Babiš chtěl snížit mzdy řidičům autobusů, během jednoho dne ale otočil

Jan Gruber

Premiér Babiš ve čtvrtek řekl, že zruší nařízení, které bezmála o třicet korun zvýšilo hodinovou mzdu řidičů autobusů. Nařízení, které prosadil Sobotkův kabinet, označil za nesmyslné. Druhý den však obrátil a oznámil, že se nic měnit nebude.

Premiér Andrej Babiš (ANO) ve čtvrtek po jednání se zástupci Asociace krajů České republiky oznámil, že jeho vláda zruší nařízení, které od ledna minulého roku téměř o třicet korun zvýšilo nejnižší hodinové mzdy řidičům autobusů. Nařízení, jež na podzim roku 2016 prosadil kabinet Bohuslava Sobotky (ČSSD), označil Babiš za nesmysl. „Byla to akce premiéra Sobotky před krajskými volbami, aby získal hlasy. Je to nesmysl, aby předseda vlády určoval mzdy řidičům. My jsme hlasovali proti. Je to zkrátka nesmyl,“ řekl včera Deníku Referendum Babiš. V pátek ráno však Babiš otočil a na twitter napsal, že nařízení se rušit ani měnit nebude.

Čtvrteční Babišovy výroky obratem zkritizovali čelní představitelé sociální demokracie. „Babiš říká, že zvýšení nízkých platů řidičů vládním nařízením byla Sobotkova akce. Má pravdu a hrdě se k tomu hlásím. Stejně jako byla moje akce razantní zvýšení minimální mzdy, zvyšování platů sester, policistů i učitelů nebo vyšší valorizace penzí,“ napsal na twitter Sobotka. Bývalý premiér dodal, že pokud by změnu nařízení neprosadil, tak by se bídné platy řidičů nikdy nezvýšily. „Kraje soutěží dopravu na nejnižší cenu, motivace dopravců i krajů zvyšovat řidičům mzdy je proto nízká,“ vysvětloval Sobotka.

„Brzy se ukazuje, že záměrem Andreje Babiše není zvyšovat platy v České republice, ale naopak prosazovat politiku levné práce,“ přidal se k Sobotkovi Lubomír Zaorálek (ČSSD). Vymezil se rovněž proti nařčení předsedy vlády, že zvýšení mezd řidičů byl předvolební trik. „Šlo nám o spravedlivější ocenění práce řidičů. Babišův záměr jim platy zpět snížit je nehoráznost,“ dodal Zaorálek. „Babiš už začíná řídit stát jako firmu, jako tu svou, třeba drůbežárny. Teď budou pracovat všichni, pokud možno, za minimum,“ doplnil slova svých stranických kolegů senátor Jiří Dienstbier (ČSSD). A poslanec Marian Jurečka (KDU-ČSL) Babišovu změnu pozice ironicky označil za „kvalitní a promyšlené rozhodnutí“.

Změnu svého dřívějšího výroku premiér Babiš nijak nevysvětlil. Ve stručné tiskové zprávě, kterou rozeslala tisková mluvčí vlády Barbora Peterová, stojí pouze to, že se Babiš v pátek ráno sešel s předsedou Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem a předsedkyní Rady Asociace krajů České republiky Janou Vildumetzovou (ANO) a shodli se, že se nařízení měnit ani rušit nebude. „Dohodli jsme se, že náklady na mzdy řidičů uhradí kraje ze svých rozpočtů. Důležité je, aby dopravci finanční prostředky obdržené od krajů poskytli řidičům. Kontrolu tohoto odměňování by měl zajistit inspektorát práce,“ uvedl Babiš. Vildumetzová obratem oznámila, že kraje budou po vládě požadovat čtyři miliardy korun navíc, aby byly schopny mzdy řidičů zaplatit.