Železnice

Stromy_u_zeleznice

Zpráva

Železničáři kácí stromy a keře v okolí drah nezákonně, upozorňují ekologové

Obstrukce, vědomé porušování zákona a desetitisíce privátním právníkům. Hlavně, aby se mohlo kácet. Taková je podle ekologů praxe správců železničních tratí. Údajně si navíc otevřeným a vědomým porušováním zákona vynucují změnu legislativy.

Hudec1

Komentář

Miroslav Hudec: Kamionový maglev, dražší mýto a dražší housky

Velkodopravci se brání zdražování mýtného. Jedním z argumentů je, že se nezlepšuje zvalita dálnic, takže není důvod mýtné zvyšovat. Jsou to přitom kamiony, díky kterým se vynakládají velké prostředky na opravdu silnic.

Stromy_u_zeleznice

Zpráva

Správci železnic odmítají respektovat zákon o ochraně přírody

Správa železniční dopravní cesty vypracovala definici takzvaných nežádoucích dřevin, podle které by měl být pokácen každý strom, jehož listí může doletět na koleje. Železničáři tak odmítají respektovat zákon o ochraně přírody.

Horn_cek

Komentář

Jakub Horňáček: Vysokorychlostní vlaky jako relikt modernity

Odpor vůči vysokorychlostním vlakům je odmítnutím vnucené a odcizující rychlosti, která je vyžadovaná po neprivilegovaných členech soudobé společnosti.

Azemancikova1

Recenze

Alena Zemančíková: Metafyzika v kolejišti

Ve čtvrtek 22. května měla na Nákladovém nádraží Praha–Žižkov premiéru podivuhodná hra rakouského dramatika Ödöna von Horvátha Soudný den. Hra jako by popisovala setrvalý stav optimalizace železniční sítě, pokračující až dodnes.

Image

Esej

Ondřej Vaculík: Železnice bez dopravní politiky

Esejem Ondřeje Vaculíka pokračuje projekt Deníku Referendum k evropským volbám. Přístup českých zemí k vlastním železnicím je macešský. Může pomoci Evropská unie, anebo si musíme pomoci sami?

A1

Zpráva

NKÚ: Česká republika nestihne vyčerpat evropské dotace na modernizaci železnic

Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu nestihne zřejmě Česká republika vyčerpat evropské dotace na modernizaci železnic. Ministerstvo dopravy podle kontrolorů o projektech mimo hlavní koridorové tratě rozhodovalo netransparentně.

Hudec1

Komentář

Miroslav Hudec: Lékem na nezaměstnanost by byla i modernizace železnice

V současnosti máme asi devět a půl tisíce kilometrů železničních tratí. Modernizací ale až na výjimky prochází pouze osm a půl procenta z nich, ty tzv. koridorové, které mají význam z celoevropského hlediska. My ale přece nemusíme být jen koridorem.

Vaculik2

Sloupek

Ondřej Vaculík: O dvou pyšných ministrech

Někteří ministři nové vlády si troufají na projekty, které jejich předchůdci nezvládli během dvaceti let. Ministr dopravy by tak rád předal miliardové majetky Českých drah Správě železniční dopravní cesty či postavil kanál Dunaj – Odra – Labe.

Vaculik2

Sloupek

Ondřej Vaculík: Pohádka o mašince

Vztah k věcem je jako vztah k lidem – čím dlouhodobější, tím hlubší. Přetrvávání věcí je závislé na naší péči – a zrychlená doba, redukující vztahy na účelnost, nerozumí duším věcí ani lidí.

99653_mediafax_richard_radim

Zpráva

Nákladní železniční doprava je v krizi, upozorňují zelení

Zelení oceňují snahu premiérů České a Slovenské republiky řešit problémy krachujících podniků nákladní železniční dopravy v obou státech. Podle nich ale vznik společeného podniku neřeší hlavní problém, kterým je zpolitizované a nekompetentní vedení.

A1

Dopis ze Slovenska

Michal Havran: Strať mládeže

Do Banskej Štiavnice sa dá dostať autom z viacerých smerov: cez Hodrušu a Hámre, po rozbitých cestách, cez Vyhne, po rozbitých cestách, cez Sklené Teplice, po rozbitých cestách, cez Kozelník, po rozbitých cestách, a cez Pukanec, po rozbitých cestách.

Vaculik2

Sloupek

Ondřej Vaculík: Hledá se nový Žaluda

Představitelé státních organizací se na jedné straně pyšní, kolik lidí propustili, stát se na druhé straně děsí toho, kolik nezaměstnaných máme.

Vaculik2

Sloupek

Ondřej Vaculík: Rozklad železniční sítě?

Když železnice předá část své lukrativní klientely soukromým dopravcům, jimž jde o zisk z jejich klientely a nikoli o uspokojování potřeb všech cestujících, což je smysl železniční sítě jako takové, není divu, že zisky ČD klesají.

Vaculik2

Sloupek

Ondřej Vaculík: K čemu se máme hlásit?

Několik desítek železničních tratí, po nichž nikdo nejezdí, by stát mohl převést těm, kdo budou mít zájem a schopnost tyto železnice provozovat, tedy obcím. To se však nestane, neboť by se prý jednalo o nedovolenou veřejnou podporu.

Image

Zpráva

Padl druhý vítězný rozsudek proti odsunu nádraží v Brně

Pražský Městský soud vydal na základě žaloby Dětí Země rozsudek, kterým zrušil usnesení krajského úřadu, jež podle ekologů nesprávně zastavilo řízení o škodlivém zásahu do biotopů chráněných živočichů na místě odsunovaného nádraží v Brně.

