Evropská zkouška Amerikou

Jiří Pehe

Ursula von der Leyenová ve svém projevu o stavu EU nezmínila jedno podstatné téma — budoucnost vztahu Unie a USA. Kondice Spojených států je přitom pro podobu Evropy klíčová. Stane-li příští rok v čele USA Trump, zatížení EU bude extrémní.

Návrat Trumpa do prezidentské funkce by znamenal nejen přímé ohrožení americké demokracie, fašizaci americké domácí politiky, ale ohrozil by též euroatlantickou spolupráci. A posílil by nacionálně-populistickou i extrémní pravici v Evropě. Foto Samuel Corum, Getty Images North America, Getty Images via AFP

Ve výročním projevu o stavu Evropské unie se předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová zdánlivě zaměřila na všechny důležité výzvy, s nimiž se EU musela vypořádat v posledních letech, a které před ní leží v blízké budoucnosti.

Hlavní pozornost věnovala Zelené dohodě pro Evropu a migraci. Ale promluvila i o nutnosti čelit čínské agresivitě a nekalým obchodním praktikám, včetně vývozu dotovaných elektromobilů, přičemž hájila cestu k větší strategické nezávislosti EU například na čipech či v energetice.

Jak se dalo očekávat, promluvila i o dodržování lidských práv a pokrocích v genderové rovnosti. A nevynechala samozřejmě dvě velké krize, s nimiž se EU v minulých letech potýkala: epidemii covidu a válku na Ukrajině.

Je ovšem jedno téma, které je, pokud jde o budoucnost EU, zcela zásadní a které předsedkyně EK přesto nezmínila: budoucnost euro-amerických vztahů. V angličtině existuje pěkný obrat, pro popis situace, když se záměrně nemluví o něčem, co je možná největší problém: „elephant in the room“.

Takovým „slonem v místnosti“, lépe řečeno v hlavním zasedacím sálu Evropského parlamentu, kde Ursula von der Leyenová přednesla svůj projev, byla otázka, jak bude EU postupovat v případě, že ve Spojených státech příští rok zvítězí v prezidentských volbách Donald Trump.

Všichni evropští politici vědí, že výsledek amerických voleb je naprosto zásadní jak pro budoucnost vztahů v euroatlantickém prostoru, tak pro válku na Ukrajině. Nikdo ale nemůže o tomto tématu příliš otevřeně mluvit, protože vítězství Trumpa bude až do samotných voleb v USA jen hypotetické. Navíc příliš otevřená příprava na nějakou společnou reakci EU v případě, že by byl Trump zvolen, by mohla situaci po jeho nástupu do funkce ještě zhoršit.

Ursula von der Leyenová zabalila dilema, které před EU v tomto ohledu stojí, do fráze, že EU musí usilovat o větší geopolitickou jednotu a samostatnost. Navázala tak na výzvy francouzského prezidenta Emmanuela Macrona, který před několika měsíci vybízel k tomu, aby se EU od Spojených států více emancipovala.

Macron za to byl kritizován, ačkoliv v podstatě jen mezi řádky varoval, že vývoj v USA je těžko předvídatelný — může vyústit v návrat prezidenta, jehož prioritou nejsou harmonické vztahy s EU, ba který se pokoušel EU během svého pobytu v Bílém domě rozložit.

Co nás může čekat

Trumpův zahraničněpolitický poradce John Bolton napsal v knize o Trumpovi, že bývalý prezident USA v soukromí vážně uvažoval o tom, že pokud bude v roce 2020 znovu zvolen, spustí proces vystoupení USA ze Severoatlantické aliance. Pokud by byl zvolen v roce 2024, není proto důvod nevěřit, že se k tomuto záměru nepokusí vrátit.

Strategická rozhodnutí amerického prezidenta v zahraniční a bezpečnostní politice samozřejmě podléhají schválení Kongresem, silnou roli má zejména Senát. Trump, pokud by nechtěl vyvolat spor s předními politiky vlastní strany, by tedy musel postupovat opatrně. Americký prezident má ale k dispozici celou škálu nástrojů, s jejichž pomocí může směr americké zahraniční a bezpečnostní politiky významně ovlivnit sám. Navíc už jsme mnohokrát viděli, že i vlivní republikáni nakonec Trumpovu tlaku opakovaně ustupují.

Už během svého prvního pobytu v Bílém domě Trump také v podstatě zaštiťoval různé snahy svých spojenců, jako byl Steve Bannon, pěstovat nadstandardní vztahy s evropskými nacionálními populisty a extrémně pravicovými politiky. Miláčkem té části Republikánské strany, která nejvíce podporuje Trumpa, se stalo kupříkladu orbánovské Maďarsko.

A Trump se také příliš netajil sympatiemi k silným autoritářským vůdcům, včetně ruského diktátora Vladimira Putina. Ačkoliv vyšetřování Trumpových možných vazeb na Rusko nikdy nedospělo k závěrům, které by ho usvědčovaly, že z nějakého důvodu jedná přímo v ruském zájmu, v části americké veřejnosti přetrvávají pochybnosti.

