Bělohradský: Boj proti korupci je morálním kýčem
Dušan Radovanovič„V české politické kultuře se místo politické opozice formuje opozice proti politice,“ shrnul filosof Václav Bělohradský na debatě ProAltu o korupci svou kritiku opakujících se iniciativ. Vyvolávají nepřiměřená očekávání, a v důsledku pak o to větší zklamání.
V pražské městské knihovně se ve čtvrtek pod záštitou iniciativy ProAlt konala přednáška filosofa Václava Bělohradského o korupci a morálním kýči. Bělohradský nejprve označil za problematický přístup části společnosti, která stále podléhá představám o černobílém vidění světa a jedné správné morálce. Tento „morální kýč“ vyprazdňuje politiku, což má závažné společenské důsledky. „V české politické kultuře se místo politické opozice zformuje opozice proti politice,“ soudí Bělohradský.
Politika je podle Bělohradského hledání kompromisu mezi hodnotami, které vyznáváme, musíme je hájit, ale zároveň si jsme vědomi jejich relativnosti. Pluralita hodnot je totiž hodnotou sama o sobě. Jenže česká politická kultura očekává pravdu absolutní, je nostalgií po totálně jiném a čeká na někoho, kdo bude dělat politiku úplně jinak. V tomto kontextu pak vznikají krátkodobé vyprázdněné projekty typu Věcí veřejných nebo TOP 09. Ty stavějí konsenzus na tzv. boji proti korupci, což reálně nemůže fungovat a nefunguje.
Veřejnosti prezentovaný boj proti korupci je ukázkou kýče, který svolává lidi do boje proti zlu. Zastírá tak, že problém je v systému, nikoli v selhání jednotlivců. Tvrdí, že lidi je třeba jen vyměnit za nové, poctivé. Ale to je iluze. Co všechno je vlastně korupce a kde je hranice mezi legálním a legitimním, táže se Bělohradský.
Bělohradský uvedl příklad amerického velvyslance v ČR Normana Eisena, který po příjezdu do země prohlásil, že přijel pomoci boji s korupcí. Zároveň však jedním dechem přiznal, že přišel lobbovat za americkou společnost Westinghouse a její roli při výstavbě Temelína. Rozpor v tom neviděl. To samé platí o ekonomických smlouvách, boji o ropu atd. „Ekonomie a politika nejsou dvě různé mince, nelze je oddělit. Jsou to dvě strany téže mince,“ zdůraznil filosof.
Globalizační chaos boří svět, kterému jsme rozuměli a v němž bylo možné jednodušeji nastavovat pravidla. Konec bipolárního světa, vyprázdnění pojmu práce i multikulturální proměny nás uvrhly do nového posthegemonického chaosu. Příznačný je pro něj konec sdílené představy o legislativním procesu.
Ve svobodném procesu mezi sebou zápasí ideje a názory a krystalizují hnutí. Ty postupně získávají váhu, stávají se politickým programem a pak se prosazují do legislativy. Tak získávají legitimitu. V době mediálních zkratek, úzce specializovaného vědění a asymetrického toku informací ale tento model přestává fungovat. Zákony se tak stávají stále více technicistní, bez legitimity. Globalizace vytváří situace, které nemůžeme řešit aplikací nějakého pravidla.
Vzít korupci vážně proto znamená vzít vážně tento posthegemonický chaos. „Korupce znamená maximalizování zisku ve světě, v němž většina respektuje pravidla, a já ne. Ale čím více lidí překračuje pravidla, tím se užitek snižuje. A když už prakticky nikdo nehraje podle oficiálně stanovených pravidel, nejedná se už o korupci, ale o novou subkulturu.
Problém korupce je problém subkultury, která tu korupci legitimizuje (Bělohradský v této souvislosti připomněl knihu sociologa Iva Možného Proč tak snadno, o společenských aspektech pádu normalizačního režimu v Československu). Orientace na využívání nedokonalosti systému je rozumná, např. právník tímto způsobem hájí svého klienta. Ale jestliže se co nejvíc snažíme o využití nedokonalostí, mezer a rozporů, a nikoli o zlepšení systému, dochází tak k programovému oportunismu ve vytváření sítě privilegovaných využívajících mezer systému. Tento přístup je vlastní celé společnosti, nikoli jen jakýmsi zkaženým politickým elitám.
