Chci přispět X

Vznikl Migrační manifest. Volá po komplexní změně přístupu českého státu

Občanské organizace představily řešení problémů, se kterými se potýká česká migrační, azylová a integrační politika. Ta by měla klást větší důraz na sociální spravedlnost a lidská práva a omezit bezpečnostní a ekonomický pohled na migranty.

(jb)

02.10.2015 13:38

Img_9252

Možný příchod jednoho milionu uprchlíků do Evropské unie v letošním roce oproti obvyklým 400 až 500 tisícům lidí není podle Martina Rozumka žádná tragédie. Ondřej Mazura, DR

Související

Odborníci pracující s migranty v České republice v pátek představili nově vzniklý dokument Migrační manifest, který analyzuje hlavní problémy české migrační, azylové a integrační politiky a rovněž navrhuje jejich řešení. Manifest akcentuje sociální spravedlnost, lidská práva, podporu uznání kulturní rozmanitosti, redukci bezpečnostního pohledu a prezentování pouze ekonomického přínosu migrace.

„Občanské organizace chtějí tímto dokumentem přispět k vytvoření vyvážené, kultivované a sociálně spravedlivé migrační politiky a současně také ovlivnit úroveň veřejné diskuse o migraci,“ vysvětlila zástupkyně Konsorcia nevládních organizací pracujících s migranty v České republice Eva Dohnalová. Migrační manifest vychází z dlouholetých zkušeností občanských organizací, které působí v oblasti migrace a integrace, a reaguje na jejich potřebu mít ideový dokument, jež deklaruje jejich principy a hodnoty.

„Migrační manifest se zaměřuje na sedm průřezových témat, která společně pokrývají celé spektrum české migrační, azylové a integrační politiky, jedná se o témata volný pohyb, solidarita s uprchlíky a spravedlivá azylová politika, integrace a integrační politika, sociální práva migrantů, vzdělávání, postavení migrantů na trhu práce a jejich politická participace,“ dodala jedna z editorek dokumentu Tereza Freidingerová.

Milion uprchlíků není v globálním kontextu zásadní číslo 
Ústředním a úvodním tématem dokumentu je právo na svobodu pohybu. Pavel Čižinský z Poradny pro občanství, občanská a lidská práva zdůraznil, že by se měla snížit míra kontroly, represe a násilí, se kterou státy s migranty jednají. Martin Rozumek z Organizace na pomoc uprchlíkům dodal, že možný příchod jednoho milionu uprchlíků do Evropské unie v letošním roce oproti obvyklým 400 až 500 tisícům lidí není žádná tragédie.

„V globálním kontextu se nejedná vůbec o zásadní číslo. V samotném Turecku žijí dva miliony syrských uprchlíků, v Libanonu, který má čtyři miliony obyvatel, žije 1,2 milionu syrských uprchlíků, takže Evropa není zdaleka hlavním cílem uprchlíků a zdaleka to není tak, že by všichni směřovali k nám, drtivá většina jich zůstává v okolních zemích, kde probíhají konflikty,“ připomněl Martin Rozumek.

Současná situace podle něho vyžaduje celoevropské řešení. Je nutné revidovat Dublinský systém, aby se uprchlíci nehromadili v prvních zemích Evropské unie, do kterých vstoupí. Martin Rozumek zdůraznil, že součástí snahy jak zmírnit tlak na tyto země jsou i kvóty. Ty podle něho budou fungovat i v případě České republiky, například v Řecku je mnoho lidí, kteří se nemohou vrátit zpět do původní země, ani se dostat dále, zdaleka ne všichni také mají své příbuzné v Německu nebo Dánsku.

„Český postoj je, že budeme přihlížet tomu, že do Řecka letos už po moři přijelo 300 tisíc uprchlíků a Maďarsko má více než 180 tisíc azylových žádostí a my tady budeme mít svých osm set žádostí a tvrdit Řekům a Maďarům, jak si mají spravit azylový systém a jak mají dobře chránit svoji hranici, která jen v případě Řecka znamená tři tisíce ostrovů,“ kritizoval přístup České republiky Martin Rozumek.