Jisté je, že v případě svého znovuzvolení Trump spustí novou ofenzivu proti některým pilířům americké demokracie. Začne tím, že, jak avizuje, omilostní všechny již odsouzené lídry útoku na Kapitol ze 6. ledna 2021. A bude se snažit vyřídit si účty se všemi, kdo kritizovali jeho lži o ukradeném volebním vítězství.

Spekuluje se také, že by využil svého práva, aby omilostnil sám sebe ve všech případech, v nichž nyní čelí na federální úrovni soudním řízením. To by nepochybně vyvolalo chaos v americkém ústavním systému.

Shrneme-li to, návrat Trumpa do prezidentské funkce by znamenal nejen přímé ohrožení americké demokracie, fašizaci americké domácí politiky, ale ohrozil by též euroatlantickou spolupráci. A posílil by nacionálně-populistickou i extrémní pravici v Evropě. Znamenal by také nejspíš značné oslabení americké podpory Ukrajině, pokud by se Trump rovnou nepostavil za ruské zájmy.

Co může Evropa dělat?

Je jasné, že v situaci, kdy se USA potácí na hraně značné domácí nestability, či dokonce studené občanské války, a kdy by případný návrat Trumpa mohl vyústit v rozvrat dosavadní bezpečnostní spolupráce USA a Evropy, by EU měla připravovat scénáře pro nejhorší vývoj. Zatím se tak ovšem neděje.

EU by ovšem už teď mohla aktivněji pracovat na vybudování vlastní obranné politiky, k čemuž ji ostatně sám Trump vybízel, když byl prezidentem. Ačkoliv existenci společné evropské obrany předjímala už Maastrichtská smlouva, zatím existují jen její zárodky. Výzvy k posílení vojenské spolupráce na úrovni EU byly zatím vždy odbývány poukazy na existenci NATO.

NATO by se ani při naplnění Trumpových údajných záměrů na opuštění aliance Spojenými státy nemuselo zhroutit, mohlo by se jen „evropeizovat“. To by ale mohl být v situaci, kdy na takovou alternativu není zdánlivě nikdo připraven, opravdu dlouhý proces.

Pokud by válka na Ukrajině pokračovala ještě v době, kdy by Trump byl případně zvolen prezidentem, EU by zřejmě musela pokračovat v podpoře Ukrajiny sama. Nemluvě o tom, že by bez výrazné americké podpory možná musela sama čelit hrozbám ruské agrese. Dokázala by sama ubránit kupříkladu baltské státy?

Jisté je, že listopad příštího roku může být zcela zásadní pro budoucí vývoj nejen v USA, ale i ve světě. Zvolení Trumpa by výrazně změnilo geopolitickou situaci. Skutečnost, že by demokracie byla v ohrožení v nejsilnější zemi Západu, by mohla posílit extrémisty napříč Evropou. Je přitom téměř jisté, že by si tentokrát Trump při prosazování své v podstatě neofašistické politiky počínal mnohem razantněji, než během svého prvního mandátu, kdy si chtěl zajistit znovuzvolení v roce 2020.

Ursula von der Leyenová nabídla obraz silné EU, před níž stojí výzvy, s nimiž si může poradit. Nenabídla však, protože tak otevřeně ani učinit nemohla, scénář, v němž se EU bude muset postarat o vlastní bezpečnost bez USA a čelit vzestupu extrémistických hnutí. Lze jen doufat, že se o tom, jak reagovat na takový vývoj, mluví přinejmenším za zavřenými dveřmi.

Diskuse
JP
September 16, 2023 v 11.24

Ano, opětovné zvolení D. Trumpa americkým prezidentem by bylo politickou katastrofou; a podle všeho jsou yvhlídky přinejmenším 1 : 1, že Evropa bude nucena se s touto katastrofou nějak vypořádat. Přičemž dodatečný problém je, že Evropa sama není (jmenovitě ve vztahu k Rusku) nijak jednotná.

A je vůbec otázka, jestli tato hybridní Evropa je v dostatečné míře akceschopná, aby byla reálně ve stavu zvládat výzvy takovéhoto druhu. Tedy - v prvé řadě - postavit se jednotně a rozhodně akutním geopolitickým hrozbám.

Uvidíme; ale skutečně nelze vyloučit, že k takovému scénáři dojde. Na straně druhé: i někdo takový jako Trump si musí dokázat uvědomit (a když by to nedokázal on sám, snad mu to pak někdo prozradí), že kdyby Spojené státy vystoupily z NATO, pak by sice nemusely chránit Evropu proti případné (ruské) agresi - ale zároveň by samy ztratily svého spojence ve vlastním případném konfliktu s Čínou.

MP
September 16, 2023 v 12.56
Evropská zkouška Amerikou?

Dalo by se říct: Zatím dobrý.

Panikařící evropská reprezentace, která by dva roky předem začala řešit veřejně katastrofický scénář, by jen přispěla k jeho zreálnění.

