Hledání viny aneb několik slov o metodice geologických průzkumů dálnic

Miloslava Pošvářová

Snaha Ředitelství silnic a dálnic svést „vinu“ za sesuvy na dálnici D8 na chybějící metodiku je průhledným pokusem svalit odpovědnost ze skutečných viníků. Autorka prokazuje, že metodika existovala, jen se podle ní nepostupovalo.

Hledání viníka je vždy problém, zejména tehdy, když se na ní podílíme. Pokud to ale vyžadují politické okolnosti, je nutné dostat dobrý nápad. Nějaký opravdu dobrý nápad.

Když se jedná o podíl na technickém problému, nápad se hledá obtížně. Musíte zvažovat různé alternativy a hledat takové řešení, které od vás vinu odsune co nejdál. Nejlépe je využít obecné neinformovanosti a pokud možno vinu zevšeobecnit na další případy v minulosti a budoucnosti. Tak vznikl mezi budovateli dálnic geniální plán.

Co je největším problém u staveb silnic a dálnic? Čím se nejčastěji zdůvodňují vícepráce na stavbách? Co se stále opakuje v médiích? Geotechnický průzkum. To je ten problém. Ejhle, viník. Nikoli lidé, nikoli systém.

Prohlásí se, že ministerstvo dopravy má špatnou metodiku. Metodika je vinna. Metodika je chybná, nedostatečná, státní investor je bez viny, projektant také. A zhotovitel? Ten za to nemůže vůbec. Ten tu chybu nachází a odkrývá až za několik let: na stavbě.

Nápad je to geniální. K vyřešení se zadá těm největším odborníkům, kteří shodou náhod právě řeší výzkumný program Přírodní hrozby. A ještě navíc vznikne sesuv na dálnici D8, jako přírodní jev. Vše hraje do karet, vše spolu souvisí, vše se propojí. Akademici dostanou peníze na výzkum a body na cestě k získání titulů docentů a profesorů. Výsledkem bude aplikovaná metodika ministerstva dopravy.

Kdo je tady obelhán? Daňový poplatník. Protože daňoví poplatník neví, že tu už roky existuje metodika ministerstva dopravy, technické podmínky TP 76 Geotechnický průzkum pro pozemní komunikace, část A, platný od 1. ledna 1996, jehož autory jsou Vladimír Kuchta z Centra dopravního výzkumu v Brně a Richard Barvínek s Vítězslavem Herlem z SG-GEOTECHNIKA, z Prahy.

Tyto — dnes textově již neplatné a inovované — technické podmínky stanovovaly již ve svém úvodu „zásady pro návrh, provedení a vyhodnocení geotechnických průzkumných prací, jejichž cílem je vyšetřit zájmové území pozemní komunikace z hlediska inženýrskogeologického a zejména vyšetřit geotechnické vlastnosti hornin jako základové půdy, zemní konstrukce a sypaniny pro hospodárné a bezpečné provedení staveb pozemních komunikací. Obecné zásady rozvrhu, provádění a dokumentace geotechnického průzkumu se řídí obecně závaznými právními předpisy pro provádění geotechnických (případně geologických) prací, ustanovení ČSN 73 0090 a dále podle části B těchto TP“.

Daný předpis platil v době projektování všech stupňů dálnice D8, stavby 805, kde předmětný sesuv vznikl. Investor, Ředitelství silnic a dálnic, musel respektovat při zadávání průzkumu jeho jednotlivá ustanovení. Samozřejmě můžeme takto zkontrolovat všechny další stavby, kde vznikly z důvodu nedostatečného průzkumu vícepráce. Byl by to dlouhý technický článek, který by nikoho nebavil, a na jehož konci by čtenář jistě upadl do hluboké deprese.

Stačilo dodržovat předpisy

×