Ředitel České televize k článkům MF Dnes: používáte estébácké metody

Ředitel České televize Petr Dvořák označil článek vydaný na titulní straně MF Dnes za snůšku pomluv. Rada ČT ve zřejmé snaze ochránit veřejnoprávní stanici před vlivem Andreje Babiše dnes také stanovila harmonogram volby nového ředitele.

(jp)

15.02.2017 22:29

Dvo_k

Radní ČT dnes rozhodli také o harmonogramu výběru nového ředitele. Zda bude pokračovat Petr Dvořák, se dozvíme 26. dubna. Foto WmC

Mladá fronta Dnes, deník vlastněný ministrem financí a předsedou ANO Andrejem Babišem, publikoval na své titulní straně ostrý útok proti České televizi. Podpořil tím svého vydavatele v jeho konfliktu s veřejnoprávní stanicí. Článek redaktorů Lukáše Valáška a Vojtěcha Srnky, vzbudil netypicky pozornost už během příprav, protože Česká televize s předstihem Babišův deník obvinila – na základě zaslaných otázek – z výroby diskreditačního textu.

Dnes vyšel pod názvem Česká televize dá 12 milionů na svoji dobrou pověst. Text ovšem neobstojí už od svého titulku: není pravdivý. V již včera zveřejněných odpovědích tisková mluvčí České televize Alžběta Plívová k hodnotě zakázky uvedla: „Maximální hodnota rámcové smlouvy je 9 700 000 korun na dobu čtyř let, tedy cca 2,5 milionu na rok a tři agentury. Tento objem však pouze určuje rámec, který zadavatel, tedy Česká televize, je oprávněn čerpat na základě svých potřeb dle prováděcích smluv a částku tedy nemusí vyčerpat celou.“

K obsahu zakázek Plívová napsala: „Jedna ze zakázek se týká komunikace nových pořadů České televize na sociálních sítích a internetu, druhá komunikačních a organizačních aktivit České televize v rámci kulturních a charitativních projektů, třetí pak evropské kampaně Evropské vysilatelské unie na podporu médií veřejné služby.“

Zakázku Česká televize konzultovala s asociací PR agentur a dle transparentních kritérií vybrala tři ze čtyř uchazečů, vše zavedené a velké firmy. Vyhlášení zdůvodnila Česká televize takto: „Jde tedy o zakázku, jejímž cílem je zlepšit komunikaci původní tvorby České televize a jejích pořadů primárně na internetu a sociálních sítích. Česká televize nemá v této expertní oblasti vlastní odborné pracovníky a je pro ni neefektivní je dlouhodobě zaměstnávat.“ Česká televize tak evidentně reaguje na vzrůstající vliv sociálních sítí, které se pro všechna média stávají čím dál větším konkurentem.

Redaktoři Mladé fronty Dnes ovšem z tématu vyrobili účelovou kauzu, plnou osobně laděných spekulací a rámovanou jako maření veřejných prostředků. K tomu využili i výroku bývalého předsedy Rady ČT Milana Uhdeho, jehož fotografie text doprovází.

Článek zapadá do snah vydavatele Mladé fronty Dnes, superoligarchy Andreje Babiše Českou televizi zastrašovat a po volbách i ovládnout, o nichž se mezi členy rady České televize mluví už vcelku otevřeně. Babiš se opakovaně obořil na pořad Reportéři ČT, který se napolsedy zabýval případem jeho daňových machinací. Babiš redaktory Reportérů ČT označil za „zkorumpovanou pakáž“.

Martin Komárek, sám bývalý redaktor MF Dnes, prosazuje ve Sněmovně novelu zákona o České televizi, která by mohla Babišovi usnadnit obsazování Rady ČT. Redaktoři Srnka a Valášek v jedné z pasáží svého textu dokonce komicky spekulují o tom, jaký má jejich vydavatel na Komárkovu novelu názor: „A předseda hnutí Andrej Babiš se podle zúčastněných v rámci debat staví spíše na stranu odpůrců.“ Realita je jiná. Podle „zúčastněných v rámci debat“ si ve skutečnosti Andrej Babiš z možných cest k ovládnutí České televize prostě vybírá tu nejslibnější.

Ředitel České televize Petr Dvořák se proti článku v Mladé frontě Dnes ostře ohradil: ve svém vyjádření článek charakterizuje jako „lživý“. Podle Dvořáka je „snůškou pomluv a účelového propojování událostí a jevů, které spolu nijak nesouvisejí“. K práci Babišových redaktorů Lukáše Valáška a Vojtěcha Srnky ředitel České televize poznamenal: „Součástí smyšlených konstrukcí je rovněž nálepkování jednotlivých aktérů, včetně zaměstnanců ČT nebo radních, na základě tak nesmyslných vazeb, jako je to, s kým pracovali, s kým se stýkají nebo s kým žijí. Neumím se ubránit pocitu, že to připomíná estébácké postupy v padesátých letech v Československu.“

Harmonogram volby nového ředitele: snaha ochránit ČT před Babišem
Vydání článku bylo podle hlasů z televize načasováno tak, aby ovlivnilo dnešní jednání Rady České televize, která rozhodovala mimo jiné o harmonogramu nové volby ředitele. Petru Dvořákovi vyprší mandát na konci září. Vzhledem ke konfliktům, které Babiš s Českou televizí má, je zjevné, že by na místě nynějšího ředitele viděl raději někoho, kdo by mu byl příznivěji nakloněn.

Tomu chtějí členové Rady České televize v rámci svých možností zabránit. Dnes tedy skutečně o harmonogramu volby nového ředitele rozhodli tak, aby jej vybrali ještě ve stávajícím složení. Výběrové řízení zahájili právě dnes. Uzávěrka přihlášek byla stanovena na 27. března, 29. března bude zveřejněn seznam uchazečů, 12. dubna se bude rozhodovat o zúžení výběru a 26. dubna se bude nový ředitel volit.

Rada České televize se rovněž zabývala několika stížnostmi na obsah vysílání, které jí Andrej Babiš zaslal. Rozhodla je vypořádat standardním způsobem a o vyjádření nejprve požádala autory pořadů, na něž si Babiš stěžuje. Teprve na jejich základě s k Babišovým stížnostem vyjádří.


A co si myslíte vy? Diskuse (1 příspěvek)

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Á, tak Srnka tedy Čtvrtek, 16.Února 2017, 14:51:8

Toho tady z DR dobře známe, že. Jeho antiamerické a antiizraelské úderky nás tady donedávna pravidelně obšťastňovaly. No vida, tak on je to mimo jiné Babišův svazák.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.