Pokud nastane, nastane. Ekonomicky a vojenský je EU dost silná, aby se bez USA obešla -- a zda je toho schopná politicky, to jaksi nejde řešit na nečisto.

PK
September 16, 2023 v 14.04
Jenomže to bohužel není všechno

Tady hrozí horší věci: zvolení Trumpa a to, že část (byť menšinová) vůdců evropských zemí jeho zvolení přivítá. A že Evropa bude mít ještě víc co dělat sama se sebou.

Např. když na Slovensku vyhraje Fico a v Česku Babiš.

PK
September 16, 2023 v 14.33

Vlastně bych řekl, že pravděpodobnější je opačný scénář: Trump už znovu nevyhraje, zato v Evropě zmínění gauneři ano.

Ještě budeme vděční za USA.

MP
September 18, 2023 v 9.58
Ao, vítezství Babiše a Fica představují reálný scénář

A to znamená:

a) Dělat všechno, aby proti nim stála politická nabídka, která bude nabízet víc, než "nezvítězí Babiš".

b) Nespoléhat na to, že by nám v takovém případě bylo k něčemu, že v USA mají přijatelného prezidenta.

Mimochodem -- Babiš je výlupek oligarchického vládnutí, ale byl vždycky silně proevropský (pochopitelně, jeho ekonomické zájmy jsou v EU) .

PK
September 19, 2023 v 8.14
Martinu Profantovi

a) Každá ze stran v koalici má svoji politickou nabídku, která nemá s Babišem nic společného.

A kdyby se voliči seriozně zajímali o politickou nabídku, museli by si všimnout, že ANO nemá žádnou.

b) Nic takového jsem ani nenaznačil. Říkám jenom, že by to v tom případě nebyla až taková světová katastrofa, protože je samozřejmě mnohem důležitejší, kdo bude prezidentem USA, než kdo vyhraje volby v Česku a na Slovensku - i když to bude samozřejmě mít důsledky pro fungování EU.

Babiš "silně proevropský" je mýtus, který si jednu dobu sám pěstoval. Dost se divím, že vy mu na to taky naskakujete. Znamenalo to, že se rád fotí s evropskými státníky, a že "pro Čechy" je schopen dojednat výjimky z těch "bruselských nesmyslů". A pak jede za Orbánem kout pikle.

U psychopatů jako Babiš, Zeman, Klaus vůbec nemá smysl mluvit o politických názorech, protože žádné nemají. Jde jim vždycky jenom o jejich osobu, o nic jiného.

PK
September 19, 2023 v 8.39

Tedy "něsmisle z Bruseli", abych byl babišovsky autentický.

MP
September 19, 2023 v 20.41
Pavlu Kolaříkovi

Ano, v programech ty vládní strany nějaké povídání mají. Například školství jako prioritu. Až se z těch historek pokusí něco realizovat, dejte vědět. Zatím nula a výmluvy na Babiše.

PK
September 19, 2023 v 20.46
Martinu Profantovi

Zatímco ANO kromě "antyfijala" má co?

PK
September 19, 2023 v 20.52

Je opravdu docela s podivem, že to "školství jako priorita" nebylo realizováno během minulých dvou vlád.

Prostě nula a výmluvy - na koho vlastně?

PK
September 19, 2023 v 23.13

A ten, kdo skutečně vkládá stále ještě po 8 letech jeho hospodaření vkládá naději na pozvednutí školství do toho hodného strýčka, který nepřečetl v životě jedinou knihu a neví, kdo namaloval Hynaisovu oponu, no - tak ten si nic jiného nezaslouží.

Ale jak k tomu přijdeme my ostatní?

MP
September 20, 2023 v 7.23
Pavlu Kolařikovi

Ale já nevkládám naděje do hodného strýčka, co nikdy nepřečetl knihu - já vysvětluji, proč nevěřím ani slovo stranàm, které měly ještě ve vládním prohlášení plnou hubu podpory vzdělání a teď ho podřezávají. A proč mi profesor politologie, který jeden den jako premiér na vládě hlasuje pro likvidační snížení školského rozpočtu a druhý žvaní na setkání podnikatelů o tom, jak budeme za deset let centrum vzdělanosti přijde stejně groteskní jako Havlíček.

PK
September 20, 2023 v 10.09
Martinu Profantovi

To je jistě frustrující a nemohu se s vámi o tom přít, protože do toho tak nevidím.

Každopádně bych ve Fialově kůži nechtěl být. Ale Fiala sice nějak hlasoval na vládě, ale ta vláda to schválila jako celek. A to při účasti tak různorodých stran. Ale já bych nechtěl rozhodovat, kde jinde ubrat, a jsem rád, že to dělat nemusím.

Pořád říkám, že to je vláda vzniklá z nouze - ano, protože bylo třeba porazit Babiše. Za normálních okolností by strany v ní zúčastněné byly přirozenými politickými soupeři. Jak by to bylo pěkné, kdyby spolu soupeřili dejme tomu Piráti+STAN na jedné straně, a SPOLU na druhé straně. A dezoláti by živořili na okraji politického spektra.

