Zaměstnanci Ryanairu budou stávkovat. Aerolinka zrušila stovky letů

Josef Patočka

Nízkonákladovou aerolinku Ryanair čeká léto plné protestů proti nízkým platům a špatným pracovním podmínkám. Odbory v ní vznikly přitom teprve před pár měsíci. Stávky mají podle pozorovatelů šanci na úspěch, protože ohrožují renomé firmy.

Piloti i další členové palubního personálu největší evropské nízkonákladové aerolinky budou stávkovat za lepší platy a pracovní podmínky. Společnost musela kvůli osmačtyřicetihodinovému přerušení práce, ohlášenému na 25. a 26. července, zrušit stovky plánovaných letů. Nejvážnější je situace ve Španělsku, kde se zrušení týká dvou set z chystaných osmi set letů, dále v Portugalsku až padesát z víc sto osmdesáti a víc než padesát ze sto šedesáti letů v Belgii. Dřívější stávka irských pilotů proběhla dvanáctého července.

Zaměstnanci firmy si stěžují nejen na nedostatečné mzdy, ale také na nepřijatelné pracovní podmínky a celkově nízkou úroveň zaměstnaneckých práv. Podle dřívějších zpráv aerolinka kupříkladu nutí palubní personál prodávat pasažérům doplňkové zboží jako stírací losy či parfémy. Pokud nemají dostatečné prodeje, jsou proti nim vedena disciplinární řízení či jsou ponižováni před ostatními zaměstnanci.

Stávky mohou uspět

Různá odborová sdružení, v čele s Mezinárodní federací pracujících v dopravě, předložila společnosti seznam třiačtyřiceti požadavků. Žádají „spravedlivou mzdu, umožňující důstojný život“ nebo „předvídatelnou pracovní dobu“, konec strhávání ceny ve službě zkonzumovaného jídla a pití či služebních uniforem z platů a rovněž dodržování bezpečnostních standardů pro dostatečný odpočinek mezi lety.

Nebude-li s nimi aerolinka jednat, hrozí odboráři dalšími stávkami. Už sama existence odborů v Ryanairu přitom není samozřejmostí. Ředitel společnosti Michael O‘Leary v minulosti prohlásil, že „dřív bude mrznout v pekle“ a že si „raději usekne ruce“, než aby vznik odborů ve firmě umožnil. K jejich povolení donutili zaměstnanci firmu teprve letos v lednu.

„Nyní je na Ryanairu, jak se rozhodne. Nezačne-li se svými zaměstnanci zacházet tak, jak si zaslouží, mohou snadno i další odborové svazy dospět k závěru, že stávka je jedinou cestou, jak být slyšet,“ uvedl Stephen Cotton z Mezinárodní federace pracujících v dopravě.

Podle odborníků mohou stávky uspět, protože ohrožují pověst společnosti. Kvůli zrušeným letům musí firma nyní nabízet alternativní cestu či náhradu škody víc než padesáti tisícům cestujících. Její zisky přitom plynou mimo jiné z reputace spolehlivé aerolinky. Pokud by byly stávky častější, můžou ji dle pozorovatelů začít hromadně opouštět zákazníci.

Častější stávky i průnik odborů do nových, dosud špatně organizovaných odvětví, spojují výzkumníci v Británii i jinde s relativně nízkou nezaměstnaností, doprovázenou upadajícími či obecně nízkými mzdami.

Další informace