Bělohradský uvedl příklad italského poslance Sergia Moroniho, jenž v roce 1992 spáchal po obvinění z korupce sebevraždu. V dopise na rozloučenou zdůraznil, že jeho jedinou chybou bylo, že přijal systém, který se stal všeobecnou praktikou. Jeho chování bylo sice nelegální, ale společensky legitimizované.
Jak však tento současný neblahý stav legitimizované korupce vyřešit? Bělohradský žádná lákavá a jednoduchá řešení této společenské krize nenabízí. Podle jeho názoru je především třeba hledat legitimnost rozdílu mezi legálním a nelegálním jednáním. Tato legitimnost ale není soudní, nýbrž politický problém. Je třeba snažit se ji definovat za účasti co největšího počtu občanů. Právě opětovné zapojení co nejširší části společnosti do hledání nové politické legitimity může být snad jedním z možných řešení.
Další z otázek, které si je třeba klást, je dohled nad hranicí mezi legálním a nelegálním. A za třetí je třeba bránit se „tekutému hněvu“, který využívají populistické a rasistické strany útočící především na emigranty. „Do Evropy se vracejí staří démoni, které je třeba vyhnat,“ uzavřel Bělohradský.
Bělohradská tím dokládá pasivitu většiny společenosti vůči brutálně antidemokratickému počínání většiny politické nomenklatury.
Já budu volit raději zkorumpovanou ČSSD než zkorumpovanou ODS, TOP 09 nebo někoho jiného (VV je případ sám pro sebe), protože mi je nejbližší její program.
Morální kýč je prohlašovat, že u moci mohou být jen "ti čistí, nezkorumpovaní" ... že moderní kapitalistický systém skvěle funguje pro dobro všech - jen kdyby to někteří podlí, zlí a nemorální lidé, které si shodou okolností pokaždé zvolíme, nekazili ...
Klíčem k pochopení jsou instituce - mezivrstva zaběhnutých pravidel jednání, které jsou vyztuženy odpovídajícími hodnotami:
Jako otec nebo matka vedu dítě ráno do školy, protože se to tak dělá a je to správné a prospěšné.
Jako manžel / manželka dodržuji slib věrnosti, protože je to v mém společenském okolí zvykem a je to správné a prospěšné - nebo celé naopak.
Jako soudce bez otálení vyřizuji případ, nesnažím se ho přesunout na jinou instanci a při rozhodování vykládám zákon tak jak mi velí cit pro přirozenou spravedlnost. Dělají to tak kolegyně a kolegové, je to má soudcovská povinnost a vede mne k to mu má soudcovská čest. Nebo naopak.
Jako poslanec přijímám od lobbystů informace, ale odmítám lobbystické tlaky a rozhoduji podle veřejného zájmu. Kolegové a kolegyně to očividně jednají podobně, kdybych se odchýlil, stihlo by mne jejich opovržení. Ostatně mne k tomu vyzývá nápis nad vchodem do budovy parlamentu. Nebo (až na ten nápis) naopak.
Je možné měnit a změnit zaběhnuté korupční instituce a (sub)kulturu? Zdola cestou změny jednání každého z nás? Ano, ale těžko a pomalu. Je možné změnit instituce změnou pravidel shora? Je možné změnit pravidla zadávání veřejných zakázek tak, aby neumožňovala korupci? Možné to snad je, pokud nechybí politická vůle. Ale politická vůle je produktem hromadného občanského tlaku, tedy opět změny jednání každého z nás.
Systém je souborem institucí a ideologických a mocenských vazeb mezi nimi. Ale tyto vazby jsou v různých systémech různě těsné a pevné. Žádný systém není úplně otevřený, pak by nemělo smysl o něm mluvit jako o systému, ale náš liberálně kapitalistický systém je dosti otevřený na to, aby bylo možné měnit instituce. Již jen velké rozdíly v pevnosti právního řádu mezi státy v jeho rámci svědčí o značné volnosti (Dánsko a Finsko oproti Bulharsku a Ukrajině). Pokud náš systém vidíme jako soubor konkrétních institucí, cesta k civilizačnímu pokroku se jeví schůdnější.