Bohužel ale jestliže jsou dezoláti relevantní politickou silou, je nutno se tomu přizpůsobit.

Pokud Babiš vyhraje, určitě to nebude kvůli školství. To je dezolátům ukradené. Takže

nějaká kvalitní politická nabídka, studování programů, porovnávání slibů s realitou není moc relevantní - to bychom totiž museli přiložit stejný metr i na ANO a jeho voliče - což je směšné. Tím samozřejmě neříkám, že by se neměla politika vlády kritizovat.

Jestli Babiš vyhraje, bude to protože "antyfijala", protože "uprchlíci", a protože "Ukrajina". Tak jednoduché je to.

Stejně tak jako např. Zeman vyhrál nad Drahošem, protože "Benešovy dekrety". Atd. atd.

PK
September 20, 2023 v 10.15

Ne, to vlastně vyhrál Zeman nad Schwarzenbergem kvůli Benešovým dekretům. Nad Drahošem vyhrál, protože Drahoš nosí brýle.

MP
September 21, 2023 v 9.28
Pavlu Kolaříkovi

Nevím, kdo je to dezolát, neznám zas tak dobře slovník zběhlých brněnských profesorů politologie, ale pokud myslíte lidi demonstrující proti vládě na demonstracích organizovaných Vrabelem, tak ti politická síla nejsou.

PK
September 21, 2023 v 13.07
Martinu Profantovi

No když nevíte tak nevíte, to se nedá nic dělat. Určitě ne jenom ti.

Můžete jim říkat třeba "ustaraní občané", jak jim také pěkně říkáme v Německu ("besorgte Bürger")

V roce 2011 si např. založili hnutí "Aliance Na.sraných Občanů".

PK
September 21, 2023 v 13.10

Kdyby se jednalo jenom o Vrabelovy fanoušky, tak bych skutečně nechápal, o čem jsme začali diskutovat, a proč.

MP
September 21, 2023 v 17.15
Pavlu Kolaříkovi

Obávám se, že se trochu mýlíte. Asociace na*raných občanů je sice významná politická síla, ale nepatří k těm, které si naši pravicoví politici navykli nazývat "dezoláty".

Je to jeden z malérů současného vládního slepence. Místo řešení problémů buduje bariéry s nepřítelem, za kterými by se slušný člověk nechtěl ocitnout. Kdo není s námi, je parchant.

A tím si na sebe plete bič -- Piráti skončí, protože už obětovali na oltář vládní jednoty všechno, co mohli a to mají ještě dva roky. aby své voliče dokonale donas*rali. KDU-ČSL odejde tam, kam už dávno patří a STAN sotva nalezne nové osly, kteří by ho vynesli do parlamentu. Něco z těch pádů posbírá ODS, ale určitě ne dost.

Jejímu pragmatickému křídlu reprezentovanému příšerami typu Blažek to je jedno, protože je přesvědčené, že se s ANO nakonec nějak domluví, vždyť jde jen o rétoriku a při rozkrádání dotaci jsme se vždycky uměli dohodnout, tak proč ne o vládě -- jenomže Babiš, kterému ještě záleželo na fíkovém listu, aby zakryl, jaká je ..., ten už je pryč. Už není, proč něco zakrývat a on nebude draze kupovat společensky přijatelnou stranu (jako kdy ČSSD), když bude Okamura o polovinu levnější.

Prostě buď začne současná vláda fungovat z pudu sebezáchovy podstatně lépe, nebo ...

PK
September 21, 2023 v 19.18
Martinu Profantovi

Tentokrát zase já nevím, koho si podle vás "naši pravicoví politici" (ať už tím myslíte kohokoliv) "navykli nazývat dezoláty".

Domnívám se však, že z kontextu mého předchozího příspěvku je naprosto zřejmé, koho jimi nazývám já. A já nejsem politik, takže si to můžu dovolit. (Tak jako vy si můžete dovolit např. urážet americké zemědělské dělníky nálepkou "rednecks".)

Ano, jsou to nepřátelé a parchanti za bariérou, za kterou by se slušný člověk nechtěl ocitnout. Přesně tak. To je pro vás novinka, kterou jste nevěděl?

Vy se netajíte svou nenávistí k lidovcům. Já to překusuji, a zdvořile vám odpovídám, jak vidíte. Zatím ještě.

Pokud zůstane Fiala předsedou ODS, tak se s makakem na vládní úrovni nedomluví, o tom jsem přesvědčen. To by v té straně muselo dojít k nějakému převratu a Blažek a spol. (Zahradil, ...) by ji museli převzít. A k tomu doufám nedojde.

Takže opičákovi opravdu nikdo jiný než Japonec nezbude - i kdyby nakrásně vyhrál volby. Pokud s ním dá dohromady nadpoloviční většinu. Zbytek roztříštěné dezolátské scény se doufám do parlamentu nedostane.

