Merkelová je možná nepochopena, to ale neznamená, že nemá pravdu

Reakce na vyjádření kancléřky Merkelové ohledně poválečného vyhnání Němců z Československa dokazují, že nacionální hysterie zdejší obyvatele neopustila. Není se co divit, je-li bohatě živena populismem politiků.

Češi, Moravané a Slezané mají s Angelou Merkelovou problém. Sice žijeme v době, kdy chceme mít všechno jako od babičky a pořád hledáme přístav bezpečí, ale tato starostlivá a empatická kvočna (myšleno v dobrém), která občas připomíná Václava Havla v sukni, nám nesedí. Nejspíš proto, že je německá.

Kancléřka, vědoma si historické viny svých někdejších spoluobčanů, minulou středu pronesla: „Vyhnání a útěk Němců byly především bezprostředním následkem Němci započaté druhé světové války a nevýslovných zločinů nacionálněsocialistické diktatury. To ale nemění nic na tom, že pro vyhnání neexistovalo ani morální, ani politické ospravedlnění.“

Kdo si myslel, že nacionálně živená hysterie nás víc než čtvrt století od listopadu 89 opustila, šeredně se zmýlil. Mnozí ucítili potřebu naznačit, že chtít po Češích v pětačtyřicátém jiné chování než po části sudetských Němců o sedm let dříve, je iluzorní. Přece nejsme lepší, vlídnější, demokratičtější než oni. Oko za oko, zub za zub.

Fičák to byl hlavně na sociálních sítích. Tamní soudy si ani netroufám reprodukovat. Hodně toho ale musela unést i tiskařská čerň. „Takového Německa je nutno se znovu bát,“ otřásl se strachem výkonný ředitel Institutu Václava Klause Jiří Weigl (Právo 22. 6.). Nechápu, jak člověk s tak bojácnou povahou mohl dělat prezidentova kancléře.

745px-angela_merkel_03Přinejmenším platí, že spolková kancléřka se chová jako člověk. Na rozdíl od jiných politiků. Foto WMC

Sociolog Antonín Rašek (Právo 23. 6.) zase označil výrok Merkelové za „nehoráznost“ a přidal zajímavé srovnání. Vysídlení podle něj bylo (až na výjimky) kolektivním trestem, ale zároveň kolektivní amnestií pro ty, co by za svoji neloajalitu k ČSR museli být jinak souzeni. „Nebyl čas lámat si hlavu, kdo je kdo,“ říká v jiné souvislosti příslušník SNB v Hřebejkově filmu Pelíšky. Tady to asi bylo podobné. Holt někdo doplatil na gaunery stejné národnosti, a naopak nějaký ten německý gauner může být rád, že dopadl stejně jako civilisté, kteří se ničím neprovinili.

Pozadu v odsudcích nezůstali ani čeští polici. Mezi nimi ale tentokrát vynikla racionální reakce premiéra Andreje Babiše: „Já mám pocit, že v Německu probíhá vnitropolitický boj a je velice nešťastné, že se jitří staré rány.“

Tomu říkám stručné zhodnocení bez sentimentu. Merkelová zažívá kvůli různým pohledům na migrační téma těžké chvíle. Na zadní se staví koaliční partnerka její CDU – bavorská CSU. Křesťanští sociálové jsou tradičními zastánci zájmů sudetských Němců. Aspoň jim se tedy snažila Merkelová vlichotit – a ukázat, že toho má stále s CSU dost společného.

Bůh suď, jestli jí to pomůže. Tak jak chce jen to nejlepší pro Němce, chce to nejlepší i pro ostatní. Bytostný humanismus a protestantská víra ji vedly k velkorysému přijímání uprchlíků. Stinné stránky tohoto kroku – každý si víc všímá menšiny pachatelů zločinů než většiny řádně integrovaných běženců – nyní podrývají kancléřčinu autoritu, a to i mezi politickými spojenci v CSU.

Mimochodem, když jde o migraci, čeští politici rádi citují předáky CSU – vidí věci podobně. V té chvíli jim nevadí, že se zaštiťují nositeli „revanšistických“ vizí. Prostě nepřítel mého nepřítele je aspoň na okamžik mým přítelem. Podivuhodná logika.

