I mě by z plovárny vyvedli
Gaby KhazalováSvoboda nespočívá v tom, že budou ženy chodit na koupaliště oblečené tak, jak jim to předepisuje úzus vytvořený muži. Svoboda vznikne, až si ženy samy budou vybírat z modelů od nahoty po burkiny.
Ráda se koupu nahá. Abych nepohoršovala, vybírám si osamělejší místa. Lépe se cítím, když mě nikdo nevidí, protože se chci vyvarovat zkoumavých pohledů. Občasným poznámkám se však nevyhnu: někdy prý pohoršuju děti, jindy mi vyčítají nehygieničnost. Z plovárny by mě vyvedli.
Paradoxně podobné výtky se snesly na ženu, která se vydala právě opačnou cestou: v akvaparku v Čestlicích u Prahy se koupala takřka zahalená. „Vždyť v tom chodí týden v kuse“, „Svoje děti už tam nevezmu“, „To si necháme osekávat naše sekulární svobody?“, vyhrnuli se lidé na sociálních sítích se svými instantními moudry.
Plavky mají představovat symbol západní sekulární emancipace, kterou dnes ohrožuje zaostalá islámská patriarchální kultura zotročující ženy zahalováním. Ženy v burkinách jsou stavěny do role obětí, navíc nevědomých si vlastního útlaku. Pokud jsou zahalené ženy v otroctví, jsou odhalené ženy svobodné a emancipované?
Tak akorát oblečená
Po desetiletích vyjednávání si západní kultura zvolila přijatelný koupací oděv. Bikiny jsou jako minisukně — dostatečně zakrývají, ale současně nenutí se příliš zahalovat. I jejich nástup se ale neobešel bez kontroverzí, které jsou dnes již pozapomenuty. V řadě západoevropských zemí byly dlouho zakázány.
Naše babičky a prababičky v čele s Brigitte Bardotovou, Anitou Ekbergovou a Sophií Lorenovou je probojovávaly jako symbol osvobození, zatímco puritáni v čele s papežem ve jménu údajných evropských hodnot běsnili, trvajíce na plavkách zakrývajících jen o málo méně nežli burkiny... Ještě v roce 1959 se pro filmovou distribuci v USA odstraňovaly scény s příliš odhalenou — rozuměj v bikinách — Brigitte Bardotovou.
I dnes jsou ovšem bikiny žádoucí — stejně jako minisukně — jen v určitém kontextu. Nehodí se do práce nebo do temných uliček. Žena se musí vždy oblékat uměřeně, jinak působí příliš vyzývavě, ba si koleduje o sexuální obtěžování. Neustále tak balancuje na tenké hraně mezi vyžadovanou přitažlivostí a přílišnou vyzývavostí.
Bikiny sice původně mohly plnit emancipační roli, jejich účel si však záhy přivlastnil represivní ideál krásy. Od starších žen či těch, které nesplňují žádané proporce, se vyžaduje větší míra zahalení. Do plavek musíte „vypadat“, krátké šortky si může dovolit jen někdo.
Nahé, polozahalené ani zcela zahalené ženské tělo není dnes otázkou projevu ženiny svobodné vůle. Svoboda má meze stanovené tím, v jaké míře je tělo ženy sexualizováno. Volné oděvy muslimských žen se tak ve svém účelu nijak neliší od západní nutnosti nosit podprsenku.
Právo se zahalit plyne z ryze subjektivního pocitu z nepříjemně upřených zraků okolí, zejména mužů. Ať už ženy posuzují s odsudkem nebo se zalíbením, žena má mít právo rozhodnout se, zda si to přeje či nikoli. Často nemá na vybranou, okolí jí dá jasně najevo, zda překročila pomyslnou hranici.
Fotky ideálních těl v bikinách jsou tak dnes reálně stejným nástrojem kontroly žen jako odsuzovaný islámský požadavek na úplné zahalení. Samy ženy se kontrole pouze přizpůsobují, tak aby se cítily co nejpohodlněji, ať už hubnou anebo zakrývají své tělo látkou.
