„Silnice patří i dětem“. Cyklistický projekt pro nejmenší mění dopravu v Glasgow

Adam Rektor-Polánek

Ve skotském Glasgow probíhá malá revoluce v městské dopravě. Každý pátek jedou desítky dětí a rodičů na kole do Shawlandské základní školy. „Kolobus“ navíc od města obdržel unikátní technologii: dálkový ovladač semaforů.

Projekt vznikal komunitně a navzdory stávající městské infrastruktuře. Za méně než rok fungování se výrazně rozrostl — a těší se i podpoře města. Foto FB Glasgow City Council

Každý pátek se na silnicích skotského Glasgow mísí dětský smích s cinkotem zvonků na kola. Do Shawlandské základní školy jede skupina cyklistů: dětí a rodičů. Projekt s názvem „bike bus“, tedy „kolobus“ má za cíl zajistit dětem bezpečnou cestu do školy na kole. V současnosti čítá na šedesát stálých členů — a stále roste.

„Je to trocha svobody ve vašem životě,“ řekl o cyklistické iniciativě jeden z účastníků, osmiletý Leo, pro deník The Guardian.

Projekt funguje už bezmála rok, teprve nedávno však rodiče od města obdrželi jedinečnou technologii: dálkové ovládání, jímž mohou částečně ovládat semafory.

Ovladač funguje pouze v pátek mezi půl devátou a devátou ráno, kdy stisknutím tlačítka přeruší okolní dopravu na pětačtyřicet vteřin — dost na to, aby mohla početná skupina dětí a dospělých na kolech bezpečně projet. Jde o první technologii svého druhu ve Spojeném království.

Rodiče při Shawlandské základní škole si nové bezpečnostní opatření pochvalují. „Pro rodiče je příjemné vědět, že mohou s dětmi bezpečně využívat silnici a pozorovat, jak dětem roste sebedůvěra. Naše jízdy jsou přívalem radosti po ránu a místní je nazývají svou týdenní dávkou komunity,“ uvedl pro média jeden ze zakladatelů projektu Gareth Johnson.

S podporou města

Kolobus vznikal zdola a stávající městské infrastruktuře navzdory. Skupina rodičů chtěla s dětmi jezdit na kole do školy nehledě na skutečnost, že silnice v Glasgow jsou uzpůsobené především pro automobilovou dopravu.

Vedení města však k překvapení rodičů projekt záhy podpořilo — cyklistům darovalo kamery na přilby a reflexní vesty. Pro zvýšenou bezpečnost skupinu občas doprovázejí policisté — také na kolech. I nejnovější dálkové ovládání semaforů vzniklo na popud radnice.

Rodiče dětí ze Shawlandské základní školy s pomocí města nepočítali, jsou za ni však vděční. „Když jsme začínali, nevěděli jsme, jestli se nedostaneme spíš do problémů, ale město nás nesmírně podpořilo,“ řekla pro média jedna ze zakladatelek cyklistické iniciativy Jo Wrightová.

Glasgow v současnosti vede progresivně nacionalistická Skotská národní strana (SNP). Podpora alternativních forem dopravy je podle vyjádření zastupitelů jednou z priorit skotské metropole.

„Učinit z jízdy na kole bezpečnou, snadnou a atraktivní možnost pro všechny — a zejména pro mladé lidi — je jádrem našeho úsilí o podporu udržitelné dopravy… Doufám, že se podobné projekty dočkají podpoře i jinde,“ řekl médiím glasgowský radní pro klima Angus Millar (SNP).

V samotném Glasgow má brzy vzniknout na šest projektů podobných tomu při Shawlandské základní škole.

Zájem o koordinované cyklojízdy do škol roste celosvětově. Vůbec první kolobus vznikl ve španělské Barceloně před rokem a nadále se těší popularitě. Děti s rodiči začínají hromadně jezdit do škol na kole nejen v Evropě, ale i ve Spojených státech — od Georgie po Kalifornii.