Smíření jako v Kolíně nad Rýnem

Zuzana Vlasatá

O silvestrovském násilí v Německu se toho napsalo až až. O mnoho méně pozornosti se dostalo následným aktům smíření, k nimž sebraly odvahu obě strany: uprchlická i německá.

Na to, kolik pozornosti — zasloužené pozornosti — si nejen u nás vysloužil incident v Kolíně nad Rýnem, zůstaly téměř bez zájmu dvě události, které na něj navázaly. Připomeňme si, co vlastně víme: během silvestrovských oslav před nádražím v Kolíně nad Rýnem osahávalo, okrádalo a ponižovalo ohromné množství mladých mužů převážně ze severní Afriky mladé německé ženy. Dvě byly znásilněny.

Šéfredaktor tohoto listu událost přirovnal k humanistovu zlému snu. Zjednodušeně řečeno: jak po tomhle hájit uprchlíky?

Jenomže jsme si příliš málo uvědomili, že skutečnou, oživlou noční můrou musí být tento incident pro tisíce lidí, kteří nejen v Německu, ale i jinde v Evropě hledají a nacházejí útočiště před válkou ve svých domovinách. Princip kolektivní viny nabral po Silvestru úplně nové grády. Doslýchali a dočítali jsme se, že co Arab, to perverzní sexistický úchyl, co Evropanka, to bezbranná samice — až na „feministky“ a „sluníčkářky“, to totiž asi nejsou ani ženy a znásilnění by jim nejspíše prospělo…

Zhruba dva týdny po Novém roce se vydala skupinka syrských žadatelů o azyl k berlínskému nádraží a na znamení toho, co si o silvestrovských útocích myslí, začali rozdávat květiny kolemjdoucím ženám a děkovali při tom Německu za vstřícnost. Na jiných místech v zemi protestovaly skupinky syrských uprchlíků proti sexismu. Někteří pak zavěsili na své profily na sociálních sítích fotografie se vzkazem „Syrer gegen sexismus“ (Syřan proti sexismu).

Že ne každý muslim je násilník, si zde nebudeme vysvětlovat. Pokusme se namísto toho alespoň na chvíli vcítit do toho, co asi tak může prožívat uprchlík, který se dostal ze Sýrie až do Německa. Čeho všeho se asi tak může obávat? Uspěje se svou žádostí o azyl? Naučí se jazyk? Zapadne v zemi? Najde si práci? Najde bydlení? Zvykne si na evropskou kulturu a jinakost? Podaří se mu někdy setkat s rodinou? Najde si přátele? Pokud má děti, jistě si klade především otázky spojené s jejich budoucností. Strachuje se. Udělal totiž ve svém životě tak radikální krok, k němuž většina lidí nejen že by nikdy nesebrala odvahu, ale naštěstí by k němu ani neměla důvod.

A dále si zkusme představit, že se takovému člověku, v takovéto situaci, postaví do cesty předsudky a protiuprchlické nálady. Kdo zkusil žít v cizí zemi, jistě někdy pocítil, jaké to je, mít stigma — například stigma příživnického, špinavého východoevropana na západě.

Stigma uprchlíka, stigma muslima, stigma úchyláka. Strašná situace, v níž je potřeba chápat jako skutečný akt odvahy, sebere-li se takový člověk rozdávat německým ženám květiny — na usmířenou a na omluvu za činy úplně cizích lidí. Na důkaz nabízeného přátelství.

Květinový řetěz

Zhruba dva další týdny poté, co rozdávali uprchlíci květiny ženám, se stalo něco překvapivého. Květinový happening se začal řetězit. Asi stovka žen vybavených růžemi navštívila v Kolíně nad Rýnem tamní největší uprchlické zařízení. Chtěly tak projevit účast, pochopení a otevřenou náruč uprchlíkům.

