Kapitalizace zisku, socializace ztrát
Václav VelčovskýAkreditační komise navrhla odmítnout prodloužení akreditace oboru speciální pedagogika na UJAKu. Je příznačné, že v případě „krachu“ vysoce výnosného byznysu, podá stát pomocnou ruku v duchu kapitalizace zisku, socializace ztrát.
Jaké je poslání veřejného sektoru? Zatímco soukromý sektor vyvíjí aktivity za účelem dosažení maximálního zisku, s jehož pomocí uspokojuje své vlastní potřeby, smyslem fungování veřejného sektoru je především uspokojování potřeb cizích (ve smyslu občanů), přičemž nad ekonomickými cíli by měly převážit cíle společenské. Nedílnou a nezastupitelnou součástí veřejného sektoru je školství.
Vysokoškolskými kruhy rezonuje aktuální dění okolo Univerzity Jana Amose Komenského, které Akreditační komise navrhla odmítnout prodloužení akreditace oboru speciální pedagogika — učitelství a dokonce navrhuje škole odejmout státní souhlas. Speciální pedagogiku studují na UJAKu z velké části učitelé, kterým chybí vysokoškolské vzdělání v oboru a kterým by bez doplnění kvalifikace hrozilo, že nebudou moct vykonávat svou profesi. Tento stav je alarmující hned z několika hledisek.
Speciální pedagogika se jako pedagogická disciplína zabývá rozvojem, péčí, výchovou a vzděláváním osob s nějakým druhem postižení či znevýhodnění a jejich socializací. Speciální pedagogika tedy zkoumá podstatu a zákonitosti edukace jedinců se speciálními potřebami.