Přestože se údajní obhájci evropských hodnot zaštiťují svobodnou vůlí žen, pohled žen samých v diskusích s železnou pravidelností chybí. Zahalené tělo přitom může v ženách vyvolávat stejně osvobozující pocit jako třeba u některých nahota.
Iluzorní svoboda plavek
Burkini se vydávají za nečisté, ohrožující hygienu, přestože jsou vyrobeny ze stejného materiálu jako plavky. Za tvrzením o hygienické nečistotě se ve skutečnosti skrývá nečistota zanášející naši kulturu. Jako každá kultura si i ta západní stanovila věci žádoucí a nežádoucí, posvátné a špinavé. Obhájce sekulárních hodnot netrápí čistota vody v bazénu, ale čistota západní civilizace.
Státní autorita potom svými zákazy či příkazy vychází pouze z toho, co jsme si vyjednali jako přijatelné, a co naopak hodláme prohlásit za pohoršující. Paradoxně úplnou nahotu odmítáme ze stejných pozic, které vyčítáme muslimské kultuře. Možnost svobodné volby je tedy v obou případech iluzorní.
Tak jako mohou mít ženy v obou kulturách řadu důvodů pro to, jaký oděv zvolí, v obou případech platí, že jsou nuceny se rozhodovat podle přiměřenosti stanovené primárně muži. Hranici přípustnosti určuje jediná podmínka: žena nesmí být příliš vyzývavá a nevhodně oblečená vzhledem ke svému věku, vzhledu a místu. Ženské tělo je pod kontrolou na západě i v muslimském světě, nepoměrně více nežli mužské.
Připusťme legitimitu otázky, zdali se muslimky rozhodují zahalovat samy či se musí podřídit tlaku prostředí. Připusťme, že jsou v postavení, z nějž by se rády osvobodily. Ale nastavme totožné zrcadlo sami sobě. A především se nestavme do role soudců, o to více když dotčené ženy do emancipačních diskusí nezahrnujeme, ale šikanujeme.
Stejně tak se totiž můžeme ptát, kdo vlastně nutí evropské ženy oblékat si miniaturní trojúhelníčky, kolik z nich se v nich cítí opravdu dobře a zda to všechny dělají z čistě svobodného rozhodnutí. Je nutno uznat, že na rozdíl od zlomku muslimek vyhledávajících burkiny mají ženy holdující západním koupacím úborům více modelů na výběr. Řekli bychom ale, že s nimi úměrně klesá tlak na výsledný vzhled?
Právě nahota nakonec obnažuje křehkou hranici přijatelnosti. Zatímco opalování nahoře bez se už víceméně toleruje, o takovém kojení na veřejnosti se vedou bouřlivé diskuse. Hlavní roli přitom hraje ženské prso — v prvním případě přijatelné, neboť je sexuálním objektem, v druhém naopak mnohdy budící pohoršení... proč vlastně? Protože sexuálním objektem není?
Oproti muslimskému světu se můžeme pyšnit svobodou být na koupáku tak trochu nazí. Hlavně ženy. Je to totiž povýtce mužská svoboda prohlížet si polonahá ženská těla jako sexuální objekty, která se povýšeně vydává za evropskou hodnotu. Skutečná svoboda ale nastane teprve tím, až si každá žena bude moci obléct co bude chtít, od bikin po burkiny, třeba podle toho, na co bude mít v daný den právě náladu. Taková svoboda je podmíněna tím, že její hranice nebudou určovat představy mužů.
Já bych to dal do kontextu s jinou událostí, která se v posledních dnech stala.
