Klaus vetoval zákon, který zaváděl zóny pro neekologická auta

Vratislav Dostál

Prezident vetoval zákon o ochraně ovzduší, který měl městům a obcím umožnit vymezit zóny, do nichž nebudou moci vjíždět starší automobily nesplňující určité emisní limity. Podle Klause by nepřímým efektem normy bylo horší právní a podnikatelské prostředí.

Václav Klaus ve čtvrtek vetoval zákon, s jehož návrhem přišla skupina moravskoslezských poslanců a podpořil jej i ministr životního prostředí Tomáš Chalupa . Novela měla městům a obcím umožnit vymezit zóny, do nichž nebudou moci vjíždět starší automobily nesplňující určité emisní limity.

Klaus se připojil k výhradám Senátu, podle nějž je zákon nekvalitní a může obcím přinést potíže. Informaci o rozhodnutí přinesla ČTK.

Navržený způsob ochrany ovzduší podle prezidenta životnímu prostředí nepomůže, ale jako nepřímý efekt zhorší prostředí právní a podnikatelské. „Klaus zdůraznil, že zákon je poslaneckou iniciativou a odmítl ho Senát. Sněmovna, které zákon vrátil, by podle něj měla vyčkat na předložení vládního návrhu řešícího tuto problematiku,“ uvedla ČTK.

„Prezidentovo veto škodí zdraví. Kvůli ideologickým frázím budou statisíce lidí úplně zbytečně dál dýchat škodliviny. Nejde pouze o výfukové plyny. Zákon obsahuje také důležité klauzule, které by umožnily řešit katastrofální zimní smog na Ostravsku," uvedl ke Klausovu rozhodnutí programový ředitel Hnutí Duha Vojtěch Kotecký.

Nejen města, nýbrž i kraje by díky Klausem odvržené normě měly získat možnost stanovit emisní stropy a tím hranici znečišťování ovzduší pro skupiny podniků. Problém je totiž podle Aktuálně.cz v tom, že jednotliví znečišťovatelé sice plní emisní normy, jenže pokud je továren vedle sebe více, jsou v ovzduší překračovány imisní limity.

„Předkladatelé zákona jako svůj cíl deklarovali především zlepšení životního prostředí na Ostravsku, a to formou omezení průmyslových emisí a formou regulace dopravy. Nástroje, které mají dosažení tohoto cíle přinést, však životnímu prostředí nepomohou, ale jako nepřímý efekt zhorší prostředí právní a podnikatelské," uvedl Klaus.

Podle Klause zákon zvyšuje míru regulace podnikání tím, že umožňuje vládě nařídit omezení výroby firmy bez ohledu na to, zda konkrétní firma emisní limity plní či nikoli. „Zákon dává obcím právo udělovat výjimky povolující vjezd do nízkoemisních zón a výjimky z územních emisních stropů. Oba typy výjimek vytvářejí prostor pro korupci a voluntarismus," uvedl prezident.

Podle sociálních demokratů měl ale zákon naopak pomoct řešit situaci Moravskoslezského kraje co nejrychleji. Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka novinářům řekl, že poslanci této opoziční strany budou hlasovat proti prezidentově vetu.

Předloha, mezi jejímiž autory je i bývalý ministr životního prostředí Pavel Drobil z ODS, má přispět ke zlepšení ovzduší v místech, kde jsou imisní limity překračovány. Moravskoslezský kraj patří v tomto ohledu k nejvíce postiženým v Evropě.

Takzvané nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu neekologických vozidel by mohly vzniknout rok potom, co radnice nařízení vydá. Úřad podle zákona stanoví emisní kategorie vozů, které budou moci do zóny jezdit. Zóny by pak podle ČTK mohly být jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které zároveň mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy. Mohly by je dále zřizovat radnice lázeňských měst.

Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, by si museli koupit a vylepit emisní plakety vydávané ministerstvem životního prostředí. Řidičům, kteří by do zóny vjeli nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu.

Další informace:

Českénoviny.cz Klaus vetoval zavedení zón se zákazem pro neekologické vozy

Aktuálně.cz Opět víc lidí dýchá benzopyren. Klaus brzdí regulaci