Jan Šibík bez kontextu
Zuzana VlasatáZobrazit skutečnost, ale rezignovat na její kontext, ještě není totéž, jako říkat pravdu. Zuzana Vlasatá reaguje na kontroverzní video, které pořídil fotograf Jan Šibík v uprchlickém táboře Röszke na maďarsko-srbské hranici.
Slavný a uznávaný český fotograf Jan Šibík natočil předminulý týden v provizorním uprchlickém táboře v Röszke na hranici mezi Maďarskem a Srbskem video, které zveřejnil server Aktuálně.cz.
Ve videu Šibík prochází táborem, kamera zabírá hordy zmuchlaného a ušmudlaného oblečení, dek, stanů, spacáků, bot, karimatek, rozšlapané jídlo, odpadky… Šibík komentuje: „Na rozdíl od Lesbosu, kde jsem byl před čtrnácti dny, na maďarsko-srbské hranici hladem nikdo netrpí. Naopak, jídlem se plýtvá. Musím říct, že jsem byl docela šokovaný z množství vyhozených potravin.“
Dále popisuje, jak uprchlíci topí na ohni i drahými nafukovacími karimatkami, jednou použité stany odhazují do škarpy, protože se jim s nimi nechce dál tahat. Dvouminutové video Šibík uzavírá tím, že lidé, kteří mu volají, aby zjistili, zda a jak můžou pomoct, udělají nejlépe, když přijedou do Röszke a po uprchlících uklidí.
Jan Šibík se dlouhodobě staví za uprchlíky, podle svých vlastních slov jim fandí. Jeho video z Röszke — tábora, který vznikl tak rychle, jak zanikl, a sice v úterý 15. září poté, co Maďarsko svou hranici uzavřelo plotem s žiletkovým drátem — nicméně rozčílilo mnoho lidí, kteří na místě byli, vlastníma rukama pomáhali, pozorovali… a o svém vztahu k uprchlické krizi by řekli ve zkratce totéž, co pan fotograf.
V reakci na Šibíkovo video se objevil otevřený dopis Dalibora Zíty, redaktora Českého rozhlasu. Šibík pro změnu reagoval na svém Facebooku vzkazem, že mu nyní hrubě nadává spousta lidí, od kterých by to nečekal a že nehodlá bagatelizovat realitu. K věci se vyjádřilo několik komentátorů a nesčetně diskutérů v online sítích.
Ano i ne
ale to bylo v dobách před multikulturalismem.
Dnes se svým přístupem dávat "jasně najevo, že u nás považujeme odpadky v kontejneru a čisto na ulicích za civilizační výdobytek, na němž trváme", velmi rychle narazíte
(nemohu to najít, ale pamatuji si, že v BL psal někdo z Kanady, že dostal vynadáno do rasistů, když si stěžoval, na hmyz, který se šířil z vedlejšího bytu).
Požadovat něco takového po přistěhovalcích znamená, že nadřazujete svoje kulturní normy jejich kulturním normám, což je samozřejmě nepřípustné násilí, neboť pokud jim odpadky na ulici nevadí, jedná se pouze o odlišnou kulturní normu, která není o nic horší než Váš požadavek na čistotu. Navíc jim, jako menšině musí být umožněno si zachovat svoji vlastní kulturu.
Váš požadavek na to, aby se přistěhovalci přizpůsobili Vašim normám je naprosto nepřípustným odmítnutím jinakosti a respektu, který normám přistěhovalců náleží v nemenší miře, než normám Vašim.
Teoretické zdůvodnění najdete v pracích pánu Kymlicky a Taylora, alternativně můžete počkat, až Vám to vysvětlí paní Šabatová.
Uprchlíci cestují hodně nalehko, mají většinou jen malý batoh nebo pár igelitek či tašku přes rameno.
Nejsou to zkušení, fyzicky zdatní
turisti vybavení solidní krosnou, kam by si mohli přibalit stan, karimatku a zásobu jídla. Takové věci při způsobu, jak cestují, s sebou nosit nemůžou. Takže prostě momentálně nepotřebné věci odhazují. Stejně jako za sebou nechali veškerý svůj majetek. Nebo jim dům se vším, co měli, rozbombardovali.
To video nešastně vyznělo tak, že uprchlíkům, těm je hej, protože vyhazují housky a nechávají v příkopě stany a láhve s vodou. Ale nevěřím, že to tak Jan Šibík myslel.
Zdá se, že už prostě zase nebude možné dělat normální zpravodajství, pokud toto zpravodajství nebude v souladu se "schválenou ideovou linií".
Dvouminutové Šibíkovo video až do své padesáté vteřiny informuje o situaci na maďarsko-srbské hranici, o benevolentním postupu maďarské policie, o klidné atmosféře mezi imigranty a jejich bezproblémovém přechodu maďarsko-srbské hranice. Teprve od padesáté vteřiny jsou záběry na odpadky, což Jan Šibík nejprve komentuje tak, že na rozdíl od Lesbosu zde hlady uprchlíci netrpí. Dále pak kritizuje plýtvání jídlem a panující nepořádek a také vysvětluje, že uprchlíci se s pro ně nepotřebnými věcmi nechtějí tahat a proto je vyhazují.
Žádnému ohrožení života zde však imigranti vystaveni nejsou, proto příliš nerozumím poslední větě článku.
Podrážděné reakce a lynčování Jana Šibíka za v podstatě objektivní zpravodajství tedy podle mě ukazují spíše na něco jiného, než na neprofesionalitu Jana Šibíka, jak to vnímá autorka článku. Aby se Jan Šibík tomuto lynči vyhnul, musel by prostě některé věci zamlčet, nenatáčet. Tato skutečnost je v krutém rozporu s tragickým příběhem utopeného chlapce, jehož fotografie obletěla svět a ovlivnila veřejné mínění. Zdá se, že ten příběh byl ale jinak...
Ale takhle, si i díky Šibíkovi, můžou Češi připadat jako vzor pořádkumilovnosti. Když blbost zůstává s touto krajinou, není důvod, proč by nesedla i na Šibíka. Jednou se za to budeme všichni stydět.
Pokud se tedy domníváte, že pomlouváte Čechy, pomlouváte vlastně i Romy a to už byste si nejspíš nedovolil.
Moc ale nechápu, jak souvisí Váš nedobrý vztah k Čechům s tím videem Jana Šibíka.