O problematické dálnici přes České středohoří vzniká film

Zbývá posledních pár kilometrů k dostavění dálnice D8. V současné chvíli ale nikdo netuší, kdy a zda se tomu tak stane. Celou problematiku sleduje již několik měsíců dokumentarista Ivo Bystřičan. Vzniká tak film o životě s rodící se dálnicí.

(rs)

16.11.2010 11:00

Hranice_d_lnice_1

Hoře Lovoš přinese dálnice popularitu. Až se dostaví, uvidí horu daleko více lidí. Alespoň letem světem. Foto Pink Productions

Dokončení dálnice D8, která má propojit Českou republiku s Německem, je v nedohlednu, a to přesto, že konkrétní obrysy získala již v roce 1993. Ani téměř po dvaceti letech nikdo, a to ani stát coby investor, netuší, kdy tudy projedou první automobily.

Od počátku provázely stavbu spory. A to především proto, že jde o první dálnici přes chráněnou krajinnou oblast. Zvítězila varianta, která přímo protíná Středohoří. Navrhovaný tunel, který by dálnici schoval do podzemí, neprošel především z finančních důvodů. Levnější varianta, ke které se stát coby investor přiklonil, neměla přesáhnout šest miliard korun. Dnes je zřejmé, že se náklady nevejdou ani do dvojnásobku původní ceny.

Přestože málokdo v dotčené oblasti původně chtěl, aby dálnice Středohořím vedla, lidé si nakonec na myšlenku dlouhých mostů, krátkých tunelů a dálnice v místě chráněné krajinné oblasti zvykli. Přáním občanů obcí, kterým vede přes obce, bylo zejména to, aby dálnice odvedla zdravotně a bezpečnostně neúnosnou dopravu z míst, ve kterých žijí. To se dosud nepovedlo. Ještě nedávno ministr dopravy přitom přemýšlel o tom, že by se celá stavba mohla zastavit.

Celý film je dějištěm výrazného střetu. Investor klade prodražování a zpožďování nutné dálnice za vinu ekologům, kteří podávají neustále podněty vůči stavebnímu řízení. Ekologové zase mají za to, že vina je na straně líných a neschopných úředníků, státu a samosprávy.

Latentní konflikt však panuje i mezi lidmi, kteří krajinu Českého středohoří využívají. Starousedlíci stavbou trpí a chtějí, aby dálnice už stála. Chataři a chalupáři opečovávají své zahrádky a zlobí se, že jim dálnice zkazí výhled. Řidiči kamionů se rozčilují, že zatím musí jezdit po úzkých okreskách. Turisté zase litují zásahu do unikátní krajiny Středohoří.

„Snažíme se chápat aktéry a jejich motivace. Celou situaci zkoumáme a snažíme se zachytit, jak stavba dálnice mění životy lidí kolem. Snažíme se ponořit do prostoru vztahů a hledat hranice, které dálnice překonává, a které mezi námi naopak vytváří. Výbušný potenciál celé situace je skryt každodennímu pohledu, film se jej však pokusí zobrazit,“ řekl režisér filmu Ivo Bystřičan.

Okolí vznikající dálnice je bráno jako nutná daň pokroku, v jehož rámci je automobilová a kamionová doprava přes Českou republiku vnímaná jako danost. „Průběh natáčení směřuje ke zkoumání, co vlastně jsou naše skutečné hodnoty a co jsme v ohledu na ně ochotni a schopni podstoupit. Zajímá nás kromě jiného, jak se různí lidé dívají na krajinu kolem sebe a jak diametrálně odlišně vnímají zásahy člověka v ní,“ sdělil producent filmu Radovan Síbrt.

Režisér Ivo Bystřičan se společenskými tématy zabývá dlouhodobě. Před dvěma lety natočil film Trvalé bydliště Praha, v němž se zabýval strategiemi pražských bezdomovců, kterými se vyrovnávají s novou represivní politikou magistrátu. Poté natočil film Doba měděná, v němž zkoumá následky nucené privatizace měděných dolů v Zambii a angažmá evropských finančních institucí v tomto procesu.

Společnost Pink Productions se věnuje produkci hraných a dokumentárních filmů (Já, Olga Hepnarová, Dobré mravy atd.), ale také reklamní fotografické a televizní tvorbě.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.