Homofobníma očima Josefa Klímy
Petr BittnerÚvodní epizoda seriálu Josefa Klímy „Reportérka“ s názvem „Nad první kauzou“ kromě sexismu přinesla i nemalou dávku místy lépe, místy hůře kamuflované homofobie. Divák je zde utvrzován ve svých nejhorších předsudcích.
Trendem posledních let je snaha českých seriálových tvůrců zasazovat stále ty stejné herce do stále novějších, modernějších a technicky preciznějších kulis. Jako poslední se pokouší čeřit české seriálové vody matador televizní investigativní žurnalistiky Josef Klíma.
Každý takový pokus provázejí na jedné straně očekávání, jestli se nám konečně podaří setřást tu ubohou socialistickou krustu a přicupitat o nějakou tu koňskou délku blíže k uhánějícímu západnímu bombastičnu. Na straně druhé v nás ale každé takové snažení vzbuzuje i obavy, jak se autoři něčeho tak bedlivě sledovaného popasují s byť jen náznakem kontroverzním obsahem.
Míra, s jakou „Reportérka“ naplní očekávání, bude předmětem debat filmařů a filmových kritiků. Zato zmíněné obavy stihl Klímův seriál vrchovatě naplnit už v průběhu první epizody. O spolehlivé sexistické šabloně celé detektivní série už skvěle referovala Táňa Zabloudilová. Vysloveně zákeřně na nás však první epizoda vychrlila i solidní dávku místy lépe, místy hůře kamuflované homofobie.
Klímův útok ze zálohy
Pomalu si zvykáme na to, že i naše nová normalizace vyžaduje svoje „ženy za pultem“, „nemocnice na kraji města“ a konec konců i svoje do nových hávů převlečené „sanitky“ k tomu, aby svoje občany utvrdila v tom, jak se správně orientovat ve zmatku tam venku a jak přitom pokud možno příliš nezpochybnit svá pevná přesvědčení.
A proto "prosty" lid tak "miluje" arogantni kavarniky, kteri mu vzdy s citem naznaci kam patri a ktereho kopyta se ma drzet.
Student Bittner ma zatim na svou hloupou iluzi narok. Ale pro urychleni sveho vyvoje, by si mel na zed povesit slavny vyrok prislusnice "hoch noblesy" Nulandove : Mrdej Evropu (anglicky to zni lip samozrejme) a precist si ho desetkrat pred spanim a desetkrat po probuzeni.