PK
September 21, 2023 v 19.27

Jinak to je zajímavý fenomén. Novinář Honzejk okázale jásal a teatrálně oznámil, že si připíjí šampaňským, když vyšel průzkum, kde ANO mělo rekordních 33 procent podpory.

A uváděný důvod Honzejkova jásotu? Lidovci pod 5 procent.

Nu což. Jak říkám, někteří si toho Babiše opravdu zaslouží.

MP
September 22, 2023 v 9.07
Pavlu Kolaříkovi

Ale já k lidovcům žádnou nenávist nechovám. Naopak, v té straně bylo a je dost lidí, se kterými jsem rád spolupracoval. Ale strana, která nedokáže vyřešit roztržku mezi dvěma křídly (kompromisem, přesvědčivým převládnutím jednoho křídla, novým programovým rozvrhem, možností je docela hodně), patří mimo parlament -- ať to byla ČSSD nebo je to dnes KDU.

A co se týče té Vaší bariéry, pravě o té mluvím. nafoukané přesvědčení, že jsem něco lepšího než ti, kteří místo Blažka, Gazdíka nebo Čunka volí Babiše je nejen komické, ale politicky hodně nebezpečné. Pere jedny dočista do čita a druhé zatracuje, ale politika není boj andělů s ďábly -- a tento omyl je nejširší cesta do pekla.

PK
September 22, 2023 v 9.59
Martinu Profantovi

Musím bohužel konstatovat, že buď nerozumíte dobře smyslu toho, co kdo napíše, nebo úmyslně podsouváte druhému něco, co nenapsal, a v žádném případě ani neměl na mysli.

Kde jsem já například naznačil něco o boji andělů s ďábly? Nikoho neperu do čista, to v žádném případě. Jak jste doufám pochopil, jsem ochoten se věcně bavit o této vládě, a o jejích chybách.

Ve vládě jsou normální chybující lidé, žádní andělé.

Ano, ty druhé "zatracuji", chcete-li. Jestli stále po těch letech nevidíte důvod proč "zatracovat" Babiše, Zemana, Klause, Fica, Trumpa atd., tak vám to nevysvětlím.

A nesouhlasím s tím, že pokud ti normální lidé, kteří nejsou anděli, nepřestanou dělat chyby, tak že přijdou ďáblové, a že přijdou po právu.

Jinak co máte pořád s tím Blažkem, Gazdíkem a Čunkem? Co vlastně dělá Čunek? Léta jsem o něm neslyšel.

Můžu vás ubezpečit, že Blažek, Gazdík ani Čunek na mém volebním lístku nebyli.

PK
September 22, 2023 v 10.08

Pokud si ovšem Babiš žádné zatracení nezaslouží, neboť je to kompetentní politik, který to myslí dobře s ČR a jejími zájmy, no tak není o čem diskutovat a čím strašit.

Prostě příště vystřídá současnou vládu, která je nekompetentní, a bude vládnout, a to pravděpodobně lépe než ta současná. A dá to zase všechno do pořádku, co tatio vláda zpackala.

A lidovci v parlamentu nebudou, samozřejmě. O to více tam bude zástupců vítězného ANO - ve kterém skutečně žádná dvě křídla nejsou.

Takže se nemusíme vůbec ničím strašit. Všechno je a bude v pořádku.

PK
September 22, 2023 v 10.13

No a toho Okamuru (Tomia, pochopitelně, Hayato jakožto lidovec po právu nebude ani v parlamentu) také není třeba zatracovat a démonizovat. A jako ministr zahraničí jistě odvede kus dobré práce a reprezentace v zájmu České republiky.

PK
September 22, 2023 v 11.13

Pak ovšem celé to pozdvižení s iniciativou Milion Chvilek pro demokracii se shromážděními na Letné bylo proč vlastně? Inu, aby lidi volili Blažka, Gazdíka a Čunka, neboť jsou to andělé.

A přitom - pravdu mají pánové Nushart a Profant, že je to všechno stejná pakáž. Pan Nushart z toho ovšem aspoň vyvodil důsledný závěr, a u voleb absentoval.

MP
September 22, 2023 v 12.19
Pavlu Kolaříkovi

Můžete si samozřejmě namlouvat, že i pokud jste volil SPOLU, přesto jste nevolil jste Blažka, pokud PirStan, nevolil jste Gazdíka atd.

A nejde o to, že by všichni politici byli stejná pakáž. Ale o pokušení ulehčit si práci tím, že nahází všechnu špínu na ty druhé a co se dá dělat, pokud chceme zastavit dezoláty, udržet proevropskou linii, pomáhat Ukrajině, pak prostě uděláme nějakou tu morální výjimku pro Blažka, nebo tak nějak budeme očekávat, že všichni pochopí, že jsme se vykašlali na své sliby, protože jinak bychom museli naštvat své největší sponzory a bez jejich podpory by v příštích volbách vyhrál Babimůra.

Ale ono je třeba si tu trochu důvěryhodnosti, která je nezbytná, aby Vám volič člověk třeba i kratkodobě odpustil Blažka jako ministra spravedlnosti, odpracovat, nejen z ní žít.

