Nytrová proti světu a právu
Lucia ZachariášováPoslankyně ČSSD zakládá svá homofobní tvrzení na selském rozumu a pochybných internetových zdrojích. Osoby, které nepochopily nebo nechtějí chápat lidská práva, nemají ve sněmovně co dělat.
V Montevideu právě probíhá celosvětová konference k tématu lidských práv gayů, leseb, bisexuálů, intersexuálů a transgender osob — pro tyto skupiny osob se souhrnně používá zkratka LGBTI osoby, kterou budu dále používat i v tomto článku. Organizátory jsou vlády Uruguayské východní republiky a Nizozemského království.
Jedná se o akci zaštítěnou generálním tajemníkem OSN Ban Ki-Moonem s hustou účastí vysoce postavených představitelek a představitelů států z různých regionů světa (Argentina, USA, Německo, Jižní Afrika, Černá hora a další) i významných mezinárodních organizací (UNESCO , UNFPA či Světové banky).
Ti všichni zde s patřičnou pozorností a vážností projednávají téma přetrvávající diskriminace a vyloučení LGBTI osob a hledají řešení, díky kterým by se jejich situace mohla zlepšit. Stále totiž například existuje více než 70 zemí světa, které kriminalizují homosexualitu.
Mezitím v české kotlině
Z perspektivy účastnice konference se pohled přes oceán do České republiky jeví jako absurdní divadlo s jedinou tragikomickou postavičkou jménem Pavlína Nytrová. Sociálně demokratická poslankyně z Moravskoslezského kraje se v tomto týdnu vydala na spanilou jízdu tobogánem útočných a předsudečných vyjádření týkajících se nálezu Ústavního soudu a připravované novely zákona vztahující se k možnosti adopce dětí v registrovaném partnerství.
Poslankyně zahájila svou plavbu mimo soudné politické vody v pořadu Českého rozhlasu Pro a proti. V diskuzi s právničkou nevládní organizace PROUD nejprve zcela popřela fungování ústavního pořádku České republiky, když uvedla, že Ústavní soud jako nevolený orgán rozhoduje o tom, jakým směrem má jít naše společnost.
Poté rozvíjela své nepodložené domněnky opřené především o „selský rozum“, podle kterých například děti, které vzejdou ze stejnopohlavních vztahů, tápají ve své identitě a neví, kam vlastně patří a jak by se měly chovat. Takový závěr přitom relevantní studie vůbec nepotvrzují.
Je však třeba dodat, že pokud už by se některé z těchto dětí skutečně cítily nejisté a ze společnosti vyčleněné, pak je to především kvůli lidem podobným Nytrové, kteří jim stále dokola opakují, že jejich rodiny jsou „divné“.
Nytrová dále navázala tvrzením, že ženy žijící spolu v partnerství musí nenávidět muže, a tudíž není přijatelné, aby tuto svou nenávist vštěpovaly i svým dětem. Otázku moderátorky, jak je to s dětmi, které například vychovává pouze matka a babička, nebyla schopna uspokojivě zodpovědět.
Poslankyně se také pustila na tenký led úvah o tom, že lobbisté v době schvalování zákona o registrovaném partnerství „slíbili“, že adopce požadovat nebudou. Kromě toho, že nespecifikovala, kdo a komu takovou věc slíbil, popřela tím Listinou základních práv a svobod zaručenou nezadatelnost lidských práv. Dle její (ne)logiky totiž platí, že pokud někdo jednou souhlasil s určitou formou nerovnosti, nemůže již nikdy svůj „slib“ zpochybnit.
Další neopakovatelná příležitost, jak se vypálit na politický onen svět, se Nytrové naskytla ve stejný den na plénu Poslanecké sněmovny, kde se neočekávaně začala v prvním čtení projednávat novela zákona o registrovaném partnerství. Zde se rozvášnila ještě víc, když v nejvypjatější fázi svého projevu uvedla, že „homosexuálové se budou snažit zrealizovat sex s dětmi“.
A nepodloženost svých pokřivených představ na závěr potvrdila v rozhovoru pro Respekt hned o den později. V tom se v celé své nahotě ukázalo, že čerpá z pochybných odkazů a její vyjádření vycházejí spíš z určitého osobnostního problému, kterým je mimo jiné neschopnost orientovat se v relevantních zdrojích a pracovat s internetem.
