Viník lopenické tragédie? Nebo spíš obětní beránek?
Miroslav HudecV kauze automobilové tragédie v Lopeníku byl obviněn „traťový komisař“. Ti s největší mírou odpovědnosti už se zřejmě stačili otřepat po prvním úleku, kdy se začalo hovořit o konci automobilových závodů, jejichž trasy vedou přes obydlená místa.
Tři čtvrtě roku po tragédii v Lopeníku na Uherskohradišťsku padlo obvinění. Kupodivu, obviněná z odpovědnosti za smrt čtyř dívek není posádka závodního vozu, který loni 10. listopadu vyjel ze silnice při RallyeShow Uherský Brod a dívky srazil. A to přesto, že policie připouští její chybu při řízení.
Obviněn nebyl ani hlavní pořadatel závodu, jakkoliv normálně ten nese odpovědnost za vše, co se při jím pořádané akci stane. Jedno, zda se osobně dopustil nějaké chyby, či nikoliv. Jeho hlavním úkolem je totiž ručit za všechno a záleží na něm, jak si to zařídí a zorganizuje. Dojde-li k nějaké tragedii jako v tomto případě, je nemyslitelné, aby zůstal úplně z obliga.
Ze zavinění smrti dívek byl obviněn dvaadvacetiletý mladík. Tomuto „traťovému komisaři“ hrozí prý až šest let odnětí svobody za „usmrcení z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví.“ Selský rozum napovídá, že tu cosi nehraje. Přesto, že ten mládenec, podle médii popisovaného chování asi dost naivní, nezkušený, až se jeden diví, že se tím „komisařem“ vůbec mohl stát, určitě svou část viny nese.
Ale dívky rozhodně nemusely zemřít, kdyby auto nevyletělo z tratě. Může „komisař“ nést odpovědnost i za chybu řidiče? Navíc je otázka, zda by si zachránily život, i kdyby byly řádně „komisařem“ vykázány z ohroženého místa za plot. Auto totiž smetlo i to oplocení. Položil si někdo tuhle otázku?
A co odpovědnost toho, kdo „traťové komisaře“ vybíral? Vybral každého, kdo se z nadšení přihlásil? Nebo existovala nějaká výběrová kritéria? Absolvovali vybraní nějaká odborná a bezpečnostní školení? Podepisovali, že jsou si vědomi, jako odpovědnost na sebe berou, včetně případné odpovědnosti trestněprávní, pokud by své povinnosti porušili? Nic z toho nevíme.
Zdá se, že jediný, kdo si po sérii smrtelných nehod při automobilových závodech, které vyvrcholily tragédií v Lopeníku, uvědomil, že se nelze nadále tvářit, že holt se stalo a nedá se odestát, jedeme dál, byl syn hlavního pořadatele RallyeShow, sám talentovaný závodník, shodou okolností stejného věku jako „komisař“.
Přes své dosavadní úspěchy a přesto, že on žádnou vinu nenese, se vzdal další kariéry v automobilovém sportu (alespoň se v tom smyslu vyjádřil krátce po tragédii). Podle mne vzal na sebe vinu za ty, kdo si ji připustit nedokázali.
Ti v kauze opravdu důležití, ti s největší mírou odpovědnosti, i kdyby jen morální (to bych se ale hodně divil), už se zřejmě stačili otřepat po prvním úleku, kdy se začalo hovořit o konci automobilových závodů, jejichž trasy vedou přes obydlená místa.
Veřejnosti se jako viník předhodí venkovský prosťáček, který se možná ze všeho nejvíce provinil právě svou naivitou, s jakou se nechal do tohohle hazardního podniku naverbovat. A zábava, při níž jde o lidské životy, může nerušeně pokračovat.
Oficiálně (doufám) stále platí, že ve vyspělé, civilizované společnosti je nejvyšší hodnotou lidský život, jeho ochrana. A že veškeré společenské dění musí tuto zásadu respektovat. Zdá se ale, že tahle kauza (a zdaleka nejen tahle!) ukazuje něco jiného. Jakou společností tedy vlastně jsme, či k jaké směřujeme?