PK
September 22, 2023 v 12.57
Martinu Profantovi

Neodpověděl jste na otázku, co vlastně dělá Čunek, kterého mi předhazujete, a o kterém jsem léta nic neslyšel.

Jinak klidně si dále veďte ten svůj předem připravený kafemlejnek bez ohledu na to, co píšu já:

S kým vlastně diskutujete? Se mnou tedy asi ne.

Jistě, já jsem pro Blažkovo odstoupení. Ale nevidím souvislost s argumentací o nebezpečí vítězství dezolátů v příštích volbách.

Blažkovi dáváme za vinu setkání s Nejedlým. Ale to je přece to poslední, co by Blažkovi předhazovali dezoláti. Nejedlý byl přece Zemanův poradce. A Zeman byl jejich prezident. Nejedlý byl jejich člověk. Tudíž Blažek je jejich člověk.

A vlastně by měl být Blažek i vaším člověkem - komunikuje se se všemi, nikoho nezatracuje. Proč by se nescházel s Nejedlým?

PK
September 22, 2023 v 13.07

Jedině teda že by někdo, kdo volil vládní koalici, příště volil dezoláty, protože se mu nelíbilo, že se Blažek setkával s představitelem dezolátů. To je ale dost absurdní, že.

Dobře - může příště zůstat doma - jelikož je to "stejně všechno jedna pakáž". No, prosím, jestli je to varianta, o které uvažujete, tak máte pravdu.

PK
September 22, 2023 v 13.26

Jinak trochu jsem rešeršoval ohledně toho školství, a našel jsem tento komentář:

https://www.mujrozhlas.cz/nazory-argumenty/petr-holub-pridejte-ucitelum-na-dluh-za-nejasnym-ucelem

To je totiž další věc. Stavíte naprosto jednoznačně černobíle věci, které jsou přinejmenším diskutabilní.

MP
September 23, 2023 v 10.45
Pavlu Kolaříkovi

Petra Holuba mám rád. Byl to vždycky pečlivě připravený a poctivý novinář a každý, kdo zažil novináře z té druhé strany -- jako politik, úředník apod. -- Vám řekne, že to je ta největší pochvala.

Ale tady prostě šlápl vedle, přesněji převzal jednostranné informace od zdrojů blízkých ministerstvu školství.

Ono regionální školství je nic naplat síť, protože chcete posílat děti do školy (alespoň ty do jedenácti let) do vzdálenosti několika kilometrů a nikoliv dvě hodiny cesty veřejnou dopravou -- o je jeden z důvodů toho, že se počty učitelů a počty žáků pohybují s jinou setrvačností.

Na druhý důvod jsme loni narazili čelem. Najednou se spousta rodičů divila, že se jejich děti nedostali na střední školu -- on si sice i blbec uměl spočítat, že když se před patnácti lety narodilo o něco přes deset tisíc víc dětí než v předchozích letech, bude jich také chtít jít o stejný počet víc na školy (zatímco skutečnost, že vietnamská komunita stabilizovala své sociální postavení a její děti začaly chodit na gymply a vysoké školy, by už blbec nezvládl, ale analýzy, které si páni radní a páni ministři nepřečetli, to zachytily už někdy kolem roku jako rychle rostoucí trend). Školy a učitelé prostě nejsou jednorázové zboží a potřebujete pracovat s alespoň pětiletým udržitelným horizontem.

A pak je tu poslední malér, který ta příhodná statistika, co na ní Petr Holub naletěl, nereflektuje -- strmě rostoucí podíl učitelek a učitelů, kteří už překročili důchodový věk nebo ho v příštích pěti letech překročí.

Mimoto, přiznám se Vám, postrádám sympatie pro nářky učitelstva nad výší jeho platů. Jsou hůře placené vysokoškolské obory. Ale v zemi, která nabízí pro absolventy i těch špatných vysokých škol dost pracovních šancí s platem vyšším než je ten učitelský nástupní a ve které je to pěšky nanejvýš čtyři dny do bohatší únijní země (a dneska se už s výjimkou absolventek angličtiny z pedagogické fakulty v Hradci Králové lidi z českých pajd anglicky domluví) začal prostě fungovat trh a mladých, kteří věří vzápětí porušeným slibům pantáty Fialy nebo jiné politické vrchnosti je stále méně-- koukají se místo toho na svojí výplatní pásku.

JN

Letem světem pročítám tuhle diskusi a hle – píše se tu o mně: „Pánové Nushart a Profant, všechno je to stejná pakáž.“

Já samozřejmě vždy dávám přednost spíše pestrosti a rozmanitosti.

----------------------------

Protože však mezi pestře rozmanitými kandidujícími subjekty v příštích parlamentních volbách žádný zástupce mnou preferovaného názorového proudu nejspíše vůbec nebude, opět asi, pane Kolaříku, v té šlamastyce přenechám to vysoce odpovědné a intelektuálně náročné rozhodování u volební urny našim chytřejším a morálnějším spoluobčanům – například panu Profantovi. V intencích progresivistických světlých zítřků je prostě potřeba si na tu ztrátu politického zastoupení v parlamentu, destrukci konceptu lidských práv a demokracie, nadcházející deindustrializaci Západu a globální vítězství čínského modelu společnosti nějak pomalu zvyknout.