Politická reprezentace ČSSD se naštěstí proti výrokům Nytrové ohradila, a to v čele s premiérem Sobotkou. Zazněly odůvodněné pochyby o slučitelnosti jejích výroků se sociálnědemokratickými postoji, i rady ke zvážení přestupu do jiné politické strany.
Přestup však situaci nešťastné poslankyně Nytrové neřeší. Svými výroky se tato zákonodárkyně a také členka Odborné komise ČSSD pro lidská práva zpronevěřila zásadám demokratického právního státu, který stojí na ústavním pořádku zahrnujícím také Listinu základních práv a svobod.
Zcela také popřela poslanecký slib, který musela složit na začátku volebního období. V něm totiž slíbila zachovávat Ústavu a zákony a vykonávat svůj mandát v zájmu všeho lidu: v několika posledních dnech neměla na paměti ani jedno z toho.
Jediným uspokojivým řešením v této situaci je rezignace a odchod z politiky. Osoby, které nepochopily, nebo nechtějí chápat základní demokratické zásady a celosvětově sdílené lidskoprávní postoje, nemají ve sněmovně co dělat.
Byl jedním z nejvlivnějších protagonistů sexuální revoluce v Německu. (...)
Byl dlouholetým členem kuratoria Pracovní skupiny pro lidskou sexualitu (Arbeitsgemeinschaft für Humane Sexualität) a až do své smrti také poradcem Humanistické unie (Humanistische Union, HU). Byl vyhledávaným expertem a odborným znalcem v soudních procesech.
S podporou Strany zelených a Humanistické unie se ZASAZOVAL O LEGALIZACI SEXU MEZI DOSPĚLÝMI A DĚTMI (pedosex).
Cíle své sexuální pedagogiky formuloval již v roce 1970 ve své knize Sexuální výchova. Byl praktikujícím homosexuálem.[1]
(https://cs.wikipedia.org/wiki/Helmut_Kentler)
Jak byste se vy, heterosexualove, citili, kdyby vas nekdo hazel do pytle s Davidem Rathem, Pol Potem nebo Opocenskym?
Ptáte se, paní Recmanová, jak bychom se my heterosexuálové cítili, kdyby nás někdo házel do jednoho pytle s Pol Potem? Cítili bychom se blbě, jenže Pol Pot se "neproslavil" jako heterosexuál, ani jako homofob, ale jako masový vrah. O jeho sexuální orientaci mi není nic známo.
Že všichni homosexuálové nebo jejich většina je jako Kentler? Dokažte to. Pokud to dokážete nemůžete, proč takové argumenty používáte?
Že homosexuálové budou něco podobného skutečně požadovat? Kdy a kteří to už v ČR udělali?
A pokud by někdo legalizaci pedofilie požadoval, není přece nic jednoduššího, než se takovému požadavku jednoznačně a rázně postavit. To by nepochybně drtivá většina společnosti - všetně mě i vás - udělala. Takže kde je problém?
Nejde náhodou ale o podobný způsob vvolávání negativních emocí ve spojitosti s určitou skupinou obyvatelstva jako třeba vůči muslimům? Dnes je na tapetě politická korektnost, ale tohle je cílená nekorektnost, kterážto se pozná podle toho, že o nějaké skupině mluvíte jenom negativně. Jiný název pro onu nekorektnost je vyvoláváná nenávisti.
Domnivam se, ze takovych lidi (jako p. Nytrova) je nejmene 70%. A ti lide maji deti a tyto deti budou spoluzaky tech divnych deti a daji jim to patrne znat. Deti dovedou byt tvrde a bezcitne. Proto povazuji sverovani deti homosexualnim parum za cestu k sikane a psychickemu tyrani techto deti. Predstava, ze zmenime postoj 70% spolecnosti je z rise pohadek. Je lepsi byt realisty a nevystavovat deti tyrani jen aby nejaky aktivista uspokojil sve ego.
p.s. "že pokud někdo jednou souhlasil s určitou formou nerovnosti, nemůže již nikdy svůj „slib“ zpochybnit."
