Potřebujeme vzdělávání 4.0?

Petr Chaluš

Český systém vzdělávání nepochybně potřebuje změnit, aby dokázal pružněji reagovat na dramatický vývoj nových technologií. Nemělo by se tak ale dít na objednávku velkých firem.

Vize o průmyslu 4.0 čím dál častěji doprovází pojem vzdělávání 4.0. Soudě dle zpráv v médiích, ministerstvo školství dokument s tímto názvem skutečně připravuje.  

Idea průmyslu 4.0 je založena na dramatickém vývoji nových technologií, který má přinášet nové formy práce a celkově proměňovat svět kolem nás. Má měnit (nebo už mění) společnost jako celek a ta se následkem této čvrté průmyslové revoluce stává společností 4.0. Vzdělávání 4.0 má pak na nové formy práce a na život v takové společnosti připravovat.

×
Diskuse
PH
January 6, 2017 v 9.53
Základní problémy nevyřeší ani 4.0
Hezká snaha podniků většinou končí jejich prohlášením, trvalou snahu pomoci odbornému školství nevidím, pouze na naší škole dosáhla Česko- Německá hospodářská komora vyučování druhého cizího (německého) jazyka v zájmových kroužcích. Podniky chtějí modré s nebe, ale nic pro to z vlastních prostředků nedělají.
Základní problémy odborného školství vyrůstají ze základního školství:
- nedoučené děti přicházející ze ZŠ (matematika - logika!, fyzika)
- zrušení pracovního vyučování na ZŠ
- vykrádání nadaných dětí v ZŠ pro víceletá gymnázia
- ubývání vyučovacích hodin (to platí i pro SŠ)
- velké procento žáků (300 v Plzeňském kraji) nejde vůbec na SŠ - ani do učení - nýbrž rovnou dělat
Střední odborné školy:
- malý zájem žáků o studium, "proplouvání" se čtyřkami
- naprosto zničující normativy, počítané na žáka
- nízké platy (i na SŠ), které nemotivují k nástupu do školství nadané a odborně zdatné učitele - z toho plynoucí stárnutí učitelstva
atd.
Takže pane Chaluši - nebojte se, v našem školství se moc k lepšímu nezmění, ani 4.0 není ve zkostnatělém těle hrozbou.