JN

Jenom taková perlička: „Ekonomicky a vojensky je EU dost silná, aby se bez USA obešla“, míní pan Profant.

Podle pana Profanta tedy žádné NATO v podstatě nepotřebujeme – všechno je to přece jedna pakáž (východ, Západ – ten má ještě navíc i historickou vinu), že ano.

Kdože to tu chtěl vystupovat z NATO? Okamura? Rajchl?

PK
September 23, 2023 v 17.46
Něco z dezolátské scény

Toto sdílí na FB jedna moje bývalá spolužačka ze základní školy jménem Lenka Hajduková.

Fotka Petra Fialy s tímto textem:

"550 dní je naše vláda u moci. Co jsme dokázali? Rozeštvat národ, nasrat národ, ekonomicky stát zlikvidovat, zajistit nejdražší energie a potraviny, přijmout nejvíce uprchlíků, zadlužit se na milion let, zajistit občanům ČR nejvyšší inflaci, zvýšit daně, zavést cenzuru, zavírat lidi s "nesprávným názorem", zničit malé a střední podniky, okrást důchodce, zajistit nedostatek léků, zemědělcům sebrat dotace, zavřít poštu...

Petr Fiala"

Kousek nad tím má dotyčná dezolátka tento "vtip":

"Historici říkají, že když se Napoleona zeptali: "Proč nosíte červenou košili během nepřátelských akcí?" odpověděl "Aby si moji vojáci v případě zranění nevšimli krve." Proto je Zelenskyj vždy v hnědých kalhotách."

Jinak tam má tato dáma spoustu fotek malých vnoučátek, která jsou příliš malá na to, aby se mohla bránit.

PK
September 23, 2023 v 17.49

Eh - stále mě chce ještě někdo moralizovat, že se tyto "ustarané spoluobčany" nesmím "povyšovat"?

PK
September 23, 2023 v 17.50
Oprava

nad tyto "ustarané spoluobčany"

PK
September 23, 2023 v 17.53

A stále trváme na tom, že vláda musí pracovat lépe a snažit se, aby si tyto "ustarané spoluobčany" získala na svou stranu?

MP
September 24, 2023 v 10.09
Pavlu Kolaříkovi

Víte, ono se nedají vyhrát volby tak, abyste převzal moc, s pouhými deseti procenty (Brecht: "Každý národ má svých deset procent idiotů"). Ale docela dobře je vyhrajete s těmi deseti procenty a dalšími pětadvaceti procenty těch, kteří jsou otrávení z toho, že musí na poštu o pět kilometrů dál, že se jejich dítě nedostalo na školu, že neseženou antibiotika, že jim celoživotní úspory náhle klesly o čtvrtinu, že musí jezdit k doktorovi o dvacet kilometrů dál a přitom jim ve vsi zrušili autobus, kterým by tam dojeli za hodinu jen hodinu předtím, než je objednali atd. Prostě s těmi, kteří se více soustředí na bezprostřední naléhavé starosti než ty velké věci jako je náš obraz v EU nebo postoj k jedné Číně.

Jezdím jednou až dvakrát týdně vlakem a poslouchám lidi, z perverzního zvyku čtu statistiky a žiju s eskalující inflací -- takže bych si nedovolil se nad těchto pětadvacet procent lidí nadřazovat, protože jako velkoměstský intelektuál sleduju podrobněji politiku a myslím si, že vím díky své zkušenosti z administrativních funkcí lépe než oni, co z jejich starostí vláda může doopravdy rychle ovlivnit a co ji vyčítají neprávem.

Samozřejmě, můžeme si říct, jsou to jen ustaraní občané bez trochy etosu, proč jim vysvětlovat,

že ministr sociálních věci sice rozumí lépe traktorům než svému rezortu, ale koaliční dohody jsou koaliční dohody a pan ministr Válek, že dělá, co umí -- a není od nás hezké sem u posmívat, že nedokáže víc. Pak hrdě prohrát a statečně chodit demonstrovat na Letenskou pláň.

Konečně, procházka je zdravá a při poslední velké demonstraci Milion chvilek byla velmi dobře zajištěná logistika veřejné dopravy a koridorů pro případné průjezdy sanitek a dalších vozu integrovaného záchranného systému. Příště by se mohli ještě zavést dětské koutky a divadla, knihovny a zastupitelstva by mohly poskytnout sály a ozvučení pro následné diskuse -- koneckonců, kdo demonstruje podle Milionu chvilek, nezlobí.

PK
September 24, 2023 v 15.28
Martinu Profantovi

Možná vás to překvapí, ale já mám taky svoje starosti, které se netýkají "našeho obrazu v EU nebo postoje k jedné Číně".

