Milost a spravedlnost
Adam BorzičZ novozákonního pohledu je prezidenstká amnestie vyjádřením nadřazenosti principu milosti nad spravedlností. Nelze ovšem kvůli tomu zavírat oči před nespravedlností systému, v němž žijeme.
Prezidentova amnestie a dění kolem ní nejenže vypovídají cosi závažného o stavu naší společnosti, ale staví před nás i otázku principů spravedlnosti a milosti. Od samého začátku téhle kauzy mě provází hluboký pocit nejednoznačnosti, současně se ve mně probouzejí úvahy inspirované mojí vírou, která téma milosti a spravedlnosti radikálně tematizuje a staví do středu lidského příběhu. Omlouvám se čtenáři, že tento text vlastně nebude o Klausově novém politickém aktu, byť se jeho nit vine podle osnovy této události.
Rozhodnutí amnestovat i aktéry nejrůznějších ekonomicko-kriminálních kauz, které se pochopitelně vlečou mnoho let, právem vyvolalo vlnu všeobecného rozhořčení. V zemi, kde lidé kvůli pokutám za osmnáctikorunový lístek upadají do dluhové pasti a kde je drtivá většina kauz, v nichž víří miliardy, zametána pod koberec, může být takový akt vnímán jako čirý výsměch spravedlnosti. Poslední temný vzkaz hradního pána adresovaný občanům této země.
Nespravedlnost přirozeně probouzí resentiment odplaty a vztek. Zde se skrývá klíč k oné prudké reakci většiny veřejnosti. V této zemi vládne taková míra nespravedlnosti, že stačí pár vroucích kapek dalších křivd a může se rozhořet nevídaný požár. Máme v sobě dlouhodobě nastřádaný hněv. Je třeba si ovšem uvědomit, že místní nespravedlnosti, produkované naší mafiánsko-politickou oligarchií, jsou jen projevem skutečnosti, že žijeme v nespravedlivém systému. Jsme zapleteni do gigantického planetárního kola bezmoci, žijeme ve světě, kde mrtvý zisk určuje osudy živých bezezbytku. Ať už si to uvědomujeme nebo ne, žijeme v nespravedlivém světě. Utopie šťastného svazku mezi kapitalismem a demokracií se rozplynula. Zbývají jen pseudonábožné křeče fanatiků trhu, sebeklam bezzubého reformismu a cynismus profitujících. A demokracie se otřásá v základech.
Spravedlnost není malá věc. Biblická tradice, která spoluurčila její pojetí v naší civilizaci, ji staví vysoko. Přímo do nebeských výšin. Je Božím jménem a jeho svrchovanou vůlí. Je nadřazena jakékoliv zbožnosti. Některé pikantní pasáže hebrejské Bible prozrazují, jak je Bohu nevolno z modliteb, obřadů a ceremonií, pokud je nezakládá spravedlnost a milosrdenství; jak z duše nenávidí modlitby těch, kteří utiskují své dělníky a jednají bez soucitu se slabými. (Překlady mnohdy vášnivé reakce Stvořitele na nespravedlnost tlumí, jakoby útlocitné čtenáře připravovaly na současnou mesalianci církví a mocných.)
díky za jako vždy inspirativní článek!
Řekla bych, že někteří z těch, co ihned po propuštění něco nového spáchali, to možná udělali schválně, aby se dostali zpět. Systém, ve kterém se po právu odsouzení lidé ve vězení mají mnohdy lépe než na svobodě, ovšem nemůže spět k ničemu jinému než k brzkému zániku, protože pocit spravedlnosti ze společnosti mizí. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že hlas lidu vždycky znamená "hlas boží", ale přece jen to není úplně zanedbatelné. Teď nemluvím jen o této amnestii, ale o spravedlnosti vůbec. Cit pro spravedlnost mají nejen už docela malé děti, ale dokonce i primáti (viz heslo Spravedlnost na Wikipedii: http://cs.wikipedia.org/wiki/Spravedlnost ) . Pokud společnost nevěnuje pozornost těmto pocitům spravedlnosti či nespravedlnosti, svědčí to skutečně o jejím postupujícím rozkladu.
Myslím si, že trest opravdu nemá být pomstou, měl by napomáhat nápravě člověka. Ale jak chce společnost, která je sama nemocná, někoho napravovat?
...učit se odpouštět všem a všude a vždy,
no, a až nám to všem pude, to bude teprv vítězství
...nechejme statky statkářům, tunely tunelářům
ať mají toho dosti, vždyť v Lásce zítřek pramení
a včera pohřben bude v závistích, pomstách a křivdách
přec jen nevinní mohou házet kamení
odpusťme všem, těm nebohým slepým v daňových či Hradních rájích
nevidí Boha a dál si svými činy pod sebou větve krájí
vždyť přijde čas, ten Spravedlivý a všechny daňe budou do puntíku splaceny
A bude dobře, jen to je práce nelehká,
udělat ze sebe, za jeden život, tak trochu dobrého člověka.
Dobrou noc či den, přeji všem.