Neudělaly to proto, že jsou naivní nebo proto, že se chtějí nechat kýmkoliv obtěžovat či znásilňovat. Udělaly to z toho důvodu, že mají rozum i srdce a pracují s informacemi, nikoliv s předsudky. A také proto, že mají kuráž a nebojí se obstát před nepochopením a šikanou, která zaplavila všemožné weby, obskurním českým Pravým prostorem konče. O jejich počinu se zde píše: „Ženy v Kolíně nad Rýnem reagovaly na masové sexuální násilí páchané muslimskými imigranty, k nimž došlo na Silvestra, tím, že navštívily největší uprchlické centrum ve městě a rozdávaly růže jako ‚gesto proti xenofobii‘. Klip je znepokojující připomínkou toho, jak pomatená levice reaguje na útoky prováděné muslimy. Místo toho, aby požadovali změnu chování azylantů, které vedlo k eskalaci epidemie znásilnění v Německu, oni se jim jdou omluvit za ‚xenofobii‘! Zdá se, že tyto feministky jsou více znepokojené ‚islamofobií‘, než ztrátou bezpečnosti žen v ulicích Kolína.“

Nejen, že se v Německu žádná epidemie znásilnění či hromadného sklánění hlav před jakýmisi fantasmagoricky vyplozenými muslimskými nájezdníky nekoná, navíc tento komentář typicky lživě opomíjí, že gestu německých žen něco předcházelo — gesto ze strany uprchlíků. Škoda s takovým blábolem vůbec polemizovat.

Konzervativci při podobných událostech třeští jako smyslů zbavení už tradičně — možná by jim někdo měl také darovat květinu.

Ale ať si třeští, ono je přece nakonec úplně jedno, zda se ženy, jež nesly uprchlíkům květiny, pojímají jako feministky, hospodyňky, pravičačky, levičačky nebo zda je jim politická ideologie šumák. Zachovaly se prostě hezky a zmobilizovaly se k tomu, co je na jakékoliv lidské kultuře to nejsympatičtější a co ji dělá přitažlivou k žití. Schopnost pochopení, porozumění, soucitu, povzbuzení, podpory — bez strachu a nenávisti, postrádající realistický základ.

Květinový akt v Kolíně nad Rýnem a dalších německých městech je fascinujícím příkladem smíření. Navrhuji proto zařadit do slovníku sousloví „smíření jako v Kolíně nad Rýnem“. Používalo by se pro všechny nesamozřejmé a obtížné situace.

    Diskuse
    JS
    January 29, 2016 v 12.27
    Článek se mi líbil. Těší mě, že si lidé aspoň v Německu uvědomují, že rasismus je slepá cesta.

    "ono je přece nakonec úplně jedno, zda se ženy, jež nesly uprchlíkům květiny, pojímají jako feministky, hospodyňky, pravičačky, levičačky nebo zda je jim politická ideologie šumák"

    Konzervativcům to není jedno. Nejde jen o strach, ale také o pocit morální nadřazenosti. Tímto aktem jim ho berete, proto vám tak nadávají. Ohrožuje to jak vypadají před ostatními.
    ??
    January 29, 2016 v 16.20
    Je to opravdu hezky slunickove,ale...
    Autorka nedodava, ze akce byla zorganizovana int. org. Avaaz, coz je podle nekterych nazoru jen jeden z manipulacnich internetovych prostredku Washingtonu.

    Take by bylo mile, pokud by se zucastnila nektera z tech znasilnenych, sexualne obtezovanych a okradenych. Pak by mohlo jit o fascinujici akt smireni. Bohuzel tam nebyly a cela akce pak vyzniva jako public relation rizena Washingtonem.
    Holt nejen Putin, ale i Obama ma sve cerne kone.

    p.s. V puvodni krestanske tradici znamena smireni setkani vinika a kajicnika, to se bohuzel nestalo.

    p.p.s. Pane Samohyl, lide v Nemecku si uvedomuji ze internetovy rasismus jim nepomuze. Zapaluji ty uprchlicke baraky.
    ZV
    January 29, 2016 v 16.53
    Tak určitě...
    Média neví, kdo všechno se akce zúčastnil. Nikdo účastnice nelustroval, ale vy přesto víte, pane Kuchejdo, že tam žádná z napadených nebyla. Můžete mi prozradit své zdroje?

    Avaaz: Já bych do toho americký scénář a konspirace rozhodně netahala. Spíš ta akce vyzněla tak, že ji uspořádalo několik žen, které se nějak hlásí k Avaazu. Ale především: No a co? Proč by mělo hned vadit to, že se s jakoukoliv akcí nějak spojená i nějaká organizace, když jde především o dobrý úmysl?
    ??
    January 31, 2016 v 13.56
    Novinarska neschopnost spojena s naivitou ?
    "Média neví, kdo všechno se akce zúčastni. "

    Media o akci vubec malo vedi. Na internetu poletuje ono slunickove propagandisticke video (vyrobene Avaazem), ale nemecka media o tak "nadherne" akci jaksi neinformuji. Pominu-li na odkazy na ono video. Neni to zvlastni, ze je mama Merkel neklepe po ramenou, ze se o nich mlci ? Pokud poslete odkaz na stranky nemeckeho tisku, rad se omluvim, ze jsem to prehledl.