Možná vás to překvapí, ale i voliči demokratických stran mají svoje normální běžné lidské starosti.

Rozdíl je v tom, že my voliči demokratických stran kromě těch všech starostí, které jste popsal a které máme úplně stejně, navíc ještě musíme poslouchat nesmysly fašistů a dezolátů a obávat se, že nám zase přivedou k moci estébáka, a jakoby to nebylo málo, ještě jsme vystaveni nesnesitelnému moralizování "do vlastních řad" od těch, kteří si myslí, že je sice v pořádku pohrdat americkými rednecks, ale nikoliv vlastními "spoluobčany".

Mimochodem, není pravda, že dezoláti se nezajímají o EU, Čínu atd. Naopak, "mezinárodní politika" je jedno z jejich hlavních témat, kterým neustále otravují ovzduší a dělají zlou krev. Až má člověk chuť jim říct, ať se laskavě starají o sebe a ne.erou se do věcí, kterým nerozumí.

Jinak všechno je možno cynicky shodit, jakékoliv úsilí o cokoliv - tak jak jste to předvedl u Milionu chvilek. Ale víte, já si opravdu více vážím těch, kteří se o něco snaží, zvláště když to nesouvisí jenom s jejich osobním prospěchem, ale s věcmi veřejnými, než těch, kteří to cynicky shazují, a posmívají se tomu.

MP
September 24, 2023 v 16.29
Pavlu Kolaříkovi

Možná Vás to nepřekvapí, ale hodně z těch pětadvaceti procent dost často volí nebo volilo demokratické strany. Jen jim od nich očekávají alespoň trochu víc než třeskutě správné postoje.

Ona dáma s více než stotisícovým platem, která se vyjádří ve smyslu, že se zimy nebojí, prostě si obleče svetr navíc, se z pohledu člověka s osmnácti tisícovým důchodem prostě vyjádřila jako asociální blbka. Premiér, který žvaní o České republice jako o centru vzdělanosti, zatímco mé dítě, kdybych to nechal na škole, by v sedmé třídě neumělo trojčlenku, dělá něco hodně podobného. Těžko je pak volit jen pro ty správné postoje. Resp. jen proto, že nejsou Bibimůra.

PK
September 24, 2023 v 17.18
Martinu Profantovi

Je opravdu těžko polemizovat s tím, že to, že vaše dítě by se ve škole nenaučilo trojčlenku, může být důvod volit fašisty.

Samozřejmě, můžete klidně shazovat "třeskutě správné postoje" jak se vám líbí.

Znovu opakuji - já se klidně spokojím s vládou, kterou je možno za ledacos kritizovat, a klidně si v tom s vámi budu notovat tam, kde si budem oba myslet totéž.

Ale svoje názory na fašisty a dezoláty si s dovolením ponechám. Jak říkám, neucházím se o jejich hlasy, takže si to mohu dovolit. Mohu k nim mít pouze jeden ze dvou postojů: buď je považovat za nedospělé a nesvéprávné, nebo za dospělé a svéprávné, a pak je hnát k zodpovědnosti.

A ano, pravdu měli ti, kteří se ohrazovali proti strašením umrznutím. Nakonec neumrznul pokud vím nikdo - každopádně určitě ne z důvodu naší pomoci Ukrajině a zastavení odstřihnutí se od ruského plynu.

MP
September 24, 2023 v 17.23
Tak ještě jednou a naposled

To, že jsou české školy ve stavu, ve kterém se děti nenaučí základní látku není důvod volit fašisty. Bohužel je to dost dobrý důvod nevolit lidi, kteří na ten malér kašlou a navíc předstírají, že není. Tedy současnou vládu.

PK
September 24, 2023 v 17.40
Tak tedy naposledy

Je ovšem opravdu podivné, že naší vládě se podle vás za necelé dva roky podařilo tak zprasit předtím výborný našeho školství. Takže bude nutno zvolit opět ty, kteří tam byli předtím (a jejichž vůdce neví, kdo namaloval Hynaisovu oponu a za celý život nepřečetl jedinou knihu), aby to zase dali do pořádku.

Volte nebo nevolte si tedy koho chcete. Ale aspoň mě s tím neobtěžujte, a nechte mě si zase aspoň myslet, co chci.

PK
September 24, 2023 v 17.48

A mimochodem - urážíte spoustu výborných učitelů, kteří děti naučí nejenom trojčlenku, ale mnoho jiných věcí. A nedovedu si představit, že by jim nějaká vládní politika mohla znemožnit tu trojčlenku učit.

Jo - vlastně - vy si učitelů vážíte, já vím. Stejně jako není pravda, že byste nenáviděl lidovce. Jak mě mohlo něco takového napadnout.

MP
September 25, 2023 v 8.56
Vážený pane Kolaříku

Diskutovat jste začal Vy se mnou a já se Vám poměrně dlouho snažil odpovídat věcně. Vaší větu o tom, abych Vás neobtěžoval tudíž beru tak, jak byla míněna. I Vy mi polibte ....

Martin Profant

+ Další komentáře