Progresivní konzervatismus oranžového desatera
Tereza StockelováDebata kolem programových návrhů Oranžového klubu ČSSD odhaluje, jak hluboce jsou uloženy konzervativní myšlenkové stereotypy české společnosti — zasahují dokonce i do argumentační výbavy samotných návrhů Oranžového klubu.
„Desatero“ Oranžového klubu ČSSD, především návrh na povinné dělení rodičovské dovolené mezi matku a otce, vyvolalo pozdvižení ve všech koutech politického spektra. Jedni to vidí jako politizaci rodiny, kde má být každý oprávněn pěstovat si své vlastní stereotypy dle libosti (M. Loužek; ČT 24 Události komentáře, 13. 5. 2013), druzí jako první krok k povinnému praktikování menstruace českými muži (K. Dolejší, Britské listy, 13. 5. 2013). Tyto způsoby argumentace jsou poučnou zprávou o otřesném stavu českého veřejného prostoru, co se týče problematiky rovnosti pohlaví. Neměly by nás však vést k přehlédnutí toho, co je skutečně nepřijatelné na samotném desateru.
Chvála stereotypu
Nejdříve se podívejme na pochybnou argumentaci výše zmíněných kritiků. U Marka Loužka z Centra pro ekonomiku a politiku odkojeného mateřským mlékem Václava Klause nepřekvapí, že přirozenost rodiny jako asymetrického, genderově hrubě nevyrovnaného svazku obhajuje podobně jako při jiných příležitostech tzv. volný trh. Stejně jako nevidí (nebo nechce vidět), že tzv. volný trh je výsledkem specifických a cílených intervencí státu do ekonomického prostoru (ať už v podobě politicky založené regulace nebo deregulace), nevidí (nebo nechce vidět), že „tradiční“ dělba práce, povinností, výsad a privilegií v rodině je výsledkem specifického nastavení ekonomických a dalších společenských institucí, které mají alternativy. Ty nejsou méně „přirozené“ - jen poněkud méně výhodné pro mužské pohlaví.
Tradiční dělba práce v rodině je podobně přirozená jako to, že mají ženy na stejných pozicích nižší platy, což zástupce CEPu kouzelně využívá jako argument pro logičnost a racionalitu genderové asymetrie v rodině. Ze zakletí žen do pozice celoživotních pečovatelek a udržovatelek zázemí pro úspěchy svých mužských partnerů není v tomto scénáři úniku.
Slepé skvrny dekonstrukce
Genderovou zabedněnost české rozpravy i tam, kde bych to nečekala, ukázal Karel Dolejší na Britských listech, když z komára návrhu na pár týdnů či měsíců rodičovské dovolené pro otce udělal argumentační eskapádou velblouda povinně menstruujících mužů a „džihád na druhou“. Snad nám tu feministky nechtějí zpochybňovat, že tělo Ženy, její tělesnost, touhy a schopnosti pečovat jsou fundamentálně jiné než v případě Muže! Od jindy bystrého obhájce postmodernismu bych čekala sofistikovanější pozici.
Místo toho, aby se například ptal, kde jsou všechna ta těla, která se nevejdou do binární opozice žena — muž a jsou s diagnózou „intersex“ vyhlazována (doslova vyoperována) ze „zdravého těla“ (politického a sociálního) našich moderních společností. Kde je analýza toho, jak jsou specifické rozdíly mezi ženskými a mužskými těly, touhami a schopnostmi výsledkem konkrétních historicky, ekonomicky a sociálně kódovaných praktik stravování, cvičení nebo lékařských intervencí, kterým jsou dívky a chlapci od narození podrobováni, spíše než jednoduše biologickou daností nebo výsledkem „dobrovolné domluvy“ soukromých osob, „případ od případu“? Kde je postmodernistova vášeň pro dekonstrukci?
Stejně jako není přirozený status quo, ani žádná podstatná změna ve společnosti se neděje „přirozeně“, spontánně, dohodou a bez konfliktu. Vždycky někomu působí nepohodlí, rozpaky a někdy je doprovázena i určitou mírou násilí. Každá podstatná změna se totiž týká rozdělení moci, možností a různých typů kapitálu.
Podpora matek nebo všeobjímající soudy nad „osobním osudem“ a hodnotou?
