Snadné charakteristiky
Ivan ŠtampachHlásí-li se člověk k určité politické nebo náboženské skupině, vystavuje se nebezpečí, že bude vnímán skrze stereotypní představy o dané skupině, ba co hůře, že bude spojován s aktuálními negativními projevy uvnitř té které skupiny.
Po delším váhání a s opatrností vyvolanou předchozí špatnou zkušeností jsem se před více než rokem zaregistroval na jedné internetové sociální síti. Bez velkého uvažování jsem tam uvedl některé požadované údaje o sobě. Do rubriky vyznání jsem napsal křesťan a jako politické přesvědčení jsem uvedl socialista. Po dlouhé době jsem si klikl na vybrané charakteristiky, a byl jsem překvapen, k čemu že se to mám hlásit jako křesťan a co mám zastávat a k jakým zdrojům se mám přiznávat v roli socialisty. Ty dva výklady mluvily o dvou různých osobách, a žádnou z nich nejsem já.
Náboženská i politická charakteristika na síti pracuje s jednoduchými schématy. Zdroje jsou americké a vše je to v angličtině. Být křesťanem tam v podstatě znamená být příslušníkem směru, který je ve Spojených státech nehlasitější a který snad nejmohutněji ovlivňuje i politiku. Popis víceméně odpovídá americkému fundamentalismu, tedy hnutí náboženských konzervativců, které dal dohromady miliardář Lyman Stewart, zakladatel ropného gigantu Union Oil (Unocal). Zejména prostřednictvím série 12 brožur zdarma šířených v létech 1910 — 1915 v milionech exemplářů prosadil náboženskou a politickou agendu, která jde ostře proti směru dějin, který naznačilo americké Prohlášení nezávislosti a které vyjadřuje americká Ústava. Jsou to s překvapivou libovůlí formulovaná náboženská a politická dogmata. Série vrcholí svazkem obsahujícím ostrou kritiku socialismu.
Socialismus je pro americké autory charakteristik kuriozitou. Reálně se s něčím takovým nesetkali. Neumí odlišit demokratický, pluralitní, samosprávný, decentralizovaný socialismus, který se po desetiletí postupně, více či méně úspěšně prosazuje v některých částech světa, zejména ve Skandinávii a nověji v Latinské Americe, od karikatury socialismu, jíž představovaly diktátorské režimy 20. století ve střední a východní Evropě, též v Číně a dalších zemích Asie a od jejích ideologie.
Mám totiž za to, že varování: „ … NEPOCHOPÍ-LI DRUH HOMO SAPIENS STUPIDUS SÁM SEBE, ZANIKNE. MÁ TOTIŽ JEDINÉHO, ZATO SMRTELNÉHO NEPŘÍTELE – SAMA SEBE“ (F. Koukolík: Já - o vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování. UK Praha, Karolinum, 2005, s.7) je plně opodstatněné.
Jako u živočichů je pro nás to, co nevnímáme jako „moje“ cizí. Pro člověka to platí nejen v hmotném světě, ale i v tom nemateriálním, abstraktním. Navíc většina lidí to, co považuje za „moje“, zaměňuje za sebe, za své „já“. A pak vše, co je „cizí“ a co si nemohu přisvojit (třeba i proto, že si to přisvojit nechci), mě ohrožuje, je to pro mé „já“ nebezpečné. Nejlépe se pak ohrožení vyhnu, když zničím, co je nebezpečné. U zdroje netolerance v lidských vztazích bychom měli hledat převahu přežívajícího živočišného postoje.
Co s tím? Člověk je sice živočich a může poznávat stejně jako on, ale na rozdíl od živočichů může svého poznání také vědomě i v delší perspektivě než jeden individuální život využívat.
V živočišném životě již existuje kooperace – dokonce někdy překračující rámec druhu. Člověk může tento živočišný dar lidsky rozvíjet formou tolerance. Ke své individuální pohodě, k prospěchu generací, mezi kterými žije, a k prospěchu života generací, jež přijdou po něm by měl být veden k tomu, aby stále uvažoval, vybíral, souhlasil a odmítal.
