Národ lovců bobříka nevítání
Petr BittnerČeská politika se proměnila v soutěž o to, kdo je nejmenší „vítač“. Proto působí dopis hnutí Žít Brno vybízející k přijetí pár desítek uprchlíků jako zjevení.
V české politice se ustálila disciplína „o bobříka nevítání“. Uprchlíky tak dnes „odmítá“ úplně každý politik, přičemž politický boj se smrskl na soutěž o největšího odmítače ze všech odmítačů. Přestože se z odmítání stal pomalu výraz národní kultury, všichni ho shodně vydávají za projev statečnosti.
Zdaleka ne každý „odmítá“ na základě vlastního přesvědčení. Na vině je většina hlavního mediálního proudu, která migraci tak démonizovala, až marketingoví poradci zařadili nenávist vůči migrantům na přední místo mezi takzvané hygienické faktory: nutné minimum, které musí politik koktat na každém kroku, aby nad ním volič nezlomil hůl.
Čím více všichni jednají poplatně představě, že každý Čech nenávidí migranty, tím více se nenávist stává reálnou. Ožívá monstrum xenofobního Čecha, jehož duchovními rodiči jsou politici a média, kteří se ho svorně bojí a zároveň ho svým ustrašeným chováním dál přiživují. Čím víc lidí tedy nenávidí uprchlíky, tím víc politiků jim jde na ruku, a naopak a dokolečka.
Jako zjevení proto působí včerejší prohlášení politického spolku Žít Brno, jenž odpověděl na prosbu italského premiéra o pomoc s přijetím několika migrantů vysvobozených z vln Středomoří. „Brno k integraci cizinců přistupuje zodpovědně — právě předevčírem porada vedení města Brna schválila tvorbu Strategie integrace cizinců. Strategii chystáme ve spolupráci s Ministerstvem vnitra, které brněnský přístup k cizincům dává za příklad ostatním. Přijetí pár desítek lidí se rozhodně nebojíme,“ píše se v dopise.
Nic víc. Je to projev, kterého by měl být ve zdravé společnosti schopný bez výjimky každý soudný člověk.
Že je to předvolební kampaň? To už jsme si vážně zvykli, že krvelačné odmítání jakékoli pomoci je normální stav? A co víc, kdo jiný, než politické strany a hnutí, které zrovna neaspirují na drtivé volební vítězství, by měl právě takhle svojí pozice využít, zachovat si integritu a konečně aspoň trochu narušit tu monotónní odrhovačku oportunistických papoušků, kteří jeden po druhém opakují alibistická prázdná hesla o „koncepčnosti“, „realismu“ a „řešení problémů v místě jejich vzniku“?
Tito ničitelé solidarity budou mít pořád dostatek drzosti vyčítat všem okolo to, co sami způsobili.
Kdy a jak a před kým jste je bránil? Čím a jak jste se kdy odlišil od lidového nebo okamurovského rasismu a xenofobie?
Mimochodem, tak úplně osamělé Žít Brno není. Byla tu svého času pražská radnice s nabídkou přijetí. Ale poctivě řečeno: v obou případech se jedná o politiky, kteří se obracejí v velkoměstskému publiku, navíc s odlišnou věkovou strukturou než na vymírajících českých a slovenských vesnicích.
Ještě v počátcích uprchlické krize proběhl u nás takový sociální experiment, při kterém jistá organizace ve zinscenované situaci, natáčené skrytou kamerou, zkoumala reakce českých lidí na žádosti "uprchlíků z Blízkého východu" o pomoc. Experiment dopadl zcela opačně, než jak si ta organizace patrně přála, když ho chtěla využít jako důkaz xenofobie a islamofobie Čechů. Lidé, kteří hráli uprchlíky, se nesetkali s odmítavou reakcí, bylo jim dokonce nabídnuto přespání v soukromí.
Dovoluji si tedy ponechat svůj názor, že za zničení solidarity s lidmi, kteří potřebují pomoc, je odpovědný (v mém prvním příspěvku zmíněný) hysterický přístup k uprchlické krizi.
Rozlišení těch, kdo pomoc potřebují, od těch ostatních a celý řetězec souvislostí kolem migrace je otázka jiná a velmi složitá. Pokoušel jsem se to zde v diskusích vícekrát rozebírat, ale odpovědí byly vždy jen osobní útoky, nenávist, popřípadě sofistikovaná vyjádření typu "stále kvoká". Kdybych na nějakém neonacistickém webu říkal v diskusi to samé, co říkám celou dobu zde (totiž, že je třeba rozlišovat a pomáhat těm, kteří to potřebují), myslím, že reakce neonacistů by nebyla o nic míň inteligentnější, než třeba zmíněná reakce pana Profanta.
Pro dokreslení složitosti toho řetězce souvislostí uvedu jen malý příklad: Podle zprávy Mezinárodní organizace pro migraci z března 2017 bylo na pobřeží u libyjského města Sabráta zavražděno 22 migrantů poté, co odmítli nastoupit na loď pašeráků. V roce 2017 uváděl Arjan Hehenkamp (ředitel MSF), že čtyřicet procent lidí zachráněných ve Středozemním moři bylo k nastoupení na čluny pašeráků donuceno násilím.
Skutečně nerad bych se zabrušoval do nějakých účetních technikálií, tak bych jen rád napsal, že pokud je někdo "praktikující katolík", musí nejméně jednou týdně chodit do kostela a v rámci obětin tak přispívat i na různé projekty katolické církve.
I tohoto typu.
Samozřejmě to je to úplně nejmenší, co můžeme dělat.
Člověka hned napadne otázka, co přesně (a kolik čeho) musí vlastně katolík dělat, aby byl praktikující.