Chci přispět X

Iniciativa antiBRZDA protestovala proti hollywoodskému filmu Než jsem tě poznala

Na české premiéře filmu o lásce ochrnutého muže a jeho ošetřovatelky poukázala iniciativa antiBRZDA na to, že život s postižením je zobrazován jako tragédie, místo aby se věnovala pozornost problémům, kterým lidé s postižením skutečně čelí.

(jb)

03.07.2016 10:12

Film

Ve filmu Než jsem tě poznala se hlavní hrdina, který ochrnul, rozhodne ukončit svůj život. V mezičase se ještě stihne zamilovat do své ošetřovatelky, přesto raději zemře. Repro DR

Iniciativa antiBRZDA na čtvrteční české premiéře hollywoodského romantického filmu Než jsem tě poznala (Me Before You) formou krátkého happeningu poukázala na to, jakým způsobem jsou lidé s postižením v těchto příbězích zobrazováni. Jedná se o objekty soucitu. Nežijí vlastní životy, nýbrž pouze ztělesňují fantazie lidí, kterým je film určen.

„Autoři filmu se nebojí převzít a reprodukovat nebezpečný stereotyp. Zatímco je běžné, že pokud člověk touží po smrti, je mu v tom bráněno všemi prostředky, u lidí s postižením se to zobrazuje jako hrdinný akt přijetí vlastního tragického údělu,“ uvedl Karel Chlouba z iniciativy antiBRZDA a dodal: „Co si z takového filmu máme odnést? Že život s postižením je tragický osud, že je na obtíž, že se nedá žít s radostí a uspokojením?“

Po celou dobu představení byly pod promítacím plátnem vystaveny transparenty s nápisy typu „Ne smrt, raději asistenci!“, „Volím život, volím vozík!“ či „Eutanazie není romantika!“. Iniciativa antiBRZDA chce, aby se změnilo to, jak filmy o lidech s postižením vznikají a jakou roli v nich tito lidé hrají.

„Emancipace lidí s postižením znamená i to, že se nebude točit „o nich“, ale „s nimi“. Že se součástí kulturního kánonu stanou i příběhy, které budou vyprávět o „postižení“ a jinakosti jinak - dovedou si představit to, že život s postižením má hodnotu, dovedou si představit šťastný a plný život s postižením,“ zdůrazňuje členka iniciativy antiBRZDA Karolína Chloubová.

A pokračuje: „Je trapné, že jediné filmy, které se o „postižení“ točí jsou v podstatě karikatury, které jsou určeny většinové společnosti a mají ji naplnit uspokojením z toho, že „jsme přeci normální“.“

AntiBRZDA: schází u nás fungující systém osobní asistence
Podle iniciativy je obecným problémem společenského zobrazování jinakosti a „postižení“ to, že se pozornost nevěnuje problémům, se kterými se lidé s postižením skutečně potýkají. V České republice například stále není zajištěn fungující systém osobní asistence, který by lidem s postižením umožnil opravdu nezávislý a plnohodnotný život.

„V chudé společnosti bez sociálního státu si skutečně ochrnutý člověk může přát smrt, protože mu systém nedovoluje důstojně žít. Avšak vůle zemřít u bohatého „hrdiny“ tohoto filmu, vedle stovek takových lidí, kteří v horší sociální situaci žijí dobré životy, působí hloupě a směšně,“ doplnila Chloubová.

Kateřina Kolářová z iniciativy antiBRZDA poukázala rovněž na to, že i producenti zábavního průmyslu musí nést jistou odpovědnost za svá díla. „I oni, a dnes více než kdy předtím, utváří tuto společnost. Nesmíme dovolit, aby byly marginalizované skupiny zneužívány v honbě za ziskem,“ zdůraznila Kolářová, Daniela Komanická z iniciativy antiBRZDA k tomu dodala: „Ja kvoli romantike umierat nehodlam! To najpravdepodobnejsie, kvoli comu mozem v tejto spolecnosti ako zena voziku zomriet, je nedostatok asistencie.“

Iniciativa antiBRZDA usiluje o emancipaci marginalizovaných lidí bořením jak fyzických, tak mentálních společenských bariér. V rámci toho také ukazuje, že fyzická odlišnost je jen jedním z mnoha faktorů ovlivňujících průběh života a navíc ne vždy negativně.


A co si myslíte vy? Diskuse (2 příspěvky)

Petrasek Milan - penzista

Ano život není jen tralala postmoderny Neděle, 3.Července 2016, 10:53:3

a tak může být spojen i s akceptací touhy po smrti, která se zcela vymyká morálním principům pečovatelů o emancipaci marginalizovaných lidí......bych na okraj připomenul.

Oto Gürtler - Čáslav

Pondělí, 4.Července 2016, 07:21:52

Citace:"Kateřina Kolářová z iniciativy antiBRZDA poukázala rovněž na to, že i producenti zábavního průmyslu musí nést jistou odpovědnost za svá díla. „I oni, a dnes více než kdy předtím, utváří tuto společnost. Nesmíme dovolit, aby byly marginalizované skupiny zneužívány v honbě za ziskem,“ zdůraznila Kolářová."
A nyní:"V nové době i umělci musí nést svůj díl odpovědnosti za budování nového, lepšího světa! Oni, víc, než kdy předtím musí utvářet tuto společnost k lepšímu, ve jménu pokroku a lepší budoucnosti!" Zní to někomu jako projev ministra kultury Zdeňka Nejedlého v padesátých letech? Nebo snad spíše Müllera či Fojtíka z ÚV KSČ v době normalizace? Možná ano. Pozor tedy na to, abychom v zájmu ušlechtilých pohnutek nesklouzli zase k cenzuře, nebo alespoň k volání po autocenzuře! Pohled filmaře na nějaký jev je jeho věcí. Považuji za mnohem horší naprosté dezinformace a lži o skutečných historických událostech, ale i třeba totální deformace starověkých mýtů - to vše opět v honbě za ziskem. A porno ve filmu? Dnes v podstatě běžné. Ztopořelé penisy, orální sex...Má to ve filmu umělecké opodstatnění, nebo je to jen vějička na diváka? Bohužel, takový je dnes svět.
Myslím, že oprávněné zájmy postižených i dalších "marginalizovaných" skupin, je možno hájit i jinak, než voláním po autocenzuře filmových (či jiných) umělců. Třeba by stačilo pohovořit s tvůrci, či obecně s umělci a osvětlit jim své postoje a pocity z podobných děl. Ti hloupí budou dál točit hrůzy ve vidině zisku. Ale ti vnímavější se dovtípí, možná se začnou o problematiku více zajímat a třeba vytvoří i dílo, které tyto postoje a pocity postižených bude nejen reflektovat, ale možná i rozvíjet. To by snad bylo smysluplnější, než show pro média. Pokud ovšem nešlo jen o zviditelnění se v honbě za státními příspěvky a sponzorskými dary, případně o šikovnou reklamu na onen "kritizovaný" film.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.