Manifest se také věnuje integrační politice. „Jsme přesvědčeni, že má-li být cílem integrace spokojené soužití všech bez ohledu na státní příslušnost, je nebytné na ni nahlížet jako na proces vzájemného poznávání se a respektování se navzájem,“ uvedl Vladislav Günter z Centra pro integraci cizinců. Důležitým prvkem integrace je i přiznání politických práv migrantům, především na místní úrovni.

Velkým problémem jsou také sociální práva migrantů, která rovněž slouží jako prostředek k úspěšné integraci. Lidé s dlouhodobým pobytem u nás ale nejsou součástí veřejného pojištění, mají komerční pojištění, které však často nepokrývá základní zdravotnické úkony.


A co si myslíte vy? Diskuse (7 příspěvků)

Aleš Morbicer - Ostrava

Pátek, 2.Října 2015, 17:07:30

Listina základních práv a svobod (LZPaS):
http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html

Na začátek je třeba říct, že LZPaS rozlišuje mezi "každý", "občan" (dříve ČSFR, dnes ČR) a "cizinec".

V článku 14 LZPaS, na který se Migrační manifest (MM) odvolává, se rozhodně neříká, že má právo na volnost pohybu "každý", jak se nám MM snaží vsugerovat. Říká se v něm, že žádný občan ČR nemůže být vyhoštěn proti své vůli z vlasti a zároveň že žádnému občanu ČR nemůže být bráněno v návratu do vlasti. Tady v tomto neexistují žádné podmínky, které by tomu mohly zabraňovat.
Jinými slovy - občan ČR má právo kdykoli ČR opustit, ale v žádném případě nemůže být k opuštění nucen nebo mu být jakkoliv bráněno v návratu.
Kdykoliv opustit republiku má právo nejen "občan", ale "každý".
To je celé.
Pokud jde o cizince, tj. o ty, kteří nemají občanství ČR a žijí zde, můžou být vyhoštěni jedině v případech, které stanoví zákon, ne z nějaké libovůle.
O cizích státních příslušnících a podmínkách jejich vstupu na území ČR není v LZPaS ani slovo a upravují je jiné zákony.

Azyl je (povinně) poskytován pouze cizincům "pronásledovaným za uplatňování politických práv a svobod. Azyl může být odepřen tomu, kdo jednal v rozporu se základními lidskými právy a svobodami." (článek 43)
(tedy není povinně poskytován ani ekonomickým migrantům a kupodivu ani lidem pronásledovaným kvůli náboženství, rase atd. --- pokud by nebylo zákonem určeno jinak, což je samozřejmě naše právo a Parlamentu ČR v tom nemůže nikdo bránit, ale ani jej do toho nutit. Politická práva definuje Oddíl druhý LZPaS)

Tolik k fantasmagorickým představám MM o jakési bezbřehé volnosti pohybu.
Ostatně kdyby existovala, bylo by naprosto nevyhnutelné odmítnout přerozdělovací kvóty, protože by byly v rozporu s tímto principem, nebo ne?
MM se ovšem za kvóty staví.

Pokud jde o politická práva, jsou vyhrazena "občanům" a rozhodně se tedy netýkají "každého".
"Každý" může například svobodně rozhodovat o své národnosti nebo náboženské příslušnosti atd., ale např. politických práv se to netýká.
*******

Zajímavý je i článek 15 LZPaS. Praví se v něm mj. (1) Svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání je zaručena. Každý má právo změnit své náboženství nebo víru anebo být bez náboženského vyznání.
Pokud vím, značná část muslimů schvaluje a praktikuje, že za odpadlictví od víry je smrt.
(vytrvale na to upozorňuje např. evangelík Dan Drápal)
Těmto lidem - pokud tedy dbáme na vlastní ústavní zákony - by měl být tedy jednoznačně zakázán vstup a pobyt na území ČR.
*************

No, na to, že české neziskovky zaměřené na uprchlíky ročně zkonzumují přes půl miliardy Kč, to podle mě není bůhvíjaký výkon, tenhle Manifest...

