Rath: Za rušením dotací pro železnici může být snaha prodat ČD

ČTK, Vratislav Dostál

Za omezením dotací pro regionální železnice může být podle Davida Ratha snaha zprivatizovat České dráhy. Michal Hašek si pak myslí, že Kalouskův záměr je odvetou za to, že ČSSD u Ústavního soudu namítla postup a chybný obsah zákona o stavebním spoření.

Za zrušením nebo výrazným omezením dotací pro regionální železniční dopravu, které plánuje ministr financí Miroslav Kalousek z TOP 09, může být snaha zprivatizovat České dráhy. Novinářům to v pondělí řekl sociálnědemokratický středočeský hejtman David Rath.

Opatření totiž podle jeho názoru negativně dopadne na hospodaření ČD, které se propadnou do dluhů, a stát jim bude muset za rok buď ekonomicky vypomoci, nebo je prodat.

Kalousek v nedělním diskusním pořadu Partie televize Prima uvedl, že stát nemá povinnost financovat ztráty regionální železniční dopravy a předloňská dohoda mezi kraji a úřednickou vládou Jana Fischera není právně závazná.

Tehdejší memorandum mezi kraji a kabinetem, které má platit do roku 2019, nyní posoudí odborníci, a pokud jeho neplatnost potvrdí, tak stát tyto dotace podle Kalouska zruší nebo výrazně omezí.

Podle Ratha jde o psychopatický nápad, který by znamenal 40procentní redukci regionálních spojů. Poukázal na to, že například Středočeský kraj přidává na obslužnost 950 milionů korun a vláda dalších 400 milionů.

Pokud by vládní příspěvek scházel, kraj by mohl buď tuto pohledávku ČD přenést na kabinet, nebo by se dvě pětiny spojů musely zrušit. To by obnášelo masivní propouštění zaměstnanců Českých drah, kteří by podle Ratha z velké části skončili na podpoře, a stát by tudíž nakonec stejně nic neušetřil.

Podle středočeského hejtmana by stát navíc musel souběžně řešit bankrotující České dráhy. Kalousek se tak podle něj ukazuje jako hospodář, který díry ve zdi lepí taškami sejmutými ze střechy a má radost jen do té doby, než začne pršet.

Podle Ratha jde v tomto případě možná o záměr poslat dráhy ekonomicky pod vodu a pak pro ně hledat kupce. „Je otázka, jestli je pan Kalousek skutečně tak hloupý, že vytlouká klín klínem, anebo je to záměr zprivatizovat České dráhy s odůvodněním, že jsou extrémně ztrátové," prohlásil hejtman.

Postup ministerstva financí už kritizoval i předseda Asociace krajů České republiky a jihomoravský hejtman Michal Hašek. Podle prvního místopředsedy sociálních demokratů je smlouva mezi kraji a vládou z roku 2009 platná, přičemž změnit její parametry lze pouze po dohodě všech stran.

„Upozornil jsem pana premiéra, že smlouva na financování veřejné železniční dopravy je podepsána mezi kraji a vládou na 10 let, a ta smlouva je jednostranně nevypověditelná. Smlouvu podepsali tehdejší premiér vlády Fischer, ministr dopravy Slamečka a ministr financí Janota a zástupci všech 14 krajů, je konstruována tak, že se může měnit pouze za souhlasu všech stran,“ uvedl Hašek v tiskovém prohlášení.

Rath řekl, že opatření se dotkne všech regionů, ale Středočeského kraje kvůli hustotě tratí nejvíce. „Radíme se na společném postupu proti panu Kalouskovi," dodal. Podle Michala Haška budou kraje hájit zájmy občanů a jednotlivých regionů, a to tak, aby nebyla ohrožena základní dopravní obslužnost a zajištění mobility pracovní síly, dopravy do škol, zdravotnických zařízení, do úřadů a podobně.

„Nechceme a nebudeme snižovat objem veřejné železniční dopravy, memorandum bylo sjednáváno v roce 2009 velmi dlouho, velmi složitě a dlouho se hledala kompromisní řešení mezi vládou a jednotlivými kraji a takovýto brutální zásah pana Kalouska není ničím jiným než vendetou za jeho zpackaný neústavní návrh zákona,“ doplnil první místopředseda ČSSD.

Podle něho je Kalouskův záměr odvetou sociální demokracii za to, že jako opozice u Ústavního soudu namítla špatný postup a chybný obsah novely zákona o stavebním spoření.

„To, že návrh ministra Kalouska byl retroaktivní, působil zpětně a proti textu uzavřených smluv, a tedy zakázaný, se učí v teorii práva v prvním ročníku na právnické fakultě. Kdyby pan ministr Kalousek a premiér Nečas využili služeb stovek státem placených právníků, které jistě mají na Úřadu vlády a svých ministerstvech, tak se nic takového nemuselo stát,“ nepochybuje Hašek.

    Diskuse
    May 3, 2011 v 19.26
    ozdravenie
    Jakkoliv mají kraje své chyby, je to pořád lepší než na Slovensku, kde jsou výkony žel. dopravy objednávány centrálně. Právě tam probíhá proces, kterému se říká "ozdravenie železníc".
    Zatím to vypadá tak, že se především propouští zaměstnanci a ruší spoje, a to mnohem masivněji než u nás (a to jich i předtím jezdilo mnohem méně). Zle to odnáší třeba Trenčnísko (Myjava, Bánovce, dokonce i unikátní úzkorozchodka do Trenč. Teplé) nebo přeshraniční vlaky: Slovensko s Polskem bude nově spojovat 1--2 vlaky denně (sic!), od Čadce na východ překročíte hranici až v Čierné nad Tisou.

    Stálo by to za samostatný článek, zde nějaké odkazy:
    http://spravy.pravda.sk/zeleznice-skrtaju-spoje-overte-si-ci-vas-vlak-este-pojde-pkc-/sk_domace.asp?c=A110429_182800_sk_domace_p01
    http://www.webnoviny.sk/ekonomika/peticia-proti-zmenam-na-zelezniciach/335278-clanok.html
    SH
    May 4, 2011 v 20.30
    Snaha nemůže být, protože ona je.
    Již dlouhé roky se nebývale masivně investuje do železničních tratí. Staví se celé nové nádražní budovy, zkvalitňují tratě pro vyšší rychlost, budují podchody na nádražích, zkvalitňuje zabezpečovací zařízení. Nikdo nemusí pochybovat o tom, že jakmile se v hrubých rysech tento proces dokončí, budou železnice privatizovány. Budoucí majitel nebude muset tak čtvrt století do tratí a budov investovat, ale jenom vydírat zisk. Až se ta čas všechno „vyžije“, tak se jako prodělečné odevzdá státu, jako se to děje dneska v Británii.