Domnivam se, ze tohle autorka vlozila, protoze velmi dobre vi, ze pan Hromada v mnoha rozhovorech prohlasil, ze adopce deti nebudou pozadovat a jiste to lze dolozit.
Jde ovsem o neco jineho. Jestlize tenkrat tolerantni nehomofobni spolecnost odsouhlasila registrovane partnerstvi na zaklade tohoto slibu, ma taatz spolecnost na zaklade poruseni tohoto slibu pravo neodsouhlasit adopci homosexualnimi pary. Nejedna se o vyvoj ale podvod.
Helmuth Kentler je dost neznámá osoba, Humanistická unie nepříliš významný spolek a fakt, že poslanecká frakce jednoho zemského parlament jednalo o jejích podnětech lze sotva považovat za podporu "Kentlerových návrhů" ze strany Zelených.
Skandálnost Kentlerova díla spočívala v porušení jednoho z nejtvrdších tabu západní společnosti. Ukázal na několika příkladech, že čtrnáctiletý kluk na ulici, který jak sociálně, tak intelektuálně byl obdařen dosti podprůměrně, může mít docela štěstí z hlediska svého osobnostního a intelektuálního vývoje, a také sociální integrace, když se mu přihodí vhodný starší milenec. Děsivou výpovědí o našem světě je, že měl pravdu.
Jinak: o zákonu nerozhodují lobbysté a také nemají co slibovat. Při hledání majority pro přijetí zákona o registrovaném partnerství se u neúspěšných pokusu vždy jednalo o kompromisu v rámci poslanců -- abyste to mohl(a) podpořit, nebudou adopce. Nejspíše tomu tak bylo i toho posledního, úspěšného ( to už jsem nebyl v parlamentu, takže podrobnosti jednání neznám).
Jinak máte pravdu. Ani homosexuální manželství, ani být kvalifikován podle zákonů té či oné země jako žadatel o adopci dítěte není lidské právo. Lidským právem je svobodná volba partnera a rovnost před zákonem -- a je na smluvních stranách Deklarace (ke kterým ČR patří), jakými konkrétními zákony tato práva zaručují. To později jmenované lidské právo je porušováno, když určitou část občanů zbavíte paušálně práva, které poskytujete ostatním, proto Ǔstavní soud rozhodl tak, jak rozhodl.
A když už jsme u těch základních lidských práv, tak podle mě jakékoliv manželství není základní lidské právo. Na druhou stranu je to jakž takž fungující právní instituce, tak nevidím důvod, proč ji umožňovat jen jisté množině párů.
Opravdu to řeknete, paní Recmanová? Budete zase přirovnávat heterosexuály k Pol Potovi?
Bude pan Profant tvrdit, že Judith Butlerová "je celkem neznámá osoba"?
Bude se pan Pleva zase pohoršovat nad tím, že tu cituji Judith Butlerovou a že tím vyvolávám nenávist k nějaké skupině?
Když cituji nějaké heslo z Wikipedie, tak to přece není odsuzování všech LGBT+. To je pouze Vaše interpretace, Váš pocit, že "všem LGBT+ je ubližováno".
Já Vám to "přeložím", paní Recmanová: Někteří lidé se prostě jen pozastavují nad požadavky některých LGBT+ a kladou si otázky, zda ty požadavky jsou správné. (KLADOU SI NĚJAKÉ OTÁZKY, ALE V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NEODSUZUJÍ VŠECHNY LGBT+. JE TO JASNÉ?)
Ti všichni zde (...) projednávají téma přetrvávající diskriminace..."
Hmm, hmm, zajímavé.
Podobný argument už jsem slyšel víckrát, většinou v kontextu nějakého typu xenofobie. Ale to není přece korektní reakce společnosti, bát se xenofobů. Proč bychom měli takovým tyranům ustupovat, místo toho odkázat je do patřičných mezí? Tak se ostatně moderní tolerance vůči LGBT vyvinula.
b) přesto si dovolím tvrdit, že devadesát procent Čechů, nikdy nic od JB nečetlo;
c) Pokud budete skutečně citovat Judith Butlerovou, pravděpodobně Vás nikdo nebude osočovat z vyvolávání nenávisti proti skupině obyvatel. Pokud citujete velmi pochybně napsaný článek na české wikipedii jako relevantní informaci o názorech člověka, jehož texty jste s největší pravděpodobností nečetl, pak se Vám to stát může.