Evropský soud pro lidská práva odmítl uznat ÚPLNÉ zahalování (tj. zahalování obličeje) jako lidské právo a potvrdil právo evropských států plošně úplné zahalování zakázat.
http://www.lidovky.cz/evropsky-soud-pro-lidska-prava-schvalil-zakaz-zahalovani-v-belgii-1c6-/zpravy-svet.aspx?c=A170711_162812_ln_zahranici_ELE
Jsem na toto rozhodnutí evropského soudu hrdý.
Vidět si do tváře je základ komunikace a společenského jednání. Obličej obsahuje obrovské množsví drobných svalů, které jsou schopny vytvořit nepřeberné množství výrazů, které my lidé dokážeme bezpečně rozpoznat a odlišit, a kterým dobře rozumíme.
Jen si vzpomeňte, jak jde jediným pohledem na něčí tvář zjistit, že se stalo něco zlého!
Ostatně proč vlastně ženy nemají bradavky třeba u kolen ale vpředu na hrudi?
Protože miminko kromě toho, že si zrovna plní bříško (ach, to je tak příjemné), může mít v ideální vzdálenosti před očima svůj první významný studijní materiál - maminčinu tvář a její výrazy.
A hltá je s očima doširoka vykulenýma, zcela beze studu.
Základ pro budoucí.
Zkrátka beru to za vítězství racionality nad tmářstvím. Proto jsem hrdý na Evropu. Proto ji mám rád a cítím se být její součástí.
A jestli mi někdo bude tvrdit, že je zahalování obličeje nějaké právo nebo co, tak pro mě je to začátek cesty, na jejímž konci je žena zaživa pohřbená vlastními bratry za to, že se z práce svezla s kolegou.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
A jsem nešťastný a stydím se, co část mých spoluobčanů vyvádí v souvislosti s burkinami.
Přesně jak píše autorka - značná část argumentace jsou otřesné bláboly, které mají zakrýt (s)prostou nenávist.
A navrhuji odstoupit od pojmenování "burkini", zbytečně to zdůrazňuje, že nejčastějšími uživatelkami budou muslimky a některé bezmozky vytáčí už to slovo, a v katalozích i jinde prostě psát o "celotělových plavkách". A nechat to na ženách..................
Ale jsou tu na vaší straně dva problémy.
Jednak málo zdůrazňujete svůj odstup od xenofobního odporu vůči jakékoli jinakosti - takže z vašich vyjádření by leckterý xenofob jásal a domníval se, že jste na jeho straně (i pokud jde o hidžáb nebo ony tzv. burkini).
A za druhé automaticky předpokládáte, že zahalování obličeje je projev - už netolerovatelného - útisku žen. Jenomže projevem útisku může být cokoli, co nějak (na lidském těle) má manifestovat náboženskou víru a příslušnost. Útlakem a výrazem osobní nesvobody můžou být i ony pejzy (třeba je ten chlapec nechce nosit) či obřízka (kdo se probůh tě nemluvňat ptá), ale může to být i povinná nedělní mše, která je vnucována každému katolickému dítěti. A naopak - je-li burka určitou ženou oblékána opravdu z přesvědčení - není ani její nošení projevem útlaku či podřízenosti. Proto jsem proti burkám z bezpečnostních (a obecněji řečeno z praktických) důvodů.
Řekl bych tedy, že věci jsou složitější a subtilnější.
Pokud některé (mnohé) Evropany burkiny na koupališti provokují, tak je to skoro určitě vždy proto, že burkiny jsou *islámské*, a tito Evropané vnímají islám jako hrozbu. Vsadím se, že třeba jeptišky na koupališti nikomu nevadily a nevadí, pokud tedy nechce záměrně demonstrovat že jde o neutrální hodnoty. Maximálně si lidi zaťukali na čelo.
Z plovárny by mimochodem vyvedli i nahého muže.
Islámští fundamentalisté jsou v tomto směru rovnostářštější. Ani ne tak proto, že povinně zahalené ženy jsou aspoň osvobozeny od povinnosti hubnout do plavek a holit si podpaží a nohy, jako proto, že se svými násilím vynucovanými pravidly pamatují aspoň trochu i na muže. V Evropě mi nikdo nezakazuje nosit plnovous ve stylu Al Káidy, naopak největší národovečtí štváči jako Petr Fiala nebo Andrej Babiš si nechávají růst bradky podle poslední módy Islámského státu.
