Ve Francii uspěla jedna z nejdelších okupačních blokád. Obří letiště NDDL nebude
Petr Jedlička, Josef PatočkaMacronova vláda odvolala výstavbu letiště u Nantes, na jehož parcele vyrostla v roce 2008 blokádnická vesnice. Blokádníci nyní slaví, jejich boj ale nekončí. Nechtějí totiž opouštet místo, které se mezitím stalo jejich domovem.
Trvala deset let a už se na ni skoro zapomnělo, nyní je ale ve Francii zase v novinových titulcích. Řeč je o velké okupační blokádě parcely u severofrancouzského Nantes, na níž mělo stát nové obří letiště Notre-Dame-des-Landes (NDDL). Vláda prezidenta Emmanuela Macrona před několika dny oznámila, že od výstavby NDDL upouští. Účastníci blokády, kteří mezitím vybudovali na místě stavby malou osadu, tak mohou konečně slavit.
„Projekt letiště Notre-Dame-des-Landes jsme definitivně zrušili,“ shrnul jednoznačně Macronův premiér Edouard Phillipe. „Vzhledem k tomu, že se ocitl ve slepé uličce, je to logické rozhodnutí,“ doplnil.
Původní plány na výstavbu nového velkokapacitního letiště na západě Francie pocházejí z šedesátých let, kdy pro něj bylo vyhrazeno místo o rozloze 1 650 hektarů — o něco větší oblast než katastrální území pražské městské části Ruzyně či brněnské Brno-střed. Vláda schválila projekt oficiálně v roce 2008. Velká okupační blokáda začala záhy poté — v okamžiku, kdy dorazily na místo na pozvání skupiny místních zemědělců desítky radikálních aktivistů.
Francouzské úřady se pokusily blokádu několikrát rozehnat. Ani největší policejní operace v roce 2012, jíž se účastnila přibližně tisícovka policistů, ale nic nezmohla. Význam úřední zkratky ZAD, „zóna určená k rozvoji,“ se brzy změnil na „zónu určenou k obraně“. Dodnes žije v La ZAD více než tři sta lidí.
Vláda současného prezidenta Macrona sestavila k projektu loni expertní komisi, jež po mnohaměsíčním šetření naznala, že negativní důsledky jeho realizace převažují nad pozitivními.
Někteří francouzští analytikové dávají krok do souvislosti i s Macronovou snahou budovat si image světového lídra v boji s klimatickými změnami. Výstavba letiště NDDL byla totiž kritizována vždycky zejména z ekologických hledisek.
Boj pokračuje
Jakkoliv některá média uvádějí, že se zrušením projektu je boj blokádníků u konce, opak je pravdou. Úřady i vláda samotná opět před několika dny usedlíky v ZAD vyzvaly, aby zónu do jara opustili, jinak prý budou čelit policejnímu zásahu. Většina blokádníků ale odejít odmítá. „Je absurdní rušit projekt letiště a zároveň násilím vyhánět lidi z půdy, o kterou se starají,“ uvedli v reakci pro tisk.
Lidé žijící v zóně bydlí dnes v druhdy opuštěných nemovitostech či různých domcích postavených svépomocí. Na místě funguje pět mléčných farem, pekárna a dokonce malý pivovar. Z La ZAD vysílá pirátské rádio a každý týden se koná farmářský trh.
„Já jsem především drobný zemědělec,“ uvedl pro Guardian Marcel Thébault, farmář, který se do oblasti přistěhoval s ženou v roce 1999 a který blokádníky podporuje. „Mojí prioritou je starat se o naše zvířata, ale musel jsem se zapojit do protestů, abych bránil svoji zemi. A budu ji bránit dál, proti celému tomuhle kapitalismem poblázněnému světu, kde vyhrávají jen ti nejsilnější a bohatí si můžou koupit všechno.“
Další informace:
Reuters France abandons plan for new airport, squatters ordered out
AFP France to clear decade-old airport protest camp
BBC News France scraps controversial Nantes airport proposal
The Times Anarchists force Macron to scrap plan for airport outside Nantes
TeleSUR Victory for French Environmentalists After 50 Years of Conflict
The Guardian End of la ZAD? France’s ‘utopian’ anti-airport community faces bitter last stand
ZAD forever ‘A territory lost to the Republic’: what a ZAD looks like from the inside — photo gallery