Aleš Morbicer - Ostrava

Pátek, 2.Října 2015, 17:15:29

P.S. Také pokud mluvíme o uprchlických táborech v Libanonu či Turecku, nebylo by od věci dodat, že ti lidé tam si většinou mohou o jakýchkoli lidských, sociálních, kulturních či politických právech nechat jenom zdát.
Jde v podstatě o pouhé bezesmyslné přežívání a doufání v návrat domů.

Martin Pleva - pedagog, Brno

P. Morbicere, Sobota, 3.Října 2015, 13:05:30

z jaké statistiky vycházíte, když tvrdíte, že "značná část muslimů schvaluje a praktikuje, že za odpadlictví od víry je smrt"? Víte, v kterých zemích se něco takového praktikuje? Pokud vím, tak jistě ne v sekulární Sýrii a nevím o tom, že by se podobné věci (vynecháme-li samozřejmě území ovládaná fanatiky) děly v Iráku nebo Afghánistánu. A to máme tři největší muslimské země, odkud uprchlíci přicházejí.

Navíc bych rozlišoval dvě věci: pokud si někdo MYSLÍ, že za odpadlictví (pozor, pouze od islámu samozřejmě) náleží smrt - tak je to přece jenom něco jiného, než když někdo uvedenou zásadu PRAKTIKUJE. To druhé je samozřejmě naprosto nepřijatelné, to první sice taky, jenže pozor, co např. s katolíky (a není jich stále málo), kteří dodnes schvalují a obhajují inkvizici, nebo co s českými občany, kteří se radovali z udušení uprchlíků? Těm byste taky odebíral české občanství? On totiž je ještě rozdíl něco si MYSLET a myšlené pak VERBALIZOVAT, resp. veřejně VYJADŘOVAT. Trestal bych až od hranice toho vyjadřování...

Luděk Ševčík - OSVČ

Pul miliardy rocne? Sobota, 3.Října 2015, 14:29:23

To bude mnohem vice, pane Morbicere. Jen na 2000 migrantu stat chysta 200 milionu. "Neziskovky" uz citi korist. Za ty prachy nam budou klidne tlouct do hlavy, ze i IS je kamaradsky spolek, ktery nas multikulturne obohati. Je to jednoduche. Na kazdeho migranta budou v ramci zacleneni cerpat pul roku penize a pak jim bude jedno, co s nim bude dal. Jestli se integruje, nebo zustane na krku statu a bude zdrojem potizi. Proc ne? Tak je to prece u nich vzdycky. Je zajima jen ten, na koho jsou dotace. Neni rozdil mezi fabrikantem, ktery dovezl do Nemecka zahranicni delniky a kdyz je nepotreboval, tak je hodil na krk statu a "neziskovkou" ktera sem taha mugranry a az na ne stat prestane sypat, hodi je taktez na krk statu. Oboji si jen splni svuj podnikatelsky zamer. Kdo tento fakt ignoruje, je obycejny hejl.

Luděk Ševčík - OSVČ

Sobota, 3.Října 2015, 14:31:53

Se mi na mobilu podarilo udelat z migrantu mugrangry.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Martinu Plevovi - "Co např. s katolíky (a není jich stále málo), kteří dodnes schvalují a obhajují inkvizici?" Sobota, 3.Října 2015, 17:57:43

Možná se budete divit, dnes se to jmenuje "Kongregace pro nauku víry".

Petrasek Milan - penzista

Na resocializaci katolíků jsme již dali, takže Sobota, 3.Října 2015, 20:44:38

pan Duka to lehce zařídí.
Problémem zůstává ta masa jinověrců a bezvěrců, které musíme dnes a zítra na vlastní náklady a na vlastní kůži přiučit naší občanské etice.
Jakým způsobem to my osvícení republikáni zde a dnes uskutečníme nebude jentak ...... bych také s obavami dodal.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.