Ťok zrušil povolení pro dálnici D11. Kvůli rozkladu Dětí Země
Radek KubalaLoni v létě napadl spolek Děti Země stavební povolení pro část dálnice D11. Ministerstvo dopravy na konci března povolení zrušilo. Podle Ředitelství silnic a dálnic se díky tomu celý proces stavby urychlí.
Ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) před týdnem zrušil stavební povolení pro osmikilometrový úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Předměřicemi nad Labem. Rozhodnutí předcházel krok Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které samo stáhlo žádost o vydání stavebního povolení.
Stavba zmíněného úseku dálnice měla začít na podzim 2017. Stavební povolení získalo ŘSD začátkem června loňského roku. Kvůli dopadům stavby na životní prostředí ale platnost stavebního rozhodnutí napadly jak dvě majitelky pozemků v blízkosti stavby, tak právě ekologická organizace Děti Země.
Ministerstvo svým rozhodnutím dalo námitkám ekologů fakticky za pravdu. Předseda Dětí Země Miroslav Patrik Deníku Referendum sdělil, že podle jeho názorů by ministerstvo muselo stavební povolení za půl roku stejně zrušit, protože některé z podkladů pro stavební povolení byly připraveny s chybami. „Například ŘSD v jednom závazném stanovisku protiprávně neuvedlo, že bude kácet stromy pouze ve vegetativním období,“ řekl k rozhodnutí ministerstva Miroslav Patrik.
Ministerstvo vysvětluje svůj krok rozhodnutím ŘSD stáhnout vydané stavební povolení. „Brzy podáme novou žádost. Minulou jsme stáhli z toho důvodu, že spolek Děti Země napadl v rámci rozkladu mimo jiné stanovisko vydané Magistrátem města Hradce Králové a krajský úřad toto stanovisko nepotvrdil. Chceme celý proces urychlit," uvedl zastupující tiskový mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
Podle Dětí Země však stát při stavbě dálnice selhává. „Při povolování dálnice D11 se potvrdily závažné pochybnosti o kvalitě rozhodování úřadů při ochraně přírody a krajiny. Naším cílem je tento proces hlídat,” dodal Miroslav Patrik.
Problémy mají stavbaři i na úseku dálnice ze Smiřic do Jaroměře, kde stavební povolení napadl majitel části pozemků na trase František Kučera. Stát podle něj nemá žádné práva na přístup k jeho pozemkům, ŘSD tvrdí opak.
Dálnice D11 po dokončení povede z Prahy přes Hradec Králové, Jaroměř a Trutnov až na hranice s Polskem. Výstavba prvního úseku Praha — Jirny začala už v roce 1978. V roce 1990 přibyl úsek k výjezdu Poděbrady-východ s mostem přes Labe.
Stavba celé dálnice až do Hradce Králové trvala kvůli komplikacím s výkupy pozemků šestnáct let. V současné době na trase budoucí dálnice probíhá archeologický průzkum. Archeologové tam už našli pravěké nástroje i kostry krav.