Proč je naše společnost tak posedlá omezováním žen? Mám temné podezření, že v tom ve skutečnosti vlastně vůbec nejde o ženy.
Ženy v tom systému, který je zotročuje, nehrají ani roli otrokyň, jen strašáků. Jsou sexuálními symboly, ale ne symboly žádoucího sexu, po kterém máme všichni toužit, ale sexu nečistého, zapovězeného, který si máme odříkat. Musíme je zotročit proto, abychom nezapomněli, jak jsou nebezpečné, musíme ženy přísně omezovat, abychom měli na paměti, jaká přísnost je na ty nemravné bytosti nutná, nemají-li nás svést k odporným sexuálním orgiím a stáhnout do morální žumpy.
Je zvláštní, že to stále funguje. Člověk by myslel, že staré Freudovo sexuální tabu je dávno zastaralé, že nás z něj nejen Freud a jeho následovníci už víc než sto let léčí, ale hlavně s ním pořádně zamávala, ba snad je přímo smetla sexuální revoluce v šedesátých letech. Není snad tradiční patriarchální rodina dávno z módy?
Jak vidíme, tak není. Všude kolem nás jsou na vzestupu hnutí nápadně podobná fašismu, a jakkoliv o nich politologové vedou učené debaty, čím vším se od fašismu třicátých let dvacátého století liší, jestli je vhodně vystihuje pojmenování postfašismus, nebo jak jinak by jim bylo nejpřesnější říkat, jejich stoupenci projevují úplně stejné rysy autoritářské osobnosti jako ti ze třicátých let. A také stejně hlasitě vyznávají stejnou patriarchální morálku. Stejnou morálku maloburžoazie, z jaké vyrostl fašismus tenkrát.
Freude, Freude, vždycky na tě dojde!
Sex je hřích. Řádný muž se musí bránit ďábelským svodům nemorálních sexuálně náruživých démonů, jako jsou ženy, přistěhovalci, muslimové, černoši, neomarxisté, Židi, bolševici a zednáři. (Vizme též http://a2larm.cz/2017/07/kulturni-neomarxismus-jako-novy-nepritel/ ) Sexuální pud musíme překonávat a úsilí, jaké vynakládá společnost k potlačení jeho symbolů — zednářů, bolševiků, Židů, neomarxistů, černochů, muslimů, přistěhovalců, ale především žen, protože ženy, ty jsou všude kolem nás a s jejich nástrahami musíme bojovat denně — je nám inspirací k úsilí o potlačení vlastních pudů. Nevidíme-li, k čemu je takové potlačování pudů dobré, musíme si uvědomit, že odříkání je hodnotou samo o sobě. Musíme si na to zvyknout a být na své odříkání náležitě hrdí, abychom si s hrdostí odřekli zvýšení mzdy byť i jen o inflaci, bezplatnou zdravotní péči nebo sociální dávky a nezadlužovali Kalouskovy děti. Sex je třeba vykonávat s odporem, jedině k plození dětí, jako vlasteneckou povinnost — nebudí-li v nás sex dostatečný odpor, je třeba vymyslet k němu další pravidla a omezení, aby se nám víc zprotivil. Pravidly svázaná, zkrocená žena, která s poctivým odporem zplodila a porodila několik dětí — ale v žádném případě se nemnoží jako králíci, muslimové a uprchlíci — stává se matkou a jako matka si zaslouží úctu, podobně jako naše vlast — naše matka, naše otčina. Poslušni maloburžoazní morálky a hrdi na své odříkání pro odříkání podřizujeme se s hrdostí na své podřízení otci a následujeme Vůdce. Dneska se říká Lídra.
