Českou republiku ovládl optimismus
Jiří ParoubekLetní průzkum spotřebitelské důvěry domácností a firem ukázal, že v České republice převládá spíše nadějný postoj. Mezi respondenty klesly obavy ze zhoršení ekonomické situace, nezaměstnanosti a inflace.
První srpnový průzkum spotřebitelské důvěry domácností a firem, provedený v české ekonomice, ovládl optimismus. Tedy v porovnání s předchozím měsícem. V srpnu je možné hovořit o podstatně lepších číslech nežli v červenci.
Domácnosti ani firmy již tolik nevnímají vnější rizika. Islámský stát a teroristé jsou daleko, Brexit se zatím neprojevil s žádnými praktickými negativními důsledky, inflace se udržuje na velmi nízké úrovni, což vyplývá například z nižších cen energií a pohonných hmot. Firmy se těší z objemů nových zakázek.
Lepší nálada než minulý měsíc zasáhla také český průmysl, dokonce i české stavebnictví. Pokud jde o české stavebnictví, zmíněný optimismus ovšem nemá oporu v tvrdých ekonomických datech.
Země průmyslu
V příštím měsíci již tedy může tento průzkum, co se týče stavební výroby, vypadat úplně jinak, pokud vláda nepřijde s nějakými konkrétními opatřeními na podporu českého stavebnictví. A zdá se, že nic takového vláda zatím nechystá. Ba ani dílčí programy věnované například podpoře bytové výstavby v některých segmentech výstavby, například sociálních bytů, nájemních obecních bytů a družstevního bydlení.
Mezi respondenty klesly obavy ze zhoršení ekonomické situace, nezaměstnanosti a inflace.
Zdá se tedy, že růst HDP jako měřítka výkonu ekonomiky ve III. čtvrtletí má slušné vyhlídky. Meziroční růst HDP ve II. čtvrtletí kolem tří procent se nejspíše nebude opakovat.
Meziročně se růst HDP i s ohledem na vysokou základnu III. čtvrtletí 2015 bude pohybovat ve III. čtvrtletí někde mezi 2 až 2,5 procenty růstu.
Zajímavá jsou v této souvislosti německá čísla. Jestliže včera německá odborná i další média velmi pozitivně reportovala index nákupních manažerů, dnes již po zveřejnění indexu IFO taková euforie nepanuje.
Index IFO zachycuje náladu v německých firmách v měsíci srpnu. A pesimisticky vidí situaci do budoucna německé firmy zejména v oblasti maloobchodu a velkoobchodu a také průmyslu. Naopak dosti optimisticky do budoucna vidí situaci stavební firmy.