Ke katastrofě v Zálivu přispěl i špatný beton firmy Halliburton

Podle Obamovy komise prošetřující nehodu v Mexickém zálivu stálo za katastrofou několik faktorů, zvláště však použití vadné betonové směsi. V Zálivu se mezitím rozeběhla rybářská sezóna, ačkoliv zbytky ropy jsou na hladině pořád vidět.

(rbs)

29.10.2010 13:00

A2

Většina ropy se v Zálivu rozptýlila. To však neznamená, že nemůže dále škodit. Foto Oilspill, flickr.com

Ekologickou katastrofu, jež nastala po výbuchu plošiny společnosti BP v Mexickém zálivu, způsobila nejspíše zejména nekvalitní a nestabilní betonová směs společnosti Halliburton, jež byla použita k upevnění vrtu u mořského dna. Napsali to ve zvláštním dopise členové speciální komise, kterou ustavil americký prezident Obama k prošetření incidentu.

Směs byla údajně namíchána tak, že nemohla tlaku ropy v příslušné hloubce odolat. Dle člena komise Freda Bartlita o tom zaměstnanci BP i Halliburtonu věděli. Přesto ji necelé dva týdny před nehodou použili k upevnění vrtu.

„Halliburton i BP měly v březnu výsledky testů ukazující, že velmi podobný typ pěnového betonu bude nestabilní, ale ani jeden z nich na základě těchto výsledků nejednal,“ píše se v dopise doslova.

Na plošině Deepwater Horizon došlo 20. dubna k explozi, při které zemřelo jedenáct zaměstnanců. Sama plošina se 22. dubna potopila a z prasklého stoupacího potrubí začala následně unikat ropa. Situaci se podařilo zvládnout až na konci léta, kdy byl vrt neprodyšně uzavřen.

Byly i další příčiny
Komise ovšem dál v listu připomíná, že vadná směs nebyla jediný problém. Za druhou nejpodstatnější příčinu lze podle ní považovat nefunkčnost zařízení na kontrolu úniků ropy, jež mělo ihned po nehodě celý vrt uzavřít. Na rozsahu následné havárie se projevilo i rozhodnutí BP použít méně stabilizačních opatření pro potrubí, které ropu dopravuje na hladinu, nebo užití slané vody místo těžkého těžařského bahna při prvních pokusech o zapečetění vrtu.

Komise dále konstatuje, že část viny nese i švýcarská společnost Transocean – majitel plošiny, který ji pronajímal koncernu BP.

„Ropný průmysl vyvinul testy jako je například zkouška negativního tlaku a hodnocení betonových směsí, které by měly selhání betonové zátky předem odhalit. Zaměstnanci BP a/nebo Transoceanu se ale rozhodli tyto testy nedělat, nebo je dezinterpretovali,“ dodávají autoři dopisu.

Krevety přímo z ropy
V mokřadech a zálivech delty řeky Mississippi u pobřeží státu Louisiana se mezitím stále vyskytuje viditelné množství uniklé ropy. Úřady se přesto rozhodly některé znečištěné oblasti otevřít pro lov ryb a mořských plodů.

Podle koordinátora sanačních prací v Mexickém zálivu admirála Paula Zukunfta je ropy, která se pohybuje na hladině moře, v Mexickém zálivu již velmi málo. Podle agentury IPS a místních rybářů se ale plovoucí ropa nachází ještě i v místech, kde už byl rybolov povolen.

„Loví krevety doslova z ropy,“ uvedl Jonathan Henderson, jeden z organizátorů akcí ekologické organizace Síť pro obnovu Zálivu. Obavy vyvolávají také následky toxických disperzantů, které použila BP k rozptýlení uniklé ropy v prvních týdnech po nehodě.

„Potenciální kolaps celého ekosystému kvůli disperzantům použitým při této katastrofě by měl dlouhotrvající efekt na tradiční rybářské komunity v Zálivu a jejich schopnost udržet vlastní kulturu a dědictví,“ řekl Clint Guidry z louisianské krevetářské asociace v rozhovoru agentuře IPS.

„Myslím si, že se dostáváme do situace, kdy PR společnosti BP tvrdí, že celá oblast je již vhodná k rybaření, a ryby se mohou jíst, ale tak to ve skutečnosti není,“ dodal Guidry.


Další informace:
MSNBC Inquiry: BP, Halliburton Knew Well Cement Was 'Unstable'
IPS Despite Heavy Oil, Louisiana Keeps Fisheries Open
Reuters Groups sue BP for harm to endangered Gulf wildlife


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.