Partokracie versus demokracie aneb Sedm vad systému, kterým volíme
Jakub PatočkaČeský volební systém je v řadě ohledů mimořádně pokřiveným zrcadlem vůle občanů. Je jedním z důvodů, proč se lidem stranická politika odcizuje.
Mezi všemi debatami o tom, jaké strany budeme v nadcházejících volbách upřednostňovat, bychom neměli ztrácet ze zřetele mechanismus, kterým se náš odevzdaný hlas převádí v reálný výkon moci. Český volební systém je v celé řadě ohledů mimořádně nespravedlivý. Poněvadž vyprávění o křivdách každý rád poslouchá, dovolte, abych vám o nich chvíli povídal.
Nespravedlnost č. 1: Pětiprocentní uzavírací klauzule brání reprezentaci početných skupin občanů a relevantních zájmů. Český volební systém o sobě prohlašuje, že je systémem poměrným. To by v ideálním případě znamenalo, že každý odevzdaný hlas bude ve Sněmovně zastupován se stejnou váhou. Z technických důvodů to není možné: už proto, že ve sněmovně je jenom 200 míst, takže minimálním přirozeným prahem by byl zisk 0,5 %.
Zavedení vyššího prahu ještě samozřejmě samo o sobě poměrnost systému neruší. Otázkou ale je, jak vysoká taková hranice má být. Proč právě pět procent? Původně se to zdůvodňovalo pošetilou představou, že vyřadí ze Sněmovny komunisty.
V minulých volbách bylo odevzdáno přes pět milionů hlasů. To znamená, že 5 % je čtvrt milionu lidí. Proč by ale neměly mít svou reprezentaci na parlamentní půdě i směry, které by podpořilo sto tisíc (2 %) nebo sto padesát tisíc (3 %) voličů?
Pětiprocentní uzavírací klauzule ve skutečnosti diskriminuje spoustu relativně početných společenských proudů a relevantních zájmů. Podle okolností reálně vyřazuje z participace na parlamentní politice i tak úctyhodné směry, jako jsou křesťanští demokraté, liberálové, zelení, anebo třeba piráti.
Ukazuje se přitom, že pro podnikatelské populistické projekty je taková hranice čím dál menší překážkou, zvláště ve spojení s nespravedlností číslo dvě.
Nespravedlnost č. 2: Průzkumy předvolebních preferencí realitu neměří, ale tvoří. Pětiprocentní hranice je skutečně nejhorší z možných mezí zvláště v kombinaci s úlohou průzkumů předvolebních preferencí. Debaty o tom, které hlasy propadnou či nepropadnou, jsou koloritem každých voleb a nakonec odradí spoustu potenciálních voličů menších stran.
Jedná se tak o klasickou aplikaci sociologické poučky o sebenaplňujícím se proroctví. Piráti se nemají šanci do Sněmovny dostat, protože v průzkumech nemají pět procent, a proto se do Sněmovny nedostanou, poněvadž leckterý mladý volič buď prostě zůstane doma, anebo zvolí některé tak zvané menší zlo.
To na druhé straně svádí k čachrům s výsledky průzkumů, takže například to, co před současnými volbami předvádí na Jaromíra Soukupa (mj. vydavatele Týdne a majitele agentury Médea) napojená agentura Médea Research je tak roztomilé šarlatánství, že jen můžeme odhadovat, čím ho asi kdo motivoval, ale o skutečnosti se tu nedovídáme zhola nic.
Bohužel ovšem existuje mnoho indicií, že se čachruje i s výsledky agentur, jež jsou pokládány za seriozní, a jež jsou běžně citované ve všech médiích. Průzkumy tak skutečnost daleko spíše tvoří, nežli o ní něco zjišťují.
Tomu lze účinně předcházet dvěma způsoby: snížením prahu pro vstup do Sněmovny k hranici statistické chyby. Pokud by byl, tři či dokonce dvě procenta, zhoubná role průzkumů by se zásadně oslabila.
