Rádio, které mluví v celých větách

Alena Zemančíková

Minulý týden Poslanecká sněmovna zvolila nové členy Rady Českého rozhlasu a Rady České televize. Debata o veřejnoprávních médiích by se podle Aleny Zemančíkové neměla točit stále jenom kolem zpravodajství a účasti politiků v diskusních pořadech.

Poslanecká sněmovna konečně zvolila nové členy Rady Českého rozhlasu a Rady České televize za ty, kterým vypršel mandát. Mám opravdu radost, že se do televizní rady dostal Vratislav Dostál, nejen proto, že si ho vážím pro jeho práci v Deníku Referendum, ale též proto, že zastupuje mladou, občansky angažovanou a myšlenkově progresivní generaci. Důvěru budí i ekonom a hudební znalec prof. Richard Hindls a také marxistický filosof Michal Hauser, jehož texty znám (také) ze stránek tohoto internetového deníku.

Rozhlasovou radu komentovat nemohu, je to nejvyšší nadřízený orgán mého zaměstnavatele, a navíc ještě stále není kompletní.

Chtěla bych jenom připomenout, že žádná rada nedokáže zvednout kvalitativní úroveň vysílání. Nemá přímý vliv na jeho obsah, pouze dohlíží na dodržování zákona a rozpočtu. Neznamená to asi, že by nepůsobila na ředitele veřejnoprávních institucí, nemůže je však řídit. Pokud je program nudný, šmírácký nebo povrchní, rada těžko může, dodrží-li veřejnoprávní médium zákon, na věci co změnit.

Profily osobností, jež v radách sedí, vydávají nicméně zprávu o tom, jaká společenská angažmá považuje Poslanecká sněmovna za reprezentativní a kompetentní ke kontrole veřejnoprávní zákonnosti. Mám potřebu k tomu dodat, že veřejnoprávní média mají významnou funkci kulturní a vzdělávací, v nichž jsou soukromými nenahraditelná (televize snad ještě ano, soukromé TV produkují původní tvorbu, pokud jde o rozhlas, ani jedna soukromá rozhlasová stanice nevysílá rozhlasové hry nebo literární pořady, například).

×
Diskuse
MP
March 31, 2014 v 10.23
V celých větách...
...a teď si představte, že by ty věty ještě dávaly smysl.
AZ
March 31, 2014 v 13.20
Vážený pane Profante,
vidím, že vedu marný spor. Celé věty, vyslovované veřejnoprávním rozhlasem, smysl dávají. Nemusíme s nimi souhlasit, můžeme je dokonce i usvědčovat z nepravdy, ale že by nedávaly smysl, s nímž lze buď souhlasit nebo polemizovat, to si nemyslím. A v "jedinečné konstrukci" veřejnoprávního rozhlasu má důležité místo ( a velkou časovou plochu) vysílání vět, které měly smysl už předtím, než byly vysloveny v rádiu - jsou to věty literárních, dramatických a odborných autorů, včetně těch, kteří se obracejí k dětem, nemocným a kulturně i jinak mimořádně zvídavým a náročným posluchačům. Z těchto vět se mnohdy dozvídáme o povaze světa víc než pouhé informace a také v nás zanechávají hlubší stopu. Vás příspěvek je pouhý bonmot, a přitom by stačilo, kdybyste do něj vsunul slovo"vždycky" a musela bych být zticha.
MP
March 31, 2014 v 19.39
Za vynechané "vždycky" se omlouvám
On to měl být pouhý bonmot a "vždycky" by mu dodalo příliš vážnosti, což jsem nechtěl.
Aby nedošlo k nedorozumění. Jsem rád, že český rozhlas může mluvit v celých větách v tom Gauckově smyslu: tedy ve větách nepřerušovaných reklamou. A rozhodně se ten můj úšklebek nevztahoval na literární a dramatickou tvorbu.
March 31, 2014 v 21.48
Dík Českému rozhlasu
Český rozhlas je rozhodně lepší než Česká televize. Přinejmenším v mém oblíbeném pořadu Jak to vidí na Praze (jsem zvyklý na jméno Praha, byť je Rozhlas vymazal a říká jí Dvojka) vystupují již delší čas nejen lidé jako Ivan Hofmann nebo Václav Cílek, ale dokonce i Ilona Švihlíková nebo Jan Keller. Z Českého rozhlasu například slýchám o Ukrajině a Krymu zprávy a komentáře, které zdaleka nepodléhají jednoznačnému nadšení z Majdanu ani vyhraněné protiputinovské hysterii.

Bohužel nemohu komentovat přímo práci Aleny Zemančíkové, Vltavu neposlouchám. Zkoušel jsem na ni přejít kvůli popu, který cpe Praha jako vatu do každé mezery, ale scházely mi mé oblíbené pořady, zatímco velká část kulturního obsahu Vltavy mi nic neříkala, jakkoliv mi z oper na Vltavě, narozdíl od popu na Praze, hlava netřeštila.