Podobně jako se stalo v roce 1899 autorovi úvodníku v Národní politice, že sice citoval významného mnichovského religionistu, když psal o zavraždění Anežky Hrůzové jako o rituální vraždě -- a byli tací, co ho přesto obviňovali z antisemitismu.
Helmut Kentler si tedy myslel, že pederastické vztahy mohou mít velmi pozitivní vliv na rozvoj osobnosti chlapce, zvláště tehdy, když je pederastem chlapcův vychovatel.
(https://de.wikipedia.org/wiki/Helmut_Kentler#cite_note-13)
"Ukázal na několika příkladech, že čtrnáctiletý kluk na ulici, který jak sociálně, tak intelektuálně byl obdařen dosti podprůměrně, může mít docela štěstí z hlediska svého osobnostního a intelektuálního vývoje, a také sociální integrace, když se mu přihodí vhodný starší milenec. Děsivou výpovědí o našem světě je, že měl pravdu.",
že si myslíte totéž, co Helmut Kentler?
A nebo prostě neumí porozumět psanému textu. Jinak by snad takhle blbou otázku nebyl schopen položit
:-D
Myslím, že jsem přesně napsal, v čem s Kentlerem souhlasím a Vaše otázka je zbytečná, ale budiž.
Ano, obávám se, že těch několik případů , kdy se 13 až 15letí bezprizorní chlapci, u kterých on v 70. letech minulého století hovořil o „druhotné slabomyslnosti“ (dnes by asi odborník použil jiný výraz), začali rychle osobnostně a sociálně rozvíjet v partnerském vztahu se starším mužem, nepředstavuje v takové situaci nepravděpodobnou výjimku a že takový vztah může pomoci odvrátit cestu těch chlapců k sociálnímu dnu. Sám jsem potkal dva dospělé muže s podobnou zkušeností z mládí a kdysi moje známá soudila případ, kde šlo o heterosexuální (platonický) vztah dvanáctileté dívky (na počátku příběhu), která měla matkou těžkou alkoholičkou, a šedesátiletého muže, ke kterému z domova utekla. Za dva roky, po kterých to matka začala řešit, přestala dívka propadat, získala normální denní rytmus s pevným řádem, chtěla dále studovat a měla na to atd.
Nejsem zastánce sexu s dětmi a myslím, že to z věty: “Děsivou výpovědí o našem světě je, že měl pravdu.", vyplývá každému, kdo je funkčně gramotný. Ale chápu, že partnerství, která Kentler popsal ,mu přišla pro ty kluky vhodnější než život na ulici s drobnými krádežemi, drogami a příležitostnou prostitucí. A chápu tu soudkyni, která sice rozhodla podle práva, ale měla přitom těžké svědomí. protže byla osobně přesvědčená, že ta dívka měla zůstat u svého šedesátiletého partnera.
podstatné jméno
poradce
Berater, Ratgeber, Beirat, Mentor
vychovatel
Ausbilder, Erzieher, Instruktor, Mentor, Pädagoge, Hofmeister
mentor
Mentor, Moralist, Weltverbesserer, Tadler
karatel
Tadler, Mentor
mravokárce
Sittenrichter, Moralist, Mentor
podstatné jméno
die
Ausbilder
vzdělavatel, školitel, vychovatel, instruktor
die
Erzieher
vychovatel, vzdělavatel
der
Instruktor
vychovatel
der
Mentor
poradce, vychovatel, mentor, karatel, mravokárce
der
Pädagoge
pedagog, učitel, vychovatel
der
Hofmeister
hofmistr, správce dvora, šafář, vychovatel
der
Präzeptor
učitel, vychovatel, preceptor
Z mého pohledu je vychovatel daleko více oponentní než mentor. Vychovatel je někdo, kdo má často nad vámi společností posvěcenou autoritu, není to nutně někdo, koho musíte respektovat osobně jako autoritu. Vychovatel vám může nařídit něco udělat, a použít násilí. Mentor ne, ten vám může jenom poradit, přesvědčit vás, že je to dobrý nápad. Mentor má odstup, není s vámi v konfliktu. Mentora si často vybíráme sami, vychovatele ne.