Chatrnost kritiky by nám však neměla zastínit základní problém samotného „oranžového desatera“, které není jednoduše podporou genderově vyrovnanějšího rodičovství a rovnějších příležitostí pro matky v současné české společnosti. Dokument nám celkem explicitně předestírá obecnou vizi hodnotného lidství (a ženství zvlášť), to když v „preambuli“ čteme, že „stále více mladých žen a mužů se rozhoduje nezakládat rodinu. A to především z finančních důvodů. Toto rozhodnutí není pouze smutným osobním osudem, ale má také devastující dopady pro fungování sociálních systémů a vůbec budoucnost naší země“ nebo v předmětném nejkontroverznějším bodě že „mateřství a rodičovství by měly být jednou z nejvyšších společenských hodnot. Děti jsou přeci naše budoucnost“. Oranžový klub tu s CEPem sdílí více, než by si jeho členky asi chtěly připustit.
Ačkoli by nikoho nepadlo, že si má přát, aby se všichni lidé stali lékaři nebo lékařkami, když je to tak prospěšné a ceněné povolání, nad předpokladem, že by se všechny ženy měly stát (biologickými) matkami, jinak něco společnosti i sobě „dluží“, se málokdo pozastaví. Jsou různé možnosti a způsoby, jak žít dobrý život a jak být prospěšný (nebo škodlivý) společnosti. Odpovídat si na otázku, jaké jednání a volby jsou dobré a obecně prospěšné, je v tomto přelidněném, přehřívajícím se a lidskými činnostmi a interakcemi obecně přetíženém světě stále složitější. Odpovídat na ni adorací biologické reprodukce považuji za chatrné. Možná, že světu nejvíce prospějeme tím, když toho tu po nás zbude co nejméně.
Hlavně ty rozdíly mezi mužskými a žeskými těly, to mne nedá spát, mohla by být autorka, prosím, trochu sdělnější?
Navíc by se rodičovské povolán nemělo povinně střídat jen mezi mužem a ženou, ale prostě mezi partnery, kteří se o dítě starají - myšleno na páry stejného pohlaví samozřejmě. A samozřejmě je třeba si uvědomit, že ne všechna manželství jsou pouze párová...
Nikdo k tomu samozřejmě nemůže být nucen. Prostě to může svobodně odmítnout.
Tady se ovšem dostáváme k tomu, že každé společenství musí vycházet z nějaké představy prospěšnosti a neprospěšnosti, ať už ji vytváří a následně nazývá jakkoli. Pokud se naše společenství rozhodne střídat rodičovské povolání mezi partnery, bude to proto, že to považuje za prospěšné a naopak.
Žádné společenství se asi nedohodne na tom, že by mělo zmizet z povrchu planety, jak naznačuje Tereza. Konečně kdyby si to Tereza myslela doopravdy (jako depresi z některých socialistických memorand to chápu), místo v ProAltu by asi spíš působila v nějaké PR agentuře Nečasovo vlády, protože ta je nejlepší představitelkou tohoto destruktivního proudu.
Vzhelem , k tomu, že v ČR momentálně žádná rodinná politika není , tak vnímám i to, že se otevřela debata kolem některých radikálnějších návrhů, jako je např. ono povinné sdílění RD, jako velký přínos. Rozhodně i samotná debata o tomto problému může znamenat posun od současného "máme nejdelší rodičovskou dovolenou na světě, tak co by ty ženský ještě chtěly".
A na zaklade ceho jste z vyroku "mateřství a rodičovství by měly být jednou z nejvyšších společenských hodnot" vyvodila zaver, ze "vsechny zeny se musi stat matkami, jinak spolecnosti neco dluzi"?? To mi hlava nebere.
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/301176-v-polsku-jsou-novorozenci-legalne-k-mani-za-12-000-korun-i-na-splatky.html
Když jsem to četl, přišlo mi, že je něco špatně. Proto je jenom dobře, že se hovoří o nějakém konceptu úpravy rodinné politiky vzhledem ke klesající porodnosti. "Dealovat"děcka a dělat z toho byznys výhodný pro "obě strany" není řešení. Takovou "liberalisaci trhu" jako v Polsku bych nechtěl.