Rozumím tomu tak, že za morální kýč považuje především boj proti jednotlivým „představitelům“ korupce v době, kdy je korupce rozšířená všeobecně. Tedy, kdy není problémem jednotlivců, ale celého systému, kdy platí zákony, kterými se nelze řídit, protože realita funguje za všeobecného tichého souhlasu jinak
Proto zřejmě ten odkaz na italské politiky, kteří byli za korupci souzeni a z nichž si mnozí vzali život. Argumentovali tím, že dělali jen to, co ostatní, co bylo považováno za „normální“, co dělali v dobré víře. Bělohradský připomenul i to, že peníze, které italské politické strany získávaly v rozporu se zákonem, sloužily například i pro podporu vydávání Listů Jiřího Pelikána
Takovýto „boj“ s korupcí vede ve svých důsledcích k diskreditaci soudní moci (práva vůbec), protože dochází k výběrovému trestání jednotlivců, ačkoliv měl být obviněn celý systém, měla být nastavena jiná pravidla
(Omlouvám se panu Bělohradskému, pokud smysl jeho sdělení komolím)
A ještě jednu poznámku.
Využívat mezer v systému mohou nejen ti privilegovaní, ale i ti neprivilegovaní, chtějí-li systém ne zdokonalovat, ale překonat
Ti privilegovaní jim v tom ve své nenasytnosti mohou pomoci. Stanou se vlastními hrobaři … ?
Korupce je podle většiny přemýšlivých lidí systémový problém zastupitelské demokracie ve společnosti hegemonie vlastníků kapitálu. Ti se ji snažili regulovat od samého počátku instituty jako je lobbování, sponzoring politických stran, provize a jiné, což jsou všechno korupce v mezích zákona. Sem kupříkladu patří i daňové prázdniny či ostatní investiční pobídky, ba dokonce i vydržování si daňových rájů a dokonce kriminalizace drog, díky které se dají prát špinavé peníze.
Šance k omezení korupce skýtá veřejná kontrola nad politiky státu, regionu i obcí. Leč to už by byla jiná demokracie.
V této podobě se dnes stala instrument politické manipulace.
Pomyslel jsem si nad textem pana Bělohradského.
K životu profesora patří, že si klade otázky, i o sobě a svých omezeních. Závazky má předevšoím badatelské a učitelské. Ne ideologické vůči státu.
Nemyslím, že by stíát a pravda byly principálně v rozporu. Špatně spravovaný stát je stát spravovaný aspoň částečně na základě omylů a někdy i lží. Bylo by smutné, kdyby při čeněm takovém poskytovali akademici stafáž. Nutno přiznat, že se to někdy děje. Jednoho či dva takové znám. Dělají to programově. Ostatní jsou na zájmech špatn é státní správy nezívislí.
Možná myslíte akreditaci, ona se ta cizí slova občas pletou. Tím se míní proces, kdy odborníci posoudí navrhovaný studijní obor. Stát na základě toho takový studijní program financuje. Možná Vám neuniklo, že současné pravicové vedení ministerstva školství (s poradcem Bátorou!) chce akreditaci zrušit. Samozřejmě, že existují neakreditované školy a neakreditované studijní obory. Jsou nezávislé na státu a financují se samy.
Stát je vysoký projev civilizovanosti. Rozbíjet stát znamená uvolňovat prostor nikým nevoleným a nikomu neodpovědným mocenským subjektům a jejich soukromým armádám a policiiím. V odporu ke státu se (možná poněkud překvapivě) shodujete s ultrapravicí a jejím "štíhlým" státem. Když Václav Klaus, Jaroslav Kubera nebo Petr Mach bojují proti demokratickému státu, vědí, či zájmy zastávají. Víte to i Vy, když prohlašujete stát za netvora? Víte, komu tím sliužíte, i když si to zřejmě nepřejete?
Učím 21 let na univerzitách a pouze v létech 1990 - 1996 se někdo snažil mou výuku cenzurovat, ale nebyl to stát, byly to pseudocírkevní mocenské struktury. A jsem rád, že mne dnes demokratický stát před nimi chrání. Od r. 1996 říkám své postoje i ke kontroverzním společenským otázkám před studenty otevřeně. Neučím politologii, tak je to jen příležitostně. Jsou to však někdy postoje, které by se, dejme tomu, našemu rektorovi v soukromé debatě nelíbily. Ale on nesleduje, k čemu se přikláním a co odmítám. Nikdo se nepokouší omezovat mou akademickou svobodu. A kdyby se o to někdo někde v budoucnu pokusil, tak bych ji mohl bránit právě s pomocé státu, mj. s odvoláním na Listinu základních práv a svobod.