Proč to pořád funguje? Proč krocení žen stále tak dobře udržuje maloburžoazní morálku, i když si ženy prosadily volební právo a tu a tam se dokonce dostanou i do vlivných společenských funkcí? Snad je to tím, že rovnoprávnost pro ženu znamená být jako muž — takže když společenské rituály proti čarodějnicím udrží muže v maloburžoazní morálce a autoritářské poslušnosti Vůdci, zotročené ženy se domáhají práv tím, že si osvojují mužskou maloburžoazní morálku i s tou poslušností — a hrdě se samy podílejí na krocení žen jako symbolů hříšné sexuality.
Je to všechno strašně hloupé. Naprosto absurdní. Nemělo by to fungovat. Ale funguje to. Měli bychom mít rozum, ale nemáme.
Ale důvod, proč jsem proti zahalování obličeje, jsem vyysvětlil a ozřejmil. Vy nechcete vidět a vědět, s kým mluvíte a na koho se díváte? Já myslím, že na to máme všichni právo. Jsem ostatně i proti zahalování mužských obličejů, jak to např. dělají náslilničtí demonstranti a výtržníci (a dobře ví proč, že - viz Hamburk).
V Hamburku nyní policie zasahovala v souladu se zákonem proti zahaleným demonstrantům.
Co nějaký freudovský výklad, pane Macháčku?
Svůj odstup někdy nezdůrazňuji záměrně a je to v rámci zdejších poměrně komorních diskusí, pane Plevo.
Ale pravdou je, že nevěřím, že ideály lidských práv nějak významně překračují hranice Západu. A i zde se za ně ještě musí pořád bojovat a nejsou úplnou samozřejmostí. Sen o jejich globálním působení se zatím odkládá. Jinými slovy - existence civilizačních okruhů, existence rozdílných kultur, je realita.
Z toho vyplývají některé mé postoje k migraci.
Ale k věci - úplné zahalování je v podstatě protipól jinému extrému, a to je úplné odhalování na veřejnosti. To je také zakázáno a to ve všech kulturách světa. Je to mnohem extrémnější záležitost, než pejzy nebo mužská, zdůrazňuji mužská obřízka.
A důvody které uvádí Evropký soud pro lidská práva pro své rozhodnutí jsou rozhodně dosti "subtilní" (to je teď taky oblíbené slovo).
Viz třeba významný český liberální komentátor Martin Fendrych (+ odkaz na argumentaci Evropského soudu pro lidská práva):
https://nazory.aktualne.cz/komentare/strasburk-videt-tvar-toho-druheho-je-evropske-bricho-uz-ne/r~7c5f965866ea11e7986b0025900fea04/?_ga=2.218899097.1269717836.1497336689-1088586297.1497336689
Já tady svou fotografii mám. Sice jsem vybral jednu z mála existujících fotografií (tuším, že ze dvou, přičemž tu druhou, černobílou, starou pětadvacet let, nevlastním), na kterých vypadám dobře, jsem na té fotce v kostýmu kupce Sáma a není úplně nejčerstvější, dneska jsem mnohem šedivější, ale přece jen je to moje tvář. Vaše tu nikde nevidím.
Telefony bez kamery byste chtěli také zakázat?
Je samozřejmě pravda, že se cítím mnohem lépe, když si povídám se starým přítelem, než když jsem nucen jednat s někým, koho neznám. K tomu, abych své známé poznal, ovšem není civět jim do obličeje podmínka ani nutná ani postačující. Konec konců, co kdyby to byl Fantomas nebo terminátor T 101?
V Hamburku jsem nebyl, ale v Praze a v Českých Budějovicích jsem viděl na vlastní oči, že česká policie potírá důsledně zahalování anarchistů, zatímco vůči fotbalovým chuligánům a dalším nacistům je daleko velkorysejší.
