Ministerstvo zemědělství chybovalo v účetnictví

Vratislav Dostál

Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu byly v účetní závěrce ministerstva zemědělství za rok 2011 chyby za 1,2 miliardy korun. Vznikly kvůli špatnému účtování poskytnutých dotací, které měly stanovené vyúčtování až v následujícím roce.

Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) našli chyby v účetní uzávěrce ministerstva zemědělství za rok 2011 v hodnotě 1,2 miliardy korun. V pondělí o tom informoval tiskový odbor NKÚ s tím, že se kontroloři zaměřili na spolehlivost údajů účetní závěrky, na finanční výkazy a na závěrečný účet ministerstva zemědělství za rok 2011. Chyby v uzávěrce vznikly především v důsledku špatného účtování poskytnutých dotací, které měly stanovené vyúčtování až v následujícím roce.

NKÚ připomíná, že spolehlivost údajů účetní závěrky je nutné posuzovat z hlediska významnosti, přičemž vyjádřit se k jejich spolehlivosti je možné v případě, že neexistují významná omezení. U ministerstva zemědělství byla možnost vyjádřit se ke spolehlivosti údajů účetní závěrky limitována zejména stavem právních předpisů v oblasti účetnictví v roce 2011 a možností vyhodnotit správnost jejich aplikace.

Nejednoznačnosti a nejasnosti v použití pravidel pro účetnictví byly u ministerstva zemědělství vyčísleny v celkové výši přes 62 miliard korun. To je částka, která představuje téměř sedmdesátinásobek stanovené hladiny významnosti1. Má tak značný dopad na spolehlivost údajů účetní závěrky ministerstva zemědělství. NKÚ se proto ke spolehlivosti účetní závěrky resortu nevyjádřil.

„Jde například o oblast předfinancování výdajů, které má později proplatit EU, nebo o majetkové účasti státu v obchodních společnostech. Akcie v držení jednotlivých ministerstev je možné v jejich účetní závěrce vykazovat jen dle míry vlivu ministerstva. To je však při disponování s těmito cennými papíry omezeno právními předpisy,“ uvedl úřad v tiskovém prohlášení.

Míru tohoto omezení nelze dle názoru NKÚ dostatečně přesně kvantifikovat. Vykazování míry vlivu státu v obchodních společnostech je proto možné až na úrovni státu. Ten ale není účetní jednotkou a nejsou zatím ani sestavovány roční účetní výkazy za Českou republiku, přestože tato povinnost byla v zákoně o účetnictví původně stanovena s účinností od 1. ledna 2010.

NKÚ v této souvislosti upozorňuje, že pravidla pro vedení účetnictví a výkaznictví organizačních složek státu musí být v celém rozsahu jednoznačná, srozumitelná a úplná.

Kontroloři také zjistili, že ministerstvo zemědělství v roce 2011 uhradilo soukromé společnosti celkem přes šedesát milionů korun, a to na základě rozhodnutí soudu, neboť ministerstvo muselo dostát svému ručitelskému závazku za úvěr státního podniku. Za tento úvěr ve výši sto milionů korun se přitom ministerstvo v roce 1992 zaručilo v rozporu s tehdejším právním řádem.

Ministerstvo zemědělství předloni také na základě kvalifikačních dohod uzavřených se svými zaměstnanci zaplatilo školné a výdaje spojené se studiem na vysoké škole jedenadvaceti zaměstnancům za celkem 880 tisíc korun. Ministerstvo má přitom své prostředky podle zákona využívat jen na krytí nezbytných potřeb a na opatření zakládající se na právních předpisech.

Úhrada školného je podle NKÚ právem smluveným nad rámec povinností organizační složky státu dle zákoníku práce, a proto v rozporu se zákonem o rozpočtových pravidlech. Tyto zjištěné skutečnosti mohou podle kontrolorů naplňovat znaky porušení rozpočtové kázně, a proto byly oznámeny příslušnému správci daně.