Reportáž bangladéšské televize byla silvestrovskou mystifikací

DR 31. prosince 2014 zveřejnil „klip bangladéšské televize“ o demolici OP Prostějov a pracovních podmínkách dělnic v Bangladéši. Šlo o mystifikaci, kterou pro české fairtradové organizace vyrobil Filip Remunda. DR se akce účastnil vědomě.

(red)

29.01.2015 11:00

Fireshot_screen_capture_101_-_banglad_sk_televize_o_op_prost_jov_-_youtube_-_www_youtube_com_watch_v__a5cgljuawc

Myslifikace bližší skutečnosti než velká část mediálních obsahů za skutečnost vydávaných. Repro DR

Reportáž Bangladesh TV spojující demolici OP Prostějov a zřícení textilní továrny v Bangladéši, kterou jsme uveřejnili na Silvestra v Deníku Referendum, byla mystifikací. Pro české fairtradové organizace ji natočil režisér a oceňovaný dokumentarista Filip Remunda. Video na kanálu YouTube za necelý měsíc nasbíralo přes 110 000 zhlédnutí.

Klip vznikl v rámci mezinárodní kampaně AKCE 2015 za odstranění extrémní chudoby a dodržování lidských práv při výrobě textilu v zemích třetího světa. Zaměstnanci, převážně ženy, tu pracují v otřesných podmínkách často sedm dní v týdnu, bez základních sociálních práv. A výjimkou zde není denní mzda jedno euro. Remundovo video dává s podmínkami výroby ve třetím světě do souvislosti úpadek tradičního oděvního průmyslu v Evropě.

Kampaň českých organizací se koná v rámci Evropského roku rozvoje. Bude dále upozorňovat na nutnost zavést standardy zajišťující důstojné životní a pracovní podmínky v různých koutech planety.

Tomáš Tožička, zastupující kampaň Česko proti chudobě, záměr vysvětlil takto: „K vytvoření mystifikační kampaně nás vedla snaha ukázat, že nás napříč kontinenty mohou spojovat události, které se zdají být vzdálené. A je právě úkolem zpravodajství tyto informace přinášet. Protože se však zprávy stávají čím dál banálnějšími a stereotypnějšími, je nadsázka vhodnou formou, jak jim nastavit zrcadlo a přitom přinést podstatné informace do veřejného prostoru. Naše klipy TV Botswana a nyní Bangladesh TV ukázaly, že se to daří.“

Petr Mareš z organizace NaZemi k tomu dodává: „Jedním z důsledků tzv. optimalizace nákladů výroby je masivní přesun oděvní výroby do zemí globálního Jihu. Naprostá většina oděvních společností, které tam svou výrobu přesunuly, neřeší bezpečnost práce či úroveň pracovních podmínek. Zajímá je samozřejmě především rychlost dodávek a zisk. Demolice v Prostějově a v Bangladéši jsou výsledkem neodpovědného jednání korporací.“

Spot natočil režisér Filip Remunda ve spolupráci s předními českými filmaři a umělci. Spoluautorem scénáře je Matouš Outrata (mj. střihač filmů Muži v říji, Rodina je základ státu nebo cyklu České století). Produkce se ujal Martin Kořínek, který pracoval na filmech Tmavomodrý svět nebo Milenci a vrazi, hudbu složil Tomáš Kelar ze skupiny MidiLidi a grafický corporate design včetně loga TV Bangladesh vytvořil Lukáš Francl.

„Těsně před odstřelem OP Prostějov jsem zvažoval, že by se obraz demolice naší největší textilky mohl stát inspirací dokumentárního filmu o tunelářských praktikách českých zlodějů, kteří se už pětadvacet let převlékají za manažery. Nakonec jsem ten mocný obraz investoval do spotu Bangladesh TV. Z mé strany se jedná o přátelskou mystifikaci, v jejímž rámci mé veškeré tvůrčí úsilí směřovalo k tomu, aby se výsledný tvar co nejvíce podobal vysílání televize z Bangladéše," uvedl Remunda.



Všechny informace uváděné ve spotu jsou pravdivé. Zvláštní redaktorku dokonce hraje Nadirah Mujumdar, první žena pracující v bangladéšské televizi jako reportérka. Také všechny zpovídané bývalé zaměstnankyně OP Prostějov, včetně prostějovského radního a bývalého poslance Pavla Smetany, jsou reálné postavy, které ve spotu hovoří samy za sebe.

Deník Referendum nabídku stát se médiem, které mystifikační zprávu zveřejní, jako by byla pravdivá, přivítal. „Pro nás to byla pocta. Po dva dny v roce je něco takového možné bez porušení základních etických pravidel, jsou to první duben a poslední prosinec,“ komentoval účast Deníku Referendum v akci šéfredaktor Jakub Patočka. „Smutné na tom navíc je, že Remundův klip, i když je zčásti hraný, je vlastně pravdivější a pojednává o podstatnějších věcech, než velká část obsahu českých médií,“ podotkl Patočka.

Více informací o kampani najdete na stránkách www.ceskoprotichudobe.cz.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.