1. výklenek ve zdi s okrouhlým nebo pravoúhlým zaklenutím
2. začlenění organizmu do struktury a funkce ekosystému
Musím napsat, že jsem po nějaké nice vždycky toužila. Ale zároveň vím, že není možné v žádné nice vydržet, protože mi k tomu prostě něco chybí. Nebo přebývá?
Dokázala neoddiskutovatelně ojediněle otevřít cestu k vývoji fenomenu pluralitního smýšlení - ekumenismu a tím významěho vlivu na vytváření společenských rozhodnutí na základě společenského konzensu - na moderní demokracii.
Bez reakčního působení konzervativců především v katolické frakci křesťanství se něco takového neobejde,,,,,,,,,,tvrdil bych.
Začlenění člověčího organizmu do struktury a funkce lidského ekosystému probíhá v každém okamžiku, každý z nás existujeme od svého početí v nějaké struktuře a v nějaké funkci.
Protože člověk je tvor nejen fyzický, ale též společenský, ba dokonce i víceméně duchovní, jeho skutečná nika je poněkud rozmanitější, než by představoval výčet začlenění jeho organizmu do struktury a funkce ekosystému.Uvažujeme-li o realitách, týkajících se jedince a jeho začlenění, pak nelze pominout, že se člověk sám proměňuje a že se proměňuje i jeho „ekosystém“. Jsme tudíž nuceni akceptovat, že jako procesující individuum jsme vždy součástí procesujícího „ekosystému“.
Myslím si osobně, že jsem vždy solitér a zároveň současně „bydlím“ v nějaké nice. A že jen na mě záleží, co si z této skutečnosti uvědomuji a co mi toto mé uvědomování umožňuje si z ní zvolit. Snadné charakteristiky mi nejsou nic platné, proto mi nezbývá, než v každém okamžiku uvažovat, vybírat, souhlasit a odmítat.
...až do doby, než dostaneme svou niku v ekosystému.
Jedna slovenská báseň se o básníkovi vyjadřuje jako o někom, kdo: "tisíckrát plakal veciam na pohrebe a tisícjedenkrát im spieval na krstinách". A tak to je. Život má vždycky navrch.
Básníci často psali o kráse života. I ti, kterým ještě dnes leckdo nemůže přijít na jméno. Autor následující básně byl původně anarchista, později možná i stalinista - ale odpusťme mu to, protože kdo jím v roce 1945 nebyl, že? Svou materialistickou obdobu křesťanské modlitby, jež je zároveň oslavou života, napsal jako úvod ke své - prý nejlepší - básnické sbírce "Z lesů, vod a strání".
Ta báseň se mi ani dnes nejeví jako zastaralá, proto ji tu připomínám. A pokud se nehodí právě sem, pak se za tu svévoli omlouvám....
Vstupní modlitba
Ve jménu života i radosti i krásy.
Hle, země naše, ty, jež ležíš pod nebesy
jak žena kvetoucí pod zrádným závojem,
buď svato jméno tvé všem lidem po vše časy,
přijď nám tvé království se všemi svými plesy,
nás ponoř v příval svůj a zajmi sladkým snem.
Buď vůle tvá nám vším, jak ptáku je a hmyzu,
pokorné bylině i zpívající vodě,
jež z drobných pramenů chce míti veleproud;
tvá vůle prostup nás jak uhel žíla kyzu,
abychom žili s ní ve světlé, moudré shodě
a s jasnou hrdostí tvým rodem chtěli slout.
Vezdejší chléb svůj si již dobudeme sami,
když máme času dost na paláce a básně,
na lesklé sítě drah, sny, věže, kabely;
však síly třeba nám, jež zrušila by klamy
a hlucha k skuhrání klad žití zdvihla jasně
i naše synovství nad zápor zbabělý.
A viny odpusť nám, jež nevědomost plodí,
jichž dračí semeno do prostých srdcí sejí
sluhové fantomů a blasfemických věr.
Jsme děti svedené; jen bludičky nás vodí
do bahen ohavných, že ve své beznaději
ti, matko, klnem pak pro jih i pro sever.
Však do pokušení nás uveď v každé chvíli,
vše chceme okusit, čím tělo tvé nám kyne,
kypící, milostné a širé tělo tvé!
