Brno Brňanům!
Matěj HollanStrana zelených před komunálními volbami Brňanům slibuje, že se zasadí o levnější šalinkarty. Matěj Hollan upozorňuje, že se jedná o opatření, jež je v rozporu s Listinou základních práv a svobod.
Volby do komunálu jsou již ve vzduchu. Nejlépe se to pozná podle toho, že se strany začínají předhánět, kdo si za erární peníze koupí víc voličů. V Brně je zatím na čele populistického peletonu poněkud překvapivě Strana zelených, která si usmyslila, že tu zlevní o asi 2000 korun „šalinkarty“, ale jenom těm, kteří mají v Brně trvalé bydliště. Nápadu k dokonalosti chybí jediné — je v totálním rozporu s Listinou základních práv a svobod.
Přilákat lidi z aut do tramvají je z pohledu snížení znečištění ovzduší či odlehčení přeplněným silnicím určitě žádoucí. Pokud by se plošně snížila cena jízdného, mohl by to být jeden z kroků, které k tomu pomohou. Samo o sobě by to žádné zázraky nepřineslo, lidé se nerozhodují pouze podle ceny, ale i podle kvality služeb a podobně, ale bezpochyby je to podnětný návrh k diskuzi.
V žádném případě ale není možné ani okamžik uvažovat nad tím, že by se snížení cen týkalo pouze Brňanů s trvalým bydlištěm v našem štatlu. Proč? Evropským i českými soudy je opakovaně judikováno, že jízdné nesmí být z důvodů nepřípustné diskriminace levnější pro obyvatele daného města. Různá města, jako třeba Liberec či Hradec Králové, to zkoušela a prostě to nejde — je to v rozporu s Listinou základních práv a svobod. Kdo chce, může si to přečíst v tomto právním výtahu nebo přímo v rozsudku Nejvyššího správního soudu.
Brno má koncentraci vysokých škol na obyvatele stejnou jako Praha, má čtyřikrát více škol než stejně velká Ostrava a dvakrát více, než celý Moravskoslezský kraj.
Nevidím do toho, ale myslím si, že příčinou vymýšlení podobných jelitovin není neochota podpořit pana XY z Přifařené Dědiny nižším jízdným, jako neochota podpořit nemalé množství studentů z celého Československa i dalších mocností.
A ano, jsem jeden z těch studentů, ale výmysly tohoto typu mne nezajímají, neb spoléhám na dopravní prostředek naturální, to jest chodím pěšky.