Chtělo by to zaměřit se na podporu rodin a vyvážit zájem matek i otců a případně více zdanit "singly" (tuším, že za socialismu se tomu říkalo volská daň/daň z impotence)...je to o prioritách, které bude stát/vláda prosazovat. Více peněz na přistěhovalce, pokud nebudou vlastní občané "reprodukce/konkurenceschopní" nebo více peněz přerozdělit mezi rodiny s dětmi, aby se vůbec rodily a stát měl obyvatele...možná to moc zjednodušuji, ale jinou cestu nevidím. V minulém režimu se to prostě řešilo i cestou daní, které se pak přerozdělily rodinám. ;-)
Kdo chce, aby tu po něm nic nezůstalo, může být alespoň více solidární v odvedených daních na děti jiných. ;-)
Pravdu ovšem nemají ti, kteří si myslí, že mezilidské vztahy se řídí jakýmisi "přirozenými" zákony typu "ženská patří k plotně" nebo "matka patří k dítěti". Ale pravdu nemají ani ti, kteří chtějí uzákonit rovnoprávnost tím způsobem, že budou předepisovat nejen co, kdy a jak dlouho má kdo dělat, ale dokonce i to, co má být naším cílem: „mateřství a rodičovství by měly být jednou z nejvyšších společenských hodnot. Děti jsou přeci naše budoucnost“.
Opravdu chcete žít své životy podle předpisu? Zákony jsou přece od toho, aby zabraňovaly bezpráví, ne proto, aby určovaly, jak máme žít a co máme chtít.
A jestli si někdo představuje, že ProAlt je nějaká agentura, kterou si levice zjednala kvůli tomu, aby (nejlépe odborným způsobem) vypracovávala společenské alternativy, které pak levicoví poslanci po vyhraných volbách protlačí sněmovnou a uzákoní, čímž všechny naše problémy a naši těžkou situaci za nás hravě vyřeší, tak je úplně vedle. Žádná taková "naprojektovaná" a shora uzákoněná alternativa nám nezaručí, že budeme žít dobrý život.
A žít dobrý život a hledat pro to různé cesty - to je to, co v dnešní době potřebujeme ze všeho nejvíce. Ne si povinně vyrábět novou generaci, aby nás měl kdo na stará kolena živit. Pokud všechno, co děláme, nebudeme dělat dobrovolně a s láskou, pak je to k ničemu.
Generativní pud v každém případě volá po seriozním apdejtu, neb spontánost není vždy matkou moudrosti.
Penze sem penze tam.......bych podotkl.
Politika je nakonec o prosazování hodnot a jejích reálné podpory ve skutečnosti. Tereza holt nesouhlasí s tím, aby lidé si mohli žít život takový jak si přejí, když chtějí založit rodinu a mít pár dětí, na které dnes nemají peníže. Tím je Tereza nesolidární s rodinami. Třeba prosazuje Tereza, aby si lidé raději koupili další mobil nebo ani neexistovali. Těžko říci, kritiky hodně, řešení žádná.
Pokud by měla být Tereza konsekventní ve své tézi, aby každý si žil život podle svých představ a rodinná politika by něměla být podpořená, tak potom by měla taky tvrdit, že v důchodu si každý má platit své zdravotní a důchodové výdaje sám (ty výdaje platí přece dětí jiných), že handikapované nemají být jiným dotované a že bohatí nemají být zdaněné. Nesolidarita s rodinami ze strany Terezy totiž otevírá dveře k nesolidaritě se starými, slabšími a jinými lidmi vůbec, pokud nejsou v rodině, tj.
Roman Joch by byl velmi potěšen ur-konservatismem Terezy.
Takže špatná analýza a žádná řešení, ale hodně nadávek zprava doleva. Velmi post-moderní a nihilistické.
Nic takového neřekla.
Já mám k tomu programu celou řadu výhrad, ale oceňuju ho jako krok směrem ke snaze otevřít dikusi o dost komplikovaném tématu, jako je rodinná politika.
Myslím, že klíčem bude oxymoron „bystrý obhájce postmodernismu‟. Postmodernismus není nic pro bystré lidi, postmoderním filozofům kriticky schází fyzikální vzdělání. Zatímco fyzika používá k popisu světa několik různých formalismů a řídí se zásadou, že správné jsou všechny teorie, jejichž závěry jsou v souladu s pozorováním a experimentem, postmodernisté se zaklínají „pluralitou příběhů‟ a na jakékoliv pozorování či experiment kašlou. Možná se inspirovali psychoterapií, která pracuje se snad desítkami teorií osobnosti, některými dosti bizarními a mnohými navzájem naprosto neslučitelnými, jenže jí nikdy nevěnovali dost pozornosti, aby v ní mohli hrát jinou roli než pacientů, přehlížejí, že i v psychoterapii se uplatňuje základní fyzikální kriterium pravdivosti, že například bláboly Wilhelma Reicha o kosmické Síle orgasmu, orgonu, v ní mají místo jen do té míry, dokud léčba na nich založená skutečně pomáhá lidem.