Rodiče dětí nejsou mentory, jsou vychovateli, protože mají zodpovědnost a děti jsou na nich naopak závislé. V ideálním případě by měli být i mentory, ale reálně to tak zcela není, právě kvůli mocenské nerovnováze.
Každopádně, proč raději neadresujete skutečný obsah příspěvku pana Plevy nebo Profanta, a místo toho se zabýváte podružnostmi?
(http://www.lidovky.cz/elitni-nemecka-skola-potvrdila-ze-ucitele-zneuzivali-zaky-pak-/zpravy-svet.aspx?c=A100306_162013_ln_zahranici_tsh)
"Školu založili Paul a Edith Geheebovi jako instituce celkové výchovy, která měla nabídnout studentům namísto drilu naplnění jejich specifických potřeb..."
nerad dělám unáhlené soudy, ale v tomto případě musím souhlasit s tvrdým hodnocením, které o kus výše napsal Tomáš Tožicka.
Jde ale o to, že ředitel internátní školy v Odenwaldu Gerold Becker nebyl mentorem žáků ve funkci ředitele školy, ale byl "mentorem" žáků ve funkci jiné. Německá Komenského nadace odebrala cenu Hartmutu von Hentigovi (životnímu partnerovi ředitele školy Gerolda Beckera) za to, že odmítl nadaci objasnit, zda se nepodílel na zneužívání žáků.
Helmut Kentler považuje tuto funkci "mentora" (staršího milence) v některých případech pro mladé chlapce za užitečnou z hlediska rozvoje jejich osobnosti.
Váš postoj: Helmut Kentler měl pravdu, i když to, že tu pravdu měl, je děsivou výpovědí o našem světě.
Svět může být v podání nové levice opravdu děsivě "krásný".
Asi je udržování polyamory vztahu náročnější, než když jsou ve vztahu jen dva, jenomže to bychom taky mohli říct, že nejstabilnější rodiče jsou ti sólo, protože pár se může rozejít...
Mimochodem, vzpomínám si na spolužáka z gymnázia, který prosil třídní, aby mohl pololetní vysvědčení donést o týden později, protože za víkend by ho nestihl ukázat svým pěti dědečkům ;)
"Tato funkce "mentora" (staršího milence) je v některých případech pro mladé chlapce užitečná z hlediska rozvoje jejich osobnosti."
Je faktické tvrzení. Je buďto pravdivé, nebo nepravdivé. Jestli je to "krásné" nemá na toto vliv. Vliv na to má úsudek a data. Pan Profant takové případy zná, musel by tedy být šílený, aby s takovým tvrzením (kvantifikátor v některých případech činí toto tvrzení extrémně slabým, a k jeho doložení stačí velmi málo) nesouhlasil. Je to podle něj fakt, a tento fakt se mu nelíbí. Vám se také nelíbí, s panem Profantem se tedy shodnete, ale přesto své závěry formujete útočně vůči "nové levici". Což je absurdní, protože s tím nemá nová levice co dělat, stejně jako nemá co dělat s teplotou varu dusíku. Je to faktické tvrzení, to můžete buďto uznat, nebo zpochybnit. Nemůžete ho ideologicky klasifikovat.
Panu Profantovi se ten "fakt" nelíbí, nebo s ním nesouhlasí?
Společnost však už překonala mnoho neopodstatněných předsudků (například o homosexuálních vztazích, o adopcích dětí homosexuálními páry), není tedy žádný důvod, když jde o dobro dětí a jejich osobnostní a intelektuální vývoj a sociální integraci, abychom nepřekonali i tento předsudek.
Je zde nějaká chyba v argumentaci, pane Kolaříku? Je to Vaše mínění?
A opravdu se nedá tvrdit, že Judith Butlerová je nějaká "neznámá a bezvýznamná lesba, která řekne kravinu..."
Její vztah ke genderovému učení je srovnatelný se vztahem Marxe nebo Lenina ke komunismu.
Pozor metafora:
Pokud někdo tvrdí, že je lépe dostávat výprask březovou metlou, než devítiocasou kočkou máčenou v mořské vodě, a že ti, kteří mají možnost volit jen mezi těmito dvěma alternativami, by na tom byli lépe, kdyby si mohli vybrat metlu, nebo to, že takoví lidé v naší společnosti existují, neznamená to, že tvrdí, že výprask metlou je neškodný, nebo v pořádku.
