Brno Brňanům!

Matěj Hollan

Strana zelených před komunálními volbami Brňanům slibuje, že se zasadí o levnější šalinkarty. Matěj Hollan upozorňuje, že se jedná o opatření, jež je v rozporu s Listinou základních práv a svobod.

Volby do komunálu jsou již ve vzduchu. Nejlépe se to pozná podle toho, že se strany začínají předhánět, kdo si za erární peníze koupí víc voličů. V Brně je zatím na čele populistického peletonu poněkud překvapivě Strana zelených, která si usmyslila, že tu zlevní o asi 2000 korun „šalinkarty“, ale jenom těm, kteří mají v Brně trvalé bydliště. Nápadu k dokonalosti chybí jediné — je v totálním rozporu s Listinou základních práv a svobod.

Přilákat lidi z aut do tramvají je z pohledu snížení znečištění ovzduší či odlehčení přeplněným silnicím určitě žádoucí. Pokud by se plošně snížila cena jízdného, mohl by to být jeden z kroků, které k tomu pomohou. Samo o sobě by to žádné zázraky nepřineslo, lidé se nerozhodují pouze podle ceny, ale i podle kvality služeb a podobně, ale bezpochyby je to podnětný návrh k diskuzi.

V žádném případě ale není možné ani okamžik uvažovat nad tím, že by se snížení cen týkalo pouze Brňanů s trvalým bydlištěm v našem štatlu. Proč? Evropským i českými soudy je opakovaně judikováno, že jízdné nesmí být z důvodů nepřípustné diskriminace levnější pro obyvatele daného města. Různá města, jako třeba Liberec či Hradec Králové, to zkoušela a prostě to nejde — je to v rozporu s Listinou základních práv a svobod. Kdo chce, může si to přečíst v tomto právním výtahu nebo přímo v rozsudku Nejvyššího správního soudu.

×
Diskuse
June 30, 2014 v 20.57
A co permanentky?
Bylo by to proti Listině lidských práv, kdyby permanenka v kterémkoliv městě (nejen v Brně) stála třeba jen desetinásobek nebo dvacetinásobek jedné jízdenky? Asi by se dala najít suma, kde by si ji kupovali převážně jen lidé, kteří v tom městě bydlí nebo pracují. To by snad žádná diskriminace nebyla. Lidé, kteří po městě cestují často, přitom dopravní situaci nejvíce ovlivňují. Já jsem Pražák, který do Brna jezdí často: za desetinásobek ceny jedné jízdenky bych si brněnskou permanentku asi koupil, za dvacetinásobek nejspíš ne.
MK
July 1, 2014 v 12.16
Autor zapomněl zmínit jistý fenomén, který bych pokládal za důležitý.
Brno má koncentraci vysokých škol na obyvatele stejnou jako Praha, má čtyřikrát více škol než stejně velká Ostrava a dvakrát více, než celý Moravskoslezský kraj.
Nevidím do toho, ale myslím si, že příčinou vymýšlení podobných jelitovin není neochota podpořit pana XY z Přifařené Dědiny nižším jízdným, jako neochota podpořit nemalé množství studentů z celého Československa i dalších mocností.
A ano, jsem jeden z těch studentů, ale výmysly tohoto typu mne nezajímají, neb spoléhám na dopravní prostředek naturální, to jest chodím pěšky.
July 1, 2014 v 14.30
Michaelu Kolaříkovi
Studenti, i v Brně, už slevu mají. Ta uvažovaná sleva by dostala občanskou jízdenku pro brněnské občany zhruba na úroveň studentského jízdného.
July 1, 2014 v 23.17
Nějaké chybné proporce pane Kolaříku.
Jen pro informaci, Brno(400tis/90tis) má dvojnásobný počet studentů na obyvatele než Praha(1,240mil/140tis), a je to na životě ve městě hodně znát. A Ostrava má o čtvrtinu méně obyvatel než Brno (300tis./400tis. r.2014) takže nemůže být stejně velká.Nicméně k článku.Město jako Brno i jiné, výrazně profituje z toho, že tam lidé z okolí pracují, utrácejí mají sídla firem a vyšší rozpočtové určení daní atd.Tak je nesmysl aby svým občanům na úkor ostatních dotoval městskou dopravu.Cesta vede omezování individuální dopravy tzn. placené zóny, výše placeného parkování a kvalita a rychlost MHD,Prostě omezovat individuální dopravu na úkor MHD. Vyhrazené preferenční pruhy atd.Jinak ze své zkušenosti vím, že lidé jezdí autem z lenosti a image, nikoliv kvůli ceně dopravy.