Českým politikům budu jejich rozčílení věřit, až budou podobně jako na zastánce sudetských Němců přísní na obhájce a bagatelizátory komunistických zločinů v Československu. Sám se tupého antikomunismu štítím stejně jako komunismu. Ale kdo chce nelítostně soudit minulost, sotva může blahosklonně pouštět do salonů KSČM s jejími Skály a Semelovými.

Angela Merkelová nechť je klidná. Být nepochopen(a) ještě neznamená nemít pravdu. Přinejmenším platí, že spolková kancléřka se chová jako člověk. A to i k sudetským Němcům a migrantům. To s sebou nese chyby a přehmaty. Přesto se s ní za nejbližšími hranicemi cítím – na rozdíl od pana Weigla – bezpečněji než s Viktorem Orbánem za vzdálenější hranicí nebo než s Donaldem Trumpem za oceánem. O Moravákovi Okamurovi tady u nás ani nemluvě. A konání příštího srazu Sudetoněmeckého krajanského sdružení v České republice bych se vůbec nebál. Hitlerovi náckové až na výjimky vyhynuli. Na rozdíl od těch našich současných.

A co si myslíte vy? Diskuse (22 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.

Jaroslav Hajek - Přisluhovač globálního kapitalismu, Mnichov

Text projevu Čtvrtek, 28.Června 2018, 10:32:11

pro pořádek je tady:
https://www.bundeskanzlerin.de/Content/DE/Rede/2018/06/2018-06-20-rede-gedenkstunde-20-juni.html

A politické ospravedlnění (kancléřka použila termín "Rechtfertigung") vyhnání, pokud si pamatuju, existovalo - z majetku vysídlených Němců se měly odškodnit Československo a Polsko, které jinak nedostaly od Německa žádné válečné reparace, a taky šlo o náhradu za území, které zabral Sovětský svaz a nemínil ho vrátit. Klasický "vae victis" postup.

Co na tom, že dnes by to bylo nepřijatelné, pro tehdejší vítězné mocnosti i občany ČSR a Polska to ospravedlnění bylo. Tehdy lidi asi věřili víc na národní než lidská práva.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Jenom k té CSU Čtvrtek, 28.Června 2018, 11:32:38

Myslím, že to s tou podobností s českými politiky není tak úplně pravda. Představitelé CSU především nehodlají nadále nečinně trpět to, že Německo, potažmo Bavorsko, nese hlavní tíhu toho, že některé země absolutně odmítají spolupracovat. Proto taky CSU volá ohledně ochrany hranic po "německém" řešení, v důsledku toho, že není možné "celoevropské řešení" (kvóty atd.). Politici CSU zkrátka chtějí, aby se Německo pragmaticky zařídilo podle toho, že někteří sousedé jim nepomůžou.

To myslím není přesně to, co se ozývá z Česka, a myslím, že to ani není moc podobné.

Petrasek Milan - penzista

Potíže s kooperativnám postojem a pohorský konzerativismus Čtvrtek, 28.Června 2018, 12:12:4

......Politici CSU zkrátka chtějí, aby se Německo pragmaticky zařídilo podle toho, že někteří sousedé jim nepomůžou......
Podporovat přání sousedů lze i tím, že jejich narcismem zabetonovanou neschopnost kooperace nepodpoříme.
Naivní paličatost a zabedněnost pohorských alemánů i germánů je a byla pro mnohé protestanské seveřany vždy Soeinesache ...bych dodal.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Pane Petrásku Čtvrtek, 28.Června 2018, 12:21:7

Domnívám se, že jsem jasně napsal, že se nejedná o "neschopnost", ale o absolutní odmítání kooperace. A nejen že jsem to jasně napsal, víte to sám moc dobře. Každý to ví. I ten slušný kandidát v českých prezidentských volbách "musel" deklarovat, že "samozřejmě" odmítá kvóty. Jinak by se s kandidaturou ani nemusel namáhat.

Bavorská CSU naopak od začátku byla pro kvóty všemi deseti. Čemu nerozumíte?

Jasnou řeč nesrozumitelným blábolením neokecáte ... bych poněkud rozmrzele dodal.

