Potřebujeme vzdělávání 4.0?
Petr ChalušČeský systém vzdělávání nepochybně potřebuje změnit, aby dokázal pružněji reagovat na dramatický vývoj nových technologií. Nemělo by se tak ale dít na objednávku velkých firem.
Vize o průmyslu 4.0 čím dál častěji doprovází pojem vzdělávání 4.0. Soudě dle zpráv v médiích, ministerstvo školství dokument s tímto názvem skutečně připravuje.
Idea průmyslu 4.0 je založena na dramatickém vývoji nových technologií, který má přinášet nové formy práce a celkově proměňovat svět kolem nás. Má měnit (nebo už mění) společnost jako celek a ta se následkem této čvrté průmyslové revoluce stává společností 4.0. Vzdělávání 4.0 má pak na nové formy práce a na život v takové společnosti připravovat.
Základní problémy odborného školství vyrůstají ze základního školství:
- nedoučené děti přicházející ze ZŠ (matematika - logika!, fyzika)
- zrušení pracovního vyučování na ZŠ
- vykrádání nadaných dětí v ZŠ pro víceletá gymnázia
- ubývání vyučovacích hodin (to platí i pro SŠ)
- velké procento žáků (300 v Plzeňském kraji) nejde vůbec na SŠ - ani do učení - nýbrž rovnou dělat
Střední odborné školy:
- malý zájem žáků o studium, "proplouvání" se čtyřkami
- naprosto zničující normativy, počítané na žáka
- nízké platy (i na SŠ), které nemotivují k nástupu do školství nadané a odborně zdatné učitele - z toho plynoucí stárnutí učitelstva
atd.
Takže pane Chaluši - nebojte se, v našem školství se moc k lepšímu nezmění, ani 4.0 není ve zkostnatělém těle hrozbou.