Německo po volbách: Große Koalition revival
Marek BendaNedělní volby vyhrála s přehledem CDU/CSU kancléřky Merkelové, její partnerští liberálové z FDP se ale do Bundestagu nedostali. Podle našeho spolupracovníka zabývajícího se Německem bude uzavřena velká koalice. Mluví pro to prý hned čtyři důvody.
Nedělní volby do Spolkového sněmu dopadly i nedopadly překvapivě. Německý volič znovu prokázal svůj konzervativní a opatrný přístup k politickým nováčkům, zároveň ale celkové rozložení sil znemožňuje jakoukoli doposud vyzkoušenou většinu — kromě velké koalice mezi křesťanskými a sociálními demokraty.
Po dnešku je zjevné, že v osmnáctém volebním období Bundestagu budou krom tzv. Unie křesťanskodemokratických stran CDU a CSU zastoupeni už jen sociální demokraté z SPD, důslední levičáci z Die Linke a zelení z Bündnis 90/Grüne. Liberálové z FDP ze Spolkového sněmu odcházejí, a to po třiašedesáti letech, kdy byli — s výjimkou éry sociálně-liberální kancléřů Brandta a Schmidta — tradičním koaličním partnerem křesťanských demokratů.
Černé koně letošního klání — eurokritická a konzervativní Alternativa pro Německo a ještě před půl druhým rokem nadějní Piráti — nakonec pětiprocentní hranici nepřekonali. Už skoro etablovaný a mnohými obávaný systém pěti stran tedy pro následující období přestane platit.
Co to znamená prakticky? CDU/CSU nemá — navzdory vynikajícímu výsledku — bez FDP většinu. Nemá ji ale tradiční schröderovsko-fischerovský svazek mezi SPD a zelenými. Vláda levicové koalice SPD, zelených a Die Linke se jeví stále nepravděpodobná. Jako nejrealističtější se tak vypadá resuscitace velké koalice CDU/CSU a SPD z let 2005 — 2009.
Zde pro příslušný závěr čtyři nejpodstatnější důvody:
1. CDU/CSU a SPD se přiblížili — programem i stylem
Já popravdě zatím nevím, jakou bude mít v důsledku letošní výsledek CDU/CSU váhu, a nechci vám předstírat opak ...
... může se stát, že se SPD ukáže zásadovější, ve vyjednávání obratnější a ve vládnutí důslednější než se očekává ... a může se stát, že se až nečekaně snadno poddá. Možná, že CDU/CSU prosadí v koalici s SPD ze svého programu více, než prosadila při vládě s FDP. Teprve uvidíme ...
... ale to, že CDU/CSU sestaví vládu, je téměř jisté. A to, že v ní bude velmi silná, nanejvýš pravděpodobné. Sama navíc získala o 7,7 procenta, resp. o 5 milionů hlasů více než v roce 2009 ... a bude mít 311 poslanců namísto 239. Já bych se tedy toho slova vítězství přeci jen nebál ...
Německý systém se chová jako poměrný (resp. dává podobné výsledky jako poměrný), ve skutečnosti je ale smíšený, s většinovou částí.
Němečtí voliči odevzdávají dva hlasy – jeden straně pro celou její kandidátku a jeden konkrétní (ale většinou také stranické) osobnosti kandidující v jednom z 299 jednomandátových obvodů, do nichž je země rozdělena.
Podle počtu hlasů pro tu kterou stranu se zjišťuje, která strana překročila či nepřekročila 5procentní hranici a na kolik křesel z 598 (což je nejnižší přípustný počet poslanců Bundestagu) má příslušná strana nárok. Tato křesla pak v souladu s odevzdanou podporou obsadí, přičemž platí, že každá z osobností, která vyhrála v jednom z 299 jednomandátových obvodů, má automaticky jistý mandát pro sebe.
Problém nastává, pokud nějaká strana získá v jednomandátových obvodech více křesel, než odpovídá procentnímu poměru hlasů. V Německu platí zásada, že KAŽDÝ vítěz jednomandátového obvodu musí křeslo získat - kdybych například já vyhrál v jedné z berlínských částí, ale moje strana Jedličkovců nikde jinde ve zbytku země podporu nezískala, stal bych se německým poslancem, přestože Jedličkovci by se do Bundestagu nedostali.
Jenže: jak bylo řečeno v úvodu, německý systém se chová jako poměrný - 598 mandátů je rozděleno mezi strany podle poměrné podpory, Jedličkovci zůstali pod pěti procenty ... A které straně teď křeslo ubrat, aby zbylo na mě?
Němci to řeší takovou zvláštností - převislému počtu vítězů z jednomandátových obvodů (tedy těm přesahujícím podíl odpovídající podpoře jejich strany) prostě přidělí křeslo navíc – nad oněch 598 základních. A to i fyzicky - zasedací sál parlamentu se po každých volbách přestavuje. Zásada, že každý vítěz jednomandátového obvodu získá křeslo, prostě musí být dodržena stůj co stůj, a strany tím nesmějí být poškozeny.
Nyní dosluhující Bundestag tak měl 622 poslanců, tento bude mít 630.
Díky popsané zvláštnosti se mohou stát v Německu poslanci i nestraníci; v praxi se tak ale neděje. Většina Němců volí i druhým hlasem nějakou stranickou osobnost, a to obvykle z velkých stran. Letos tak osobnosti z CDU/CSU vyhrály celkem 235 obvodů, osobnosti z SPD 59, zástupci Linke čtyři a osobnosti zelených jeden.
Přiděleno bylo celkem 32 vyrovnávacích mandátů.
Budu o tom přemýšlet. Moje první myšlenka byla, že 311 mandátů přidělených poměrově z 598 základních je většina, takže bez těch vyrovnávacích mandátů by Unie měla sněmovní většinu, ale teď vidím, že to asi je blbost, protože z těch 32 vyrovnávacích asi Unie taky nějaké získala.
Ty různé volební systémy mají každý své paradoxy, třeba jednomandátové obvody a většinový systém může vést k tomu, že většinu v parlamentu nezíská ten, kdo má nejvíc hlasů (jako se to stává Labour v UK.)