Je třeba dělat vše pro to, aby formální demokracie ve státě byla naplněna skutečným demokratickým obsahem. Aby se demokracie občanská rozvinula také v demokracii ekonomickou. Aby, jak řekl r. 1937 Beneš nad Masarykovou rakví, přerostla demokracie buržoazní v demokracii humanitní. Jde mi o to, aby stát byl dostatečně silný a plnil svůj úkol, např. aby reguloval trh, což současný slabý stát nedokáže.
Pane Rokytko, já ničemu netleskám. Já diskutuji. Nejsem ideologický fanatik, ale člověk, který vstupuje se svou zkušeností a její interpretací do diskuse rovných s rovnými. Pokud si to tak přejete ze své strany i Vy, můžeme v diskusi pokračovat.
A na závěr bych si dovolil konstatovat, že jsem pan Ivan Štampach a že nejsem "koryfejové vědy a vzdělanosti". Jsem jen jeden a nezpívám. Byl byste tak laskav a vzal to na vědomí?
http://www.zenamanazerka.cz/cs/clanek/clanky/zabava/jak-se-jmenujete-jmena-a-jejich-oblibenost-v-ceske-republice.html
Východisko z následků modernizací školství není špatným nápadem pane Rokytko. Navrhuji proto prohloubit modernizaci-privatizaci vzděláni a dovršit započaté.
Porozuměl jsem, Milane Rokytko, proč jste tak vulgárně dogmatický a nenávistný, když jsem pečlivě četl Váš poslední příspěvek. Je ve svých skromných devíti řádcích pln stylistických vad, a to až k nesrozumitelnosti, a pravopisných chyb. Chybí Vám elementární humanistická vzdělanost. Kulturu Vám nahrazuje neomylná doktrina. Vášnivými a fanatickými nositeli idejí v křesťanství, liberalismu i marxismu bývají vulgární polovzdělanci.
Marx se musí vrtět v hrobě jak ventilátor, když sleduje Vaši groteskní hru na marxismus. Nechtěně urážíte velkou tradici. Nevěřil byste, kolik ušlechtilých humanistů s marxistickými kořeny jsem za život poznal a jak si jich vážím a jak od nich přijímám podněty. A nevěřil byste, jak mdlo mi je nad Vašimi výplody. Na tuto polemiku reagují další lidé i mimo DR a jsem rád, že nejsem se zkušeností s Vámi osamělý. Všichni, kdo už od Vás něco četli, si významně ťukají na čelo a vybízejí mne, abych se nezahazoval, že mi nestojíte za to. Budu je muset poslechnout. Musím říct, že mi odlehlo.
Ale vaše urážky, pane Rokytko, adresované panu Štampachovi, už opravdu překročily míru tolerovatelnosti. Samozřejmě vás nikdo nemůže vykázat ze svobodné diskuse, ovšem vy sám jste se z ní vykázal svým hulvátstvím a koneckonců i svou hloupostí. Protože nazýváte-li pana Štampacha tmářem, pak jste prostě od něho nic nečetl. Pan Štampach je velmi tolerantní člověk, který mnohokrát prokázal svou mravní integritu i intergitu myšlenkovou, názorovou. Neznám ho osobně, ale na základě jeho textů i přítomných diskusních příspěvků vím, že je to člověk nejen vzdělaný, ale i noblesní.
Takže, pane Rokytko, štěkáte jako vzteklý ratlík na někoho, kdo vás zjevně převyšuje.
Všem ostatním děkuji za věcnou a slušnou diskusi. Tuhle laťku bychom si měli udržet, přátelé.
jsi ubohý, politováníhodný zbabělec a všichni se budou smát tvé zbabělosti.
Ivan Štampach
Můj komentář: Kam až může křesťan, který má nastavit druhou tvář, klesnout...
žádám Vás, abyste se v diskuzích držel tématu a neurážel spoludiskutující. Pokud budete nadále provokovat a diskuze svými exhibicemi rozkládat, budu nucena Váš přístup do diskuze zrušit.