Anarchisté jsou samozřejmě pronásledováni podobně jako ženy — už jsem to naznačil a dal jsem odkaz na článek, ve kterém se o tom píše podrobněji. Také se v tom článku píše o souvislosti zajímavé právě z freudovského hlediska — totiž že i mezi důvody, pro které jsou anarchisté, a vůbec my všichni levičáci, hlasitě odsuzováni, patří sexuální nevázanost. Například podpora homosexuálů a jiných „úchyláků‟ nebo schvalování a propagace polyamorie.
A ještě jedna věc: Jsou různé druhy komunikace. Osobní se od ostatních liší právě svou nezprostředkovaností, a tudíž tím, že vidíme druhého člověka - to je do značné míry její podstata.
A bezpečnostní aspekt opravdu nelze taky přehlédnout.
Sexuální revoluci a její dědictví podporuji.
Když trpět, tak poute tehdy, když nelze jinak, a když se něčeho vzdát a něco si odříct, tak pouze tehdy, pokud pro to esistuje jasný, racionální důvod (např. když curkrovkář nejí čokoládu).
Protesty proti MMF byly tehdy mediálně zahaleny do obrazů hořícího města rabujících násilníků a běžných obyvatel, kteří se bojí vycházet z domovů. Ve skutečnosti byl v 99% procentech města báječný klid, protože vyděšení majitelé motorových miláčků se o ně pod vlivem mediální preparace obávali. A v tom jednom procentu obtěžovaly policejní zákazy víc než "zbabělý, zakuklení vytržníci".
Podle toho, co jsem slyšel od přátel z Hamburku, to bylo sice o trochu větší, ale v principu hodně podobné.
Tento způsob mediálního zahalování událostí je -- oproti burkinám --opravdu nebezpečný pro lidskou komunikaci, proměňuje živé lidi a jejich poselství druhým v uniformní mátohy, které lze jakkoliv urážet bez znalosti atd. Jen nejde zakázat zákonem.
Zda jsou muži schopni a připraveni zvládnout pohled na odhalené ženské tělo, to závisí do značné míry na vyspělosti společnosti. Na Západě jsou v tomto směru dál než v muslimských zemích.
Co ale rozhodně nepomůže, je tabuizace - a zahalování je jakási forma tabuizace sexuality. Proto je islámská, ale i křesťanská (zejm. pak katolická) sexuální morálka ve svých důsledcích tak kontraproduktivní...
Jinak - já samotnou nahotu za nemorální nepovažuji. Ale myslím si, že je zapotřebí respektovat druhé lidi, kteří o tom možná mají jinou představu.
Já osobně mívám sklon vidět problém jinde, než kde je často spatřován. Tak se mi zdá, že v letních nocích se rozmohlo řvaní "kingů", kteří jsou schopni probudit dost set lidí během pár vteřin před třetí hodinou ranní. Upřímně řečeno, kdyby se frajeři svékli, dal bych tomu přednost.
A ještě stručná poznámka k oblékání (převážně mladších) žen. Ono je to s tou svobodou vždycky podmíněné. Nechodí ta či ona dívka oblečená nejen podle módy, ale třeba také s ohledem na svého partnera, nebo třeba s vyhlídkou na partnera budoucího? A ono to někdy není moc jiné třeba ani s čtením knih. Apoteóza nějaké abstraktní svobody, libosti či rozmaru většinou příliš nesedí.
Ono bohužel to není tak jednoduché, že muži si to vymysleli a ženy to pak musí dělat. Strážcem kulturních pořádků jsou velmi často i samotné ženy, tedy spíš starší generace. Muži jsou často vůči tradicím flexibilnější, i když s věkem mám pocit se rozdíl mezi pohlavími v tomhle směru dost snižuje. Ale hodně to závisí od individuality. Takže taková tvrzení jsou poněkud sexistická.
