Olomoucký kraj nedostal od státu dotaci na železniční dopravu

ČTK

Olomoucký kraj neobdržel v květnu státní dotaci na financování železniční dopravy, kterou předává Českým drahám. Pokud se přístup státu nezmění, znamenalo by to v budoucnu omezení regionální železniční dopravy až o 40 procent, tvrdí kraj.

Olomoucký kraj neobdržel v květnu státní dotaci na financování železniční dopravy, kterou předává Českým drahám. Ty přesto aktuálně redukci dopravy neplánují a čekají na výsledky jednání. Pro ČTK to uvedla regionální mluvčí ČD Kateřina Šubová.

Mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob pak ČTK sdělil, že se nejedná jen o Olomoucký kraj. Zda jde o všechny regiony, ale neuvedl.

„Tyto prostředky jsou nyní rozhodnutím vlády v kapitole ministerstva dopravy (MD) zavázány. Předpokládám, že vláda bude tuto situaci řešit na jednom z nejbližších zasedání, kde najde definitivní řešení," uvedl Jakob.

Ministerstvo financí podle něj řeší situaci po rozhodnutí Ústavního soudu ohledně stavebního spoření, chce dodržet schválený deficit státního rozpočtu, výdaje se proto musí někde ušetřit.

Jakob dodal, že ministr financí Miroslav Kalousek paralelně jedná s předsedou Asociace krajů Michalem Haškem. „Je to řešení, které je dočasné. Tyto prostředky jsou v kapitole ministerstva dopravy zavázány dočasně," uvedl.

Olomoucký kraj vynakládá na železniční dopravu zhruba 371 milionů korun ročně ze svého. Dalších 208,5 milionu mu posílá stát v měsíčních dotacích. V květnu ale peníze na základě dubnového usnesení vlády nepřišly, České dráhy v regionu proto dostaly o více než 17 milionů korun méně.

„V Olomouckém kraji jsou různé druhy dopravy silně provázané. Omezení rozsahu železniční dopravy by proto znamenalo radikální zásah také do autobusových spojů," řekl olomoucký hejtman Martin Tesařík z ČSSD.

Kraj trvá na dodržení memoranda, jež s vládou Jana Fischera uzavřely kraje a které garantuje podíl státu na financování regionální železniční dopravy.

Podle Šubové pak České dráhy čekají na výsledky jednání Asociace krajů s ministerstvem financí, potažmo vládou. „Je samozřejmě v našem zájmu, aby žádná redukce dopravy nenastala. Sami ale propad dlouhodobě platit nemůžeme. Objednavatelem dopravy je kraj a nyní bude záležet na něm, co vyjedná. Řešení je ale třeba najít rychle," uvedla.

Podle vedoucího krajského oddělení veřejné dopravy Jaroslava Tomíka kraj své závazky vůči dopravcům plní a nyní je třeba, aby tak učinil i stát. „Zatím se jedná o první měsíc. Musí se dále jednat," řekl Tomík.

Vedení kraje proto zaslalo dopis všem starostům, které žádá o podporu při jednáních s vládou pro zachování dopravní obslužnosti v nynějším rozsahu.

„Výpadek by určitě neměly hradit obce. Už nyní dáváme na veřejnou dopravu ročně téměř 400 000 korun. Omezení dopravy by byl problém zejména pro lidi, kteří dojíždějí do zaměstnání. Na druhé straně chápu, že stát nemá peníze. Bude se asi muset najít konsenzus někde uprostřed," uvedla starostka Náměště na Hané Marta Husičková (ODS).

Podle Kalouska stát nemá povinnost financovat ztráty regionální železniční dopravy a předloňská dohoda mezi kraji a úřednickou vládou Jana Fischera není právně závazná. Kraje jsou připraveny vymáhat plnění memoranda soudně.

Dle Jakoba memorandum není právně vymahatelné, právníci ministerstva financí memorandum ale ještě posuzují.

    Diskuse
    May 19, 2011 v 18.32
    Olomoucký kraj patří k nejchudším regionům v ČR, nezaměstnanost je zde vysoká, takže tenhle Kalouskův řez ještě podlomí šanci dojíždět za prací.
    May 20, 2011 v 9.37
    konec samosprávy
    Likvidace veřejné dopravy (především v zájmu automobilové lobby) jde za stejným cílem jako devastace školství (od základního a učňovského až po vysoké) , zdravotnictví, důchodů a bydlení - přinutit občany k resignaci a fatalismu, udělat z nich nevolníky, zbavit je zbytků hrdosti. Ti nejvstřícnější ukázali v loňských volbách, že "šlechtu" obdivují už dnes.