Doporučuji navázat na poslední poznámku Oty Novotného (dnes 26. dubna 15:18). Ukazuje obtížnou, ale nadějnou cestu k pokroku.
Vedle zákonů a norem, které vyjmenovává bych považoval za klíčový zákon a soubor pravidel, který by zlevnil volební kampaně. Návrh Sociální demokracie by bylo vhodné dále propracovat, případně doplnit a pokusit se najít konsensus spolu s ostatními stranami. Občanský politický tlak je potřebný, aby politici vzali věc vážně. Při tom levné volební kampaně nejsou proti zájmům stran, spíše naopak.
Smyslem je snížit závislost politických stran na kmotrech a korumpujících lobbystech.
Můj diskusní příspěvek by se možná dal opravdu shrnout do toho, co stručně charakterizujete: "mafiánský kapitalismus - pryč s ním". Opravdu si myslím, že v systému, kde se se vším dá obchodovat, též se zdraví, se vzděláním, s náboženstvím, není důvod proč neobchodovat s politikou. Dobře, říct to takhle, to má svá rizika. Přílišný radikalismus by možná vyrvsl korupci i s kořeny léípe než soubor opatření, ale možná by korupční kapitalismus nahradil něčím ještě horším.
Jenže, jak z toho ven. Ano, podpořit rozumná opatření, ale jak řeršit úkol vytrhat kořeny korupce a nedospět k diktatuře?
Možná by to chtělo zeptat se, proč ty zákony chybí? Navrhují je ČSSD i KSČM, některé i jiné strany. Proč tedy chybí, když byla období, kdy je bylo možné schválit? Co tomu bránilo?
Odpověď vidím v tom, že politika přestala být (nejen) u nás samostatnou profesionalitou, samostatnou sférou lidské činnosti. Stala se součástí něčeho širšího a mocnějšího. Moc politická (zákonodárná, výkonná i soudní) se stala součástí moci ekonomické. Stejně tak moc mediální. Politici i novináři jsou fakticky loutkami v rukou loutkařů, těch, kteří mají ekonomickou moc, kteří je fakticky ovládají (budiž čest výjimkám)
Aby mohly být přijaty výše uvedené zákony, musela by se politická moc osamostatnit, musela by být nejméně rovnocenná moci ekonomické, nesměla by být mocí ovládanou. Zda to ještě bude či nebude kapitalismu je lhostejné
Na oné akci v Senátu, kde vystoupil i pan Bělohradský, mne zaujal i postřeh profesorky Dvořákové. Konstatovala, že u nás došlo k imunizaci korupce. Nejenže je všeobecně rozšířená, ale je také neodhalitelná a netrestatelná (kromě několika obětovaných případů). Problém vidí i ve slabosti politických stran, které podléhají vlivu ekonomicky mocných struktur od obce až po centrálu.
Domnívám se ale, že je tu ještě jedna moc, která je schopna problém řešit. Je to moc občanská (komunitní, atomizovaná, neovladatelná, sociální, empatická, samosprávná, s pluralitou vlastnictví …).
To je ale asi za hranicemi kapitalismu
Nebo?
Jde o teoretický model, který má svou eleganci, avšak neoliberální společnost právě takto nefunguje. Je přímo protikladná luhmannovskému chápání. Především expanze a hegemonie ekonomického diskursu způsobuje, že ekonomika není považována za jeden ze společenských subsystémů, nýbrž naopak, že se jeho "Leitdifferenz", jak říká Luhmann, chce stát diferencí univerzalizující všechna společenská jednání a veškerou společenskou komunikaci. Proces politického rozhodování je stále závislejší na ekonomickém typu racionality, zákony jsou upravovány tak, aby právní řád co nejvíce vyhovoval ekonomickým zájmům těch či oněch reprezentantů ekonomické moci.
Pokud bychom se drželi Luhmannova modelu (i když je možno k němu mít řadu výhrad, ale ty teď nutno ponechat stranou), pak neoliberalismus nutně spěje k rozpadu subsystémových racionalit. Korupce není v tomto smyslu selháním jednotlivců, ale je v podstatě racionálním důsledkem závažné systémové nerovnováhy.