Josef Poláček - Manuální pracovník

Čtvrtek, 28.Června 2018, 14:47:6

Co k tomu všemu dodat? - Pane Jelínku, klobouk dolů; pokud má (arciť chatrná) paměť sahá, Vaše nejvýstižnější analýza (a zároveň moralita) daných poměrů. Díky za ni!

Petrasek Milan - penzista

Leckerému divadlu nerozumím pane Kolaříku Čtvrtek, 28.Června 2018, 19:43:28

a obzvláště nerozumím, proč řešení problému migrace v Německu je závislé na volební strategii jedné provinciální politické strany.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Varuju vás, pane Petrásku Čtvrtek, 28.Června 2018, 20:04:57

Protože si koledujete o to, že začneme zase rozebírat čecháčky. Jako ostatně pokaždé, když tady někdo učiní pokus očernit někoho v zahraničí, komu nesahá ani po kotníky.

Možná jste to přehlédl, proto vám to zopakuju: CSU od začátku podporovala evropské řešení migrace založené na kvótách. Příště čtěte pořádně, taková přehlédnutí by se vám neměla stávat.

Zameťte si před svým prahem, udělejte si pořádek se svým Zemanem a Babišem, a potom kritizujte německou politiku.

Petrasek Milan - penzista

Kritizuji bavorskou politiku, protože Čtvrtek, 28.Června 2018, 20:17:45

je využívána českými izolacionisty k ospravedlňování V4 přístupu k EU.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Takže pane Petrásku Čtvrtek, 28.Června 2018, 20:25:37

Jak je to s těmi kvótami?

Máte nějaké podklady pro tvrzení, že CSU by někdy odmítala kvóty? Já opakuju a trvám na tom, že je vždycky podporovala.

Dále mám pro vás domácí úkol. Vyhledejte si počet uprchlíků umístěných v Bavorsku, a s ohledem na počet obyvatel to přepočtěte na Česko. Kolik by jich muselo být umístěno v Česku, aby to bylo ve stejném poměru jako v Bavorsku?

A připomínám, že navržené kvóty takto rigidní ani zdaleka nebyly, že předpokládaný počet pro Česko byl spíše symbolický.

Vojtěch Klusáček - Brno

Čtvrtek, 28.Června 2018, 22:50:23

Že CSU zokamurizovala, vytáhla Fremdenhass kartu a požaduje praktický konec Schengenu se zavřenými hranicemi, je prostý fakt. Že to ostře pravicovým bigotním českým emigrantům může vyhovovat, je nabíledni.

Pavel Krupička - Praha 5

Jenže pane Kolaříku, Čtvrtek, 28.Června 2018, 23:14:45

vy neberete v potaz poměr ekonomické síly Česka a Německa a to, že od nás Německo v rámci své exploatace vyváží miliardy kapitálu získané na naší levné pracovní síle. Takže by to podle mě chtělo nějaký lepší přepočítací koeficient. Když tedy neberu v potaz to, že jsme (naší vinou, ale i vinou třeba takového Německa) v podstatě chudá země a že k nám tedy asi proto vlastně žádní uprchlíci nechtějí.

Jo, jo, chudoba je zlá a může mít neblahé důsledky, oni by ti Němci mohli sami vyprávět. Samozřejmě uznávám, že Němci od 40. let minulého století prošli sebereflexí. Ale stejně, kdyby teď nebyli tak bohatí, kdo ví, jaká by teď byla jejich demokratická kultura...

Martin Pleva - pedagog, Brno

Ano, p, Krupičko, Pátek, 29.Června 2018, 00:53:26

ale za tu exploataci nemůžou Němci jako takoví, nýbrž systém kapitalismu. "My", totiž naši kapitalisté, zase vykořisťujeme Ukrajince, a pokud tam přesunují výrobu, tak třeba i Balkánce, Číňany nebo Indy.

Martin Pleva - pedagog, Brno

P. Kolaříku, Pátek, 29.Června 2018, 00:56:26

CSU se od středoevropských populistů stále ještě liší, ale je jim (v rámci německé politiky) bezpochyby nejblíž. Můžete se uvztekat, ale je to tak. Budete si muset vybrat: buď jste pro Merkelovou, nebo pro vaši CSU...