Anebo je třeba zavést ne úplně jednoduchý model přenášení hlasů, kdy volič nedává hlas pouze jediné straně, ale sestavuje z nich své osobní pořadí. Tím se zajistí, aby každý mohl dát první hlas své preferované volbě bez obav, že propadne, a teprve na dalších pořadích zohledňovat své taktické úvahy.
Nespravedlnost č. 3: Státní přípěvek za hlasy diskriminuje menší politické subjekty a uzavírá politický systém. Státní příspěvek kandidujícím stranám je u nás omezen 1,5 % získaných hlasů a pravidelný příspěvek na činnost strany 3 % získaných hlasů. Strany zastoupené ve Sněmovně navíc získávají další příspěvky za mandáty poslanců. Stát dále stranám přispívá za mandáty krajských zastupitelů, senátorů a za hlasy v evropských volbách.
Už vůbec se ale Patočka nevypořádává s argumenty, které vedly k tomu, že čistě poměrný systém není v Evropě příliš oblíben.
Zajímavé by mohlo být srovnání s Izraelem, kde je celý stát jedním volebním obvodem a uzavírací klauzule je 2%. Za jeden z důsledků se považuje to, že obtížnost sestavování koalic vede k tomu, že náboženské strany mají větší vliv než si většina Izraelců přeje; neobejde se bez nich žádná koalice.
V Holandsku zase mají pětiprocentní hranici, ale nemají rozdělení na volební obvody.
To, co Jakub Patočka popisuje, není jednoznačně "Sedm vad systému", je to "sedm vlastností systému". K zvážení, zda jsou to vlastnosti dobré nebo špatné, by bylo třeba se vypořádat s argumenty druhé strany.
A ještě zvídavý dotaz na nejasnost - na něco co mi není jasné.
5% musí strana překonat celorepublikově, aby se s ní vůbec nějak kalkulovalo, to je mi jasné. Když ale potom dochází k výpočtům těch mandátů v krajích, musí i tam ta strana splňovat těch 5%? Běžně se může stát, že celorepublikově strana 5% nemá, ale v nějakém kraji má třeba 7%, potom se v tom kraji vyškrtává, to je mi jasné. Ale může nastat opak, celorepublikově dá dohromady 5% díky krajům, kde je málo mandátu a kde pobere po řekněme 7%, ale ve velkých krajích má jen 4% (řekněme). Musí potom ještě splňovat tu 5% hranici i lokálně v kraji? Mohlo by se přece stát, že nedostane ani jeden mandát, ikdyž bude mít celorepublikově 5%.
Ovšem při použití d´Hondtovy metody se nedá spočítat kolika mandátům odpovídá procento, které strana získala ve volebním kraji: musíte znát výsledky všech stran v tom obvodě.
Jakub Patočka si tu volební matematiku ve své analýze zjednodušil: počítá s efektem velikosti obvodů a tím, že se přidělují celé mandáty a ne jejich zlomky; efekt d´Hondta ale v úvahu nebere.
Stálo by za úvahu pouvažovat o zprostředkování veřejných diskusích, kde by byli jak kandidáti, tak občané. Náběhy k tomu se objevují v televizních diskusích, ale přímý vstup občanů do nastolování agendy, prodiskutovávání palčivých problémů a hledání jejich řešení i účast při onom řešení by měl být mnohem výraznější a neměl by mít pouze charakter předvolební kampaně té či oné strany. Veřejné diskuse, v nichž se člověk leccos může dovědět, mohou vést k reflexi i sebe-reflexi různých postojů a k novému a zralejšímu stanovisku. Při volbě je každý sám, při veřejné diskusi se řeší naše současné problémy společně.
Jakub Patočka podobný princip navrhoval i u přímé volby prezidenta (tzv. Instant-runoff) viz
http://denikreferendum.cz/clanek/14737-prima-volba-uspech-uz-ted
U přímé volby prezidenta by tento princip pro většinu politické prezentace přijatelný být mohl.