Pokud agenda nové levice (točící se zpravidla kolem sexuálních otázek a/nebo multikulturního soužití) by měla nahradit základní zápas, který levice musí vést, tedy sociálněekonomický, pak by to byla tragická chyba - a proti takovým tendencím, jež snad do krize 2008 i převažovaly, je třeba se jasně a tvrdě postavit. Avšak pokud témata a agendu nové levice (samozřejmě opoštěnou od extrémů) levice adoptuje a spojí se svými hlavními a tradičními tématy, pak na tom nevidím nic španého, ba naopak. (Ostatně viz Sanders nebo Corbyn.)
Celé to rozštěpení na starou a novou levici považuji za tragické a zhoubné nedorozumění (a je šílené, že někteří levičáci jako Keller chtějí stavět neproniknutelné, opevněné bariéry). Pak se nemůžu ubránit dojmu, že jde o levičáky jen v uvozovkách.
Zdůvodnění je následující: Mnozí z náštěvníků onoho chorvatského ostrova prý hlukem a opilstvím obtěžovali ostatní. Místní samopspráva oprávěné v této věci zakročila. Jenže místo aby zakázala turistům nadměrně hlučet a opíjet se, svezlo se s tím i "neslušné" - nedostatečné odívání. Tady vidíme, jak zde téměř nenápadně byla lidská svoboda už zbytečně omezena a ukrojena.
Pozoruhodné také je, že posuzovat nadměrný hluk nebo opilost je složité, nejasné a vždy subjektivní - a proto i náročné, kdežto posoudit, zda někdo má nebo nemá tričko, lze zcela objektivně - a tudíž snadno.
Když jste přece jen mírnil nadšení pana Morbicera pro takový zákaz, zmínil jste se o bezpečnostních důvodech. Ale zvyšuje zákaz zahalování obličeje opravdu naši bezpečnost? Pokud já vím, a velmi výrazně se to projevilo při sjezdu G20 v Hamburku, zákaz zakrývání obličeje na demonstracích slouží především pro policii jako záminka k násilnému útoku na někoho, kdo nedělá nikomu nic zlého.
Je to praktičtější než válka proti drogám, zahájená k takovémuto potlačení hippies, protože není potřeba podstrkovat nežádoucím živlům putovní sáček s drogou. Ještě tak když se vy osobně znelíbíte policistům a dojdou si pro vás do davu, máte v dnešní době všudypřítomných digitálních fotoaparátů a fotografujících mobilů šanci, že někdo vyfotil váš zcela odhalený obličej těsně před tím, než vás těžkooděnci srazili k zemi, ale když stačí po brutálním rozehnání pokojné demonstrace prohlásit, že někde v tom davu měl někdo zahalený obličej, jak chcete dokázat, že tam nikdo zahalený nebyl?
Nejsem sám, kdo si všiml, že všemožné zákazy a příkazy, ať už jejich zavádění odůvodňujeme a ospravedlňujeme jakkoliv, jsou namířené proti ženám. Někdy jen převážně, jindy přímo výlučně. Tento bod považuji za jistý, a také za hanebný.
Podobně jako Jan Samohýl pochybuji o přímočarém vysvětlením Gaby Khazalové, že prostě my, muži, chceme ženy ovládat pro své potěšení. V této souvislosti mě napadlo, že ve všem tom omezování žen ve skutečnosti vůbec nezáleží na ženách. Cílem by mohlo být přimět nás, muže, abychom stále mysleli na ženy v souvislosti se sexem, a nikdy jinak, a jak na sex tak na ženy jako na nástroje ďábla, abychom se utvrzovali v maloburžoazní morálce, která je základem autoritářského státu.
Můj pokud vyložit co možná nejstručněji psychoanalytickou souvislost mezi tabuizovaným sexem, maloburžoazní morálkou a autoritářstvím byl opět zavádějící, diskusi jsem jím odklonil od tématu a podstatné myšlenky zamlžil.
Podstatné je, že zjevně stále pracujeme na tom, co bychom ještě mohli ženám zakázat nebo nařídit, a že to možná ještě ke všemu vůbec neděláme kvůli nim.