Jen tak mimochodem, nevidím logickou souvislost, která vede od neschvalování rodinných rozvratů k neschvalování polyamorických vztahů. A srovnávat incest se sexem s dětmi? Ne že bych incest schvaloval, ale tohle mi přijde mimo mísu.
b) Slovo krásný jste zavedl Vy, já ho nepoužil. Použil jsem slova "děsivá výpověď" a přeložit to jako "děsivá krásná” je ještě obtížnější než udělat z věty: „...zvláště pokud se [starší partner v pederastickém páru] stává [mladšímu] soustavným lektorem“ paranoidní fantazii o podpoře homosexuálních či pederastických vztahu mezi vychovateli a chovanci.
c) Obdobně jsem napsal "tabu západní společnosti", nikoliv "předsudky".
Osobně mám silně interiorizovaný zákaz styku s malými dětmi a dětská pornografie ve mně vyvolává vomitické reakce. A co se mých preferencí týče, jsem většinový heterosexuál se specifickými omezeními: odjaktěživa mě nepřitahovaly ženy s IQ pod 90 a také ty, které jsou mladší než moje děti (poté, co ty děti dosáhly dvacítky)
d) Vůči vztahům mezi těmi, kteří jsou bližší patnácti než deseti, a těmi podle matriky dospělými, předsudky vlastně nemám. Rozhodně je nemám v relaci k těm předsudkům, které mám vůči styku milence s dcerou milenky, u které žije, byť té slečně už je pár dní přes patnáct a styk nebyl vynucen přímou hrozbou fyzického násilí.
e) V jednom si dovolím upřesnit jinak vyčerpávající reakci Michaela Kolaříka.
Děsivá výpověď o našem světě nespočívá v tom, že dochází k mileneckým vztahům mezi zletilými a nezletilými, ale v tom, že tato tabuizovaná praktika může být poslední záchranou dítěte na ulici.
Jakou legitimitu má společnost trestat podobnou praktiku, když jinak ty děti odsoudila k živoření v drogové závislosti, prostituci a smrti z předávkování či na AIDS?
A btw: Ani kulturně spravovaná a společensky produktivní pederastie v klasickém Řecku ani předávání nezletilých dívek staršímu partnerovi k volnému sexuálnímu použití nazývané sňatek po většinu existence evropské civilizace nijak nenarušovaly funkce “tradiční rodiny”, spíše naopak.
f) Jediný, kdo tady použil formulaci "Judith Butlerová je nějaká neznámá a bezvýznamná lesba, která řekne kravinu...", jste byl Vy.
O Vaší pararele Butlerové s Marxem a Leninem se nedá ani pochybovat, protože nedává smysl. Vztah Marx a vztah Lenina ke komunismu jsou ve většině myslitelných ohledů rozdílné, není z toho tedy jasné, co vlastně srovnáváte.
V každém případě vám budu velice vděčný, když se nadále zdržíte spekulací o tom, co si myslím a jaké mám předsudky -- pokud tyto spekulace nebudete moci založit na interpretaci mých vyjádření. Já také nespekuluji o tom, proč ve Vás homosexualita vyvolává takové zděšení. Děkuji.
"A nakonec posledním krokem je prosazování snižování věku pro sexuální styk."
Pan Profant řekl:
"Vůči vztahům mezi těmi, kteří jsou bližší patnácti než deseti, a těmi podle matriky dospělými, předsudky vlastně nemám."
Přesto nepožaduji zrušení trestu za krádež. A naopak mám předsudky vůči populistickým dámám, které si proměňují ústa ve stoku a vylévají z nich škopky pachnoucích osočení šířících nenávist, protože se spoléhají na svoji zákonem zaručenou beztrestnost -- a přesto jsem rozhodný zastánce poslanecké imunity, zvláště imunity projevu.
Ke krádeži jídla z hladu a z nouze jsem velmi tolerantní a nikoho bych za takový čin neodsuzoval. Naopak bych mu to jídlo dal.
Osobu mladší patnácti let bych však dobrovolně k sexu nikomu nevydal.