My žádostivost svou z tvých mocných ňader pili,
tvá míza v poskoku se cévami nám řine,
a lačných útrob tvých jsme květy žíznivé.
Jen silné učiň nás ve víře, v lásce k tobě,
a jak hvozd na jaře se obrodí náš rod;
v temnosvit života se pohrouží jak robě
pro sladkou zralostí již pukající plod.
Tak zlého zbavíš nás jak černé sněti klasy...
Ve jménu života i radosti i krásy.
Příslušníci theistických náboženství věří v boha stvořitele, který jím dává naději. Příslušníci ne- theistických náboženství jako buddhisté a jainisté věří v příčinnost.
Pokud člověku záleží na tom, aby v životě na Zemi bylo trvale místo také pro život lidí, pak by měl méně věřit svým nadějím a více respektovat skutečnost, že věci vznikají a události se dějí jako důsledek proměnlivého řetězu příčin a podmínek. Znamená to více než na současné tance kolem zlatého telete se soustředit na objektivní analýzu příčin a podmínek existence lidí v Životě a usilovně pracovat na tom, aby člověk sám sebe nezničil. Již nyní svou existenci přímo i nepřímo úspěšně ohrožuje.
Myslím například, že mně by na tom třeba záleželo, kdežto ostatním ne, v tom případě bude úplně lhostejné, že mně na tom záleží, protože můj názor neznamená nic proti názorům druhých.
Anebo dejme tomu, že nás bude hodně, co si to budeme myslet a budeme i něco pro to dělat, ale stačí to jako smysl života? Když navíc ani nevíme, jestli se to podaří?
Mimochodem, ta mizerná nálada, která tady teď panuje, ta není způsobena tím, že je ohrožena naše budoucnost. To nevychází z rozumného uvažování. Rozumné uvažování by nás vedlo spíš k tomu, že nám osobně to může být jedno, co se bude dít za padesát nebo sto let. Mizerná nálada není způsobena tím, že je ohrožena naše budoucnost, ale tím, že je ohrožena právě jen jakási naděje (vlastně nevím ani jaká a na co), která dává životu smysl a která ovšem nevychází z rozumného uvažování.
Většinou se pokouším neúspěšně. Jak se zachovat v případě neúspěchu záleží na každém z těch, kterým na životě lidí záleží a udělali všechno, co mohli. Já si v tom případě říkám: „C´est plus beau que c´est inutile“.
Pro ty, kdo chtějí vědět, jak se zachovat v případě neúspěšného pokusu sdělit ostatním, že se mají učit soucítění, může být prospěšné poučení z historie. Doporučuji vyslechnout pořad „Obětovaní lidé aneb Marný boj za záchranu evropských Židů“ opakovaný na rozhlasové stanici dvojka v pondělí 22. dubna v 18:05.
Obvykle nejásám, pokud na pořady Stanislava Motla narazím. Jeho reportáž z roku 1938 o jedné málo známé a zamlčované historii však považuji za velice záslužný čin.
Nebo je třeba soucítit jen s někým a s někým ne?
V normální lidské duševnosti vzbuzují pozitivní emoce celkové pozitivní ladění. Soucit je nesporně pozitivní emoce, soucítění pokládám za schopnost soucitu, bez ohledu na to, trpí-li můj přítel, někdo neznámý nebo můj nepřítel.. Utrpení druhých může sice v jistém typu abnormální duševnosti vyvolat pozitivní emoce. Pokud ale člověk není zasažen sadismem a tudíž neprožívá rozkoš z utrpení druhých, je na něm, jaký úhel pohledu při setkání s utrpením zvolí a od čeho se odvíjejí jeho postoje a činy. Může si vybrat ustrašenou, línou či stoickou lhostejnost nebo ve svém soucítění hledat, jak utrpení druhých zmírnit nebo mu předejít. Nejlépe, když se o tom, co přináší lhostejnost k utrpení druhých a co soucítění poučí a přesvědčí každý sám. Život poskytuje každému spoustu možností, aby si to ověřil. Jen hlupákem při tom nesmí být, neb všeho se dá zneužít…