Pavel Krupička - Praha 5

Máte pravdu pane Plevo, Pátek, 29.Června 2018, 02:10:50

souhlasím, nechci tu rozehrávat nějaké nacionalistické vášně, hlavním nepřítelem jsou (ne všichni) kapitalisté, respektive kapitalismus. Tím ale neříkám, že ho chci zničit, vzhledem k psychologické podstatě člověka ho totiž nelze nahradit. Jen bych ho chtěl regulovat. Situace je ale také taková, že, troufám si říci, většina hlavně velkých firem je v zahraničních rukou, zčásti německých a my jsme pro ně často jakási dojná kráva. Samozřejmě někdy více, někde méně, já jsem třeba většinu života dělal ve Škodovce a tam je to s platy a benefity poměrně dobré, hlavně v poslední době. Ale je to díky silným (českým) odborům.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Prý "ostře pravicovým bigotním českým emigrantům" Pátek, 29.Června 2018, 07:27:53

Pan Klusáček je magor. Ale to není nic nového, že.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Pane Plevo Pátek, 29.Června 2018, 07:42:9

Jelikož středoevropští populisti zejména ostře odmítli rozdělovací kvóty, mám pro vás stejnou otázku jako pro pana Petráska.

Máte nějaké podklady pro tvrzení, že CSU by někdy odmítala kvóty, stejně jako středoevropští populisti? Já opakuju a trvám na tom, že je vždycky podporovala.

Dále mám pro vás domácí úkol. Vyhledejte si počet uprchlíků umístěných v Bavorsku, a s ohledem na počet obyvatel to přepočtěte na Česko. Kolik by jich muselo být umístěno v Česku, aby to bylo ve stejném poměru jako v Bavorsku?

A připomínám, že navržené kvóty takto rigidní ani zdaleka nebyly, že předpokládaný počet pro Česko byl spíše symbolický.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Pane Krupičko Pátek, 29.Června 2018, 07:51:53

Pro mě za mě si ten poměr uprchlíků a obyvatel v Bavorsku klidně vydělte třemi nebo já nevím jaký poměr kupní síly, myslím že zdaleka takový nebude, ale vy to sledujete a budete vědět lépe.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

A ještě po vydělení poměrem kupní síly Pátek, 29.Června 2018, 07:58:32

si výsledek srovnejte s tím, co předpokládané kvóty pro Česko navrhovaly.

Směšné, viďte.

Petr Šťastný - Malé Přítočno

Pátek, 29.Června 2018, 08:41:53

Pan Kolařík má pravdu,
přístup české republiky k uprchlické krizi je vzhledem k západním zemím úplně mimo měřítko. Neudělali jsem v podstatě nic a to bylo a je ostudné. Jde o sobectví a bezohlednost a to nejenom vůči uprchlíkům ale hlavně vůči partnerům v EU.

Pavel Krupička - Praha 5

Ano pane Kolaříku, do jisté míry souhlasím Pátek, 29.Června 2018, 13:30:13

Že třeba takový Andrej Babiš někdy dělá, jako bysme členy EU nebyli, se mi nelíbí. Na multikulturalismus a urchlickou krizi nemám zcela jasný názor, ale ty uprchlíky alespoň podle kvót bych u nás přijal, spíše kvůli nim, než kvůli EU, i když kvůli EU taky. Stálo by nás to možná více, než si někteří dokážou představit, ale tu cenu bych zaplatil.

Jaroslav Hajek - Přisluhovač globálního kapitalismu, Mnichov

Nejen Česká republika, Pátek, 29.Června 2018, 14:41:39

na přerozdělování se nepodílejí nebo podílejí jen minimálně také Slovensko, Polsko, Maďarsko, ale i Rakousko, Dánsko, a Bulharsko.

Data EK z podzimu 2017:

https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-we-do/policies/european-agenda-migration/20171114_relocation_eu_solidarity_between_member_states_en.pdf

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Politické školení záchranářů: Pátek, 29.Června 2018, 23:55:56

Přijedete k havarovanému autobusu. Je tam část lidí s masivním krvácením, zbytek cestujících má odřeniny a pohmožděniny. Vaší povinností je pomáhat všem stejně. (Víte... my to nesmíme takhle říkat, ale cílem není zachránit ty lidi s masivním krvácením, cílem je nasrat vás - záchranáře...)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.