Osudová nutnost?

Ivan Štampach

Poučení z dějin můžeme vzít jako přijetí mechanické oscilace mezi póly tvořivosti a epigonství, svobody a nutnosti, nadšení a únavy, patosu a nudy. Můžeme si však říci, že záleží na nás, kudy se vydáme a jak pro to získáme ostatní.

Ve volbách do Národní rady Slovenské republiky zvítězila strana, která už dříve, po zklamání tamní veřejnosti klasickou pravicí, vystřídala svůj původní program programem víceméně levicovým (reformy ano, ale sociálně citlivě). Tento nečekaně mohutný nástup předpokládané levice přišel ne tak dlouho po stejně triumfálním vítězství pravicových stran, které tentokrát doplatily na svou rozhádanost kolem problému, který štěpí pravici i u nás, zda má stát být civilizovaně evropský nebo vulgárně nacionalistický.

Podle všeho na Slovensku i u nás jsou volební preference prchavé a nahodilé. Lidé často hlasují proti svým bytostným, jak by řekli marxisté, třídním zájmům. Tam i tady obyvatelstvo donedávna líbalo ruce zaměstnavatelům, kteří jim za stejnou práci platili polovinu i méně peněz než např. v sousedním Německu. Přizvukovalo bankéřům, kteří se obyvatelům, za to, že jim svěřují prostředky pro podnikání, odvděčují tím, že tento dar zpoplatňují částkami, které smazávají mizivé úroky. Lidé se bezmála klaní obchodníkům, kteří jim za výrazně vyšší ceny nabízejí výrazně nižší kvalitu než v sousedních zemích, kde si občan umí na vrchnost houknout a netřese se před pány.

O výsledcích voleb rozhodují spíše kontakty politických směrů s agenturami pro výzkum veřejného mínění a s medii než občanská znalost volebních programů a jejich vyhodnocování. Proto bych nad jedním z mnoha dějství komedie předstírající demokracii nejásal. Spíše bych se ptal, co občané u nás i v sousedství skutečně hledají, na čem jim doopravdy záleží. Nutno hledat základní orientaci rozhodující části obyvatelstva v hloubce, pod medializovanými tahy pěšáky na politické šachovnici. Základní životní zaměření se sice může částečně projevit v sympatiích a antipatiích k politikům a jejich stranám, ale projevuje se i v jiných oblastech. Zevrubné pozorování ukazuje, že hlavním tématem mnoha občanských iniciativ je udržení poměrů beze změny.

×
Diskuse
PL
March 12, 2012 v 23.01
Zdařilý článek.
Až mrazí, není-li v meritu kultury nějak hlouběji zakořeňena necitlivost k tónům více barev než jsou ty na protistojných pólech. Je sice známo, že k nahlédnutí odstínů je třeba pracovat se světlem - ale to je poučka právě tak samozřejmá, jako nic neřešící - jak zablýskat častěji neříká..
March 13, 2012 v 5.26
Audaces Fortuna iuvat
V dějinách se navzájem kombinuje nutné i nahodilé. Nahodilé mohou být společenské i přírodní události, které mají vliv na dějiny. Náhoda může všechno zamotat, ale také nás zřejmě vysvobozuje z okovů jakékoliv fatální nutnosti. A vysvobozuje nás taky lidská vůle. Dějiny se nemohou uskutečňovat jinak než skrz člověka, takže nic fatálního v nich vlastně není. Jenže to celé není tak jednoduché; jednak proto, že jsme omezení úrovní výrobních sil (nelze uskutečnit kdykoliv cokoliv) a jednak z toho důvodu, že těch lidí, kteří se na tvorbě dějin podílejí, jsou miliardy, přičemž každý z nich může být nevypočitatelný (a být tak prostředníkem náhody).
Ve většině případů dosud lidé tvořili dějiny neuvědoměle. A tvoří je patrně i tehdy, když se zuby nehty brání změnám. Možná, že bránit se změnám je dokonce lepší, než nedělat vůbec nic. Změnám se ještě neubránila žádná doba, žádný stát, žádný národ, žádná kultura. Nic nemůže zůstat stejné. Jde o to, ovlivnit charakter těch změn, aby byly ve prospěch všech, nejen elity. Naučit se tvořit dějiny uvědoměle. Člověk musí v dějinách spolupůsobit vedle historické nutnosti (která je spíš jakousi dějinnou logikou, než osudem, který nás kamsi vleče) a historické nahodilostí. Kdysi se jí říkalo Štěstěna, čili Fortuna, a ta, jak známo, přeje odvážným. Třetí prvek - vlastní odvahu, která tuto trojici dějinných sil završuje, do toho musí vložit člověk sám. A bez té to nepůjde. Doufám, že mi Karel Marx odpustí tento vlastní upravený výklad.
March 15, 2012 v 21.56
Bude náš nový romantismus dříve či později smeten novou skepsí?
Možné to je, ale nesmíme si to připustit. Jinak bychom se podobali jednomu mému dávnému spolužákovi ze základní školy - na otázku, zda půjde studovat, odpověděl: Proč bych se namáhal se studiem, když nakonec stejně umřu?