    "Proč by mělo hned vadit to, že se s jakoukoliv akcí nějak spojená i nějaká organizace,"

    Na internetu je dost informaci o "humanitarnich akcich" muslimskych organizaci, ktere pouze zakryvaji ziskavani prostredku pro teroristicke organizace.

    Kdyz napr. lekari vyslani Muslimskym bratrstvem leci chude muslimy, meli bychom tleskat ze ? Pak z techto vdecnych vylecenych rekrutuji bojovniky dzihadu, nemeli bychom o tom potlesku prece jen premyslet ?
    JS
    February 1, 2016 v 12.03
    Pane Kuchejdo,

    dřív jsem uvažoval jako vy, a měl jsem třeba problém přispět Člověku v tísni na nějakou sbírku. Ale pak mě jedna moudrá slečna kolegyně (shodou okolností, její otec byl Iráčan) donutila se nad tím zamyslet a.. pokud jde o dobrou věc, nesejde na tom, kdo ji dělá. Uvědomil jsem si, že pokud mi třeba ČvT připadá zaujatá, můžu prostě zbytek peněz dát zase jiné instituci, která je třeba víc propalestinská. Takže, člověk má tendenci to s těmi "morálními bojkoty" až nesmyslně přehánět (viz též http://blog.jaibot.com/the-copenhagen-interpretation-of-ethics/).

    Takže, jestli má Avaaz nějaké skryté cíle, zrovna tato akce představuje z takového hlediska vyhozené peníze. Podobně je mi 1000x sympatičtější třeba http://blisty.cz/art/80890.html než http://blisty.cz/art/80881.html.

    Co se samotné té květinové akce týká, ano, taky mám pochybnosti, že to k něčemu povede. Existuje celá teorie o důvěře, neboli sociálním kapitálu, který je jakousi vnitřní veličinou a ovlivňuje společenský vývoj (podobně jako třeba magnetizace u magnetické hystereze). Zhruba tušíme, co všechno tu důvěru snižuje (třeba xenofobie nebo korupce), ale co jí zvyšuje, na to asi zatím nikdo pořádně neodpovědel (tedy, víme, že ji zvyšují konce válek a přírodní katastrofy, ale to je asi dost nepřijatelné řešení). Pánové Poláček a Vyleťal zde na fóru prosazují jakési celospolečenské náboženské prozření, což je ale asi také pro většinu liberálů (jako já) těžko stravitelné. Takže, rozdávání květin tomu myslím neuškodí, ale asi ani moc nepomůže, protože je to vysoce netriviální problém. Na druhou stranu, nelze vyloučit překvapivě jednoduché řešení.

    Můj současný názor je, že lidé se typicky rodí s určitou předpojatostí mít větší důvěru v ostatní (ale je zde velká individuální variabilita), ale v průběhu života se jejich důvěra v ostatní postupně snižuje - jelikož vnímáme špatné interakce asi 4x intenzivněji než dobré.
    February 1, 2016 v 15.20
    Nesmyslnost akce
    Podobná gesta žel nijak nepřispívají k spravedlivému řešení situace.

    Fakta jsou taková, že několik stovek útočníků provedlo masivní akt sexuálního násilí. Přestože byla akce plánována na sociálních sítích, nikdo tomu nezabránil a když společnost očekávala, že budou padat hlavy, ze sexuálních zločinů byl obviněn pouze zlomek útočníků (tedy několik desítek lidí).

    V tomto kontextu se mi to tedy jeví tak, že samotný stát drží ochrannou ruku nad fašizujícím a sexistickým chováním určité skupiny a vlastně tím napomáhá dlouhodobé strategii ISIS (tedy poštvat západní společnost proti umírněným muslimům a donutit je ke spojenectví s těmi dogmatickými).

    Být rodinným příslušníkem některé z napadených obětí, spíše než rozdávat kytky na náměstí půjdu demonstrovat proti selektivnímu chování kolínské policie (jak je známo, pokud by se v takovém počtu sešli antifašisté či anarchisté, na místě by se bleskurychle objevila vodní děla i těžkooděnci).

    Co do tlumení xenofobních nálad ve společnosti by mi takový způsob protestu přišel mnohem konstruktivnější a smysluplnější.