Z pohledu postmodernismu je pravda cokoliv co kdy kdo řekl. Odtud je už jen krůček k filozofii Karla Dolejšího: „Já mám pravdu, protože pravda je cokoliv, co kdo říká. Vy všichni jste blbci, protože pravdu mám já.‟ Méně sobecký a nafoukaný jedinec pak z postmoderní filozofie snadno dospěje k závěru krále Šalamouna: „Všechno je marnost.‟
Honzo Macháčku, postmodernismus, jak ho líčíš, neexistuje, je to slaměný panák. Stejně jako Karel Dolejší.
Já jako matka dnes už dospělých dětí nikdy nepochopím, proč by měl stát přímo vyzývat k plození dětí, když pro ty děti v dospělosti nemá práci a nestará se, co s nimi bude. Já nepatřím k feministkám, které hořekují nad nerovnými příležitostmi a výdělky mužů a žen (ačkoliv i v tom je kus pravdy). Já totiž vidím, že ani všichni muži stejné kvalifikace (nebo ženy stejné kvalifikace nemají rovné příležitosti a výdělky. Proč by mě mělo zajímat, zda například nějaká manažerka vydělá méně než její mužský kolega, když vidím všude to množství mladých nezaměstnaných bez jakékoliv perspektivy a je mi z toho nanic. Jediným řešením podle mého názoru je odstranit kapitalismus, jenže to je právě to, co není řešitelné zásahem shora, ani nějakým jednorázovým zásahem zdola. K tomu totiž vede velmi klopotná cesta. A nám nezbude nic jiného, než po ní jít.
Myslím si, že Tereza vznesla svou kritiku celkem oprávněně. To, že někdo nemá po ruce jednoznačné řešení určitého problému neznamená, že nesmí nic kritizovat. Co se týče ProAltu, už vám odpověděl Martin Škabraha.
A ještě jednu věc chci napsat, ale to nemyslím jen na vás. Člověk má přece právo klást si hamletovské otázky nebo existenciální otázky, zejména v souvislosti s civilizací - proč je to hned pokládáno za pseudointelektuální kecy a proč z toho některé lidi jímá taková hrůza?
Dokonce ani, pokud budete číst pozorně, netvrdím, že je nediskutovatelný fakt, že společnost musí být s rodinami solidární.
Prosím, kde je nejaký výzva k plození dětí?
Četla jste jen zavádějící text T.S. nebo jste si dala práci přečít ten program celý?
Pro někdo, kdo se považuje za sociálního vědce, což paní T. S. možná ano, je dost nedůstojné se ideologicky vymezit proti něčemu, co nebylo řečeno, a vůbec neřešit, že až na sporný bod č.4. materiál obsahuje v podstatě samé konstruktivní návrhy , které by usnadnily život ženám, které se dobrovolně rozhodly být mj. i matkami. Nemůžu pochopit, co paní T. S. tak strašně na tom dokumentu vadí, že z něj vyvodila, že je to projev jakéhosi blíže nespecifikovaného "progresivního konzervatismus". Mne to připadá jako soubor celkem věcných a aktuálních návrhů.
já vám rozumím.
.......
ale nesouhlasím, protože ten návrh si zaslouží vecnou debatu.
dobrou noc :-)
http://www.denikreferendum.cz/clanek/15559-obycejne-zivoty-u-nas-v-buranove
a Aleše Chmelaře
http://www.denikreferendum.cz/clanek/15562-rodicovska-dovolena-a-bludny-kruh-platove-nerovnosti
byla řečena většina podstatného k základnímu tématu.
Vrátím se sem, až si najdu čas k filozofickým disputacím.
V "Desateru" stojí: "Permanentní pracovní pohotovost, která je nazývána rodičovskou dovolenou, je v našich zeměpisných šířkách stále doménou žen."