Image

Zpráva

Brněnské nádraží nakonec možná zůstane tam, kde je. Nejsou peníze

Stavební úřad Brno-střed přerušil územní řízení o odsunu nádraží, a to kvůli chybějícím podkladům. A resort dopravy do plánu investic pro letošní rok, který vláda již schválila, projekt Železniční uzel Brno nezařadil vůbec. Nejsou peníze.

Peichler_2010

Sloupek

Patrik Eichler: Několik rad budoucímu ministru dopravy

Trvejte na stejné ceně za kilometr jízdy vlakem kdekoli na území ČR. Zrušte odbavovací automaty ve všech přepravních podnicích vlastněných státem. Vyžadujte alespoň třetinovou odborovou organizovanost ve firmách, které se ucházejí o veřejné prostředky.

Peichler_2010

Sloupek

Patrik Eichler: O konkurenci a o mašinkách

Konkurence na železnici nepatří. Konkurence nepatří k žádné univerzální službě a na žádnou unikátní síť. Zákaz konkurence se v řadě případů nevylučuje s podporou pestrosti.

Ljelinek

Sloupek

Lukáš Jelínek: Na železnici dějou se věci…

Cestující mezi Prahou a Ostravou se budou mít jako v bavlnce. Ostatní můžou ostrouhat. Bude se na nich šetřit. Cestovat budou v horších vlacích, možná jich bude méně a za kilometr jízdy zaplatí rozhodně více než jejich kolegové na privilegované trati.

Richard_filcak-26

Komentář

Richard Filčák: Dilemy cestovateľa vlakom: Privátne zisky a sociálne náklady

V železniční dopravě jsme dnes svědky osvědčeného scénáře. Nejprve se státní firmě přiškrtí zisky, následně upadne do ekonomických problémů a pak již nezbývá jiná záchrana, než ji privatizovat.

Aaaaaaaaaaaaaaaaaimg_1668

Komentář

Petr Tejkl: Pohádka o dvou úřednících

Stav železnic a přístup státu k nim by se dal přirovnat ke smutné pohádce. Neochota a nezájem zachovat bohatství, které společnost tak dlouhou dobu vytvářela, vedou k tomu, že můžeme leda tak snít o jiných scénářích.

Image

Zpráva

Olomoucký kraj nedostal od státu dotaci na železniční dopravu

Olomoucký kraj neobdržel v květnu státní dotaci na financování železniční dopravy, kterou předává Českým drahám. Pokud se přístup státu nezmění, znamenalo by to v budoucnu omezení regionální železniční dopravy až o 40 procent, tvrdí kraj.

Image

Zpráva

Hašek bojuje s Kalouskem o dotace na regionální dopravu

Předseda asociace krajů Michal Hašek ministru financí Kalouskovi oznámil, že kraje jsou v případě nedodržení dohod připraveny se s českým státem soudit.

Image

Zpráva

Vlaky ze Žďárce do Pusté Kamenice pojedou jen o víkendech

Pardubický kraj se dohodl s vedením obcí ležících na trati ze Žďárce u Skutče do Pusté Kamenice, že osobní vlaky ve všední den nahradí tři autobusové spoje. Částečnou náhradu vlaků autobusy kraj prosadil také na trati z Vysokého Mýta do Litomyšle.

Image

Zpráva

Rath: Za rušením dotací pro železnici může být snaha prodat ČD

Za omezením dotací pro regionální železnice může být podle Davida Ratha snaha zprivatizovat České dráhy. Michal Hašek si pak myslí, že Kalouskův záměr je odvetou za to, že ČSSD u Ústavního soudu namítla postup a chybný obsah zákona o stavebním spoření.

261119_mediafax_vit_drbal

Zpráva

Orlickoústecko: petice proti rušení vlakových spojů

Obyvatelé Orlickoústecka masově podepisují petice proti změnám tamní železniční dopravy. Argumentují například tím, že v oblasti bývají sněhové kalamity a vlaky jsou v nich spolehlivější. Kraj chce na některých místech nahradit vlaky autobusy.

Image

Zpráva

Němečtí železničáři jsou opět ve stávce, chtějí srovnání platů

Pro české cestující znamená další z březnových železničních stávek nepříjemné zpoždění. Pro zaměstnance německých soukromých dopravců jde ale o poslední šanci, že jim zaměstnavatelé přiznají nárok na stejný plat, jaký pobírají pracovníci Deustche Bahn.

Image

Zpráva

Stávek německých strojvůdců bude nakonec několik

Stávka německých strojvůdců byla vyhlášena jako časově neomezená, má se však stávat z dílčích mnohahodinových protestů. První začíná ve středu večer. Zpozdí i spoje do České republiky.

Image

Zpráva

Němečtí strojvůdci vstoupí do časově neomezené stávky

Členové německého odborového svazu strojvůdců se rozhodli využít nejsilnější nátlakový prostředek, jaký má odborové hnutí k dispozici. Stávka začne již tento týden a má donutit soukromé dopravce, aby platili zaměstnancům stejně jako Německé dráhy.

Peichler_2010

Komentář

Patrik Eichler: Fandím Němcům

Autor jezdí vlakem často a rád. Zkušenosti mu napovídají, že nejbližší stávka by měla na železnici vypuknout pod hesly „Více zaměstnanců“, „Více lokomotiv“.

Image

Zpráva

Železnice rozprodává v první vlně devět set nemovitostí

České dráhy se zbavují tzv. přebytečného majetku. Na prodej jsou nádražní budovy v Ústí nad Labem-Střekově i několik obdobných v jižních Čechách. Nejsledovanější jsou pražská nádraží, zatím žižkovské a Masarykovo.

Image

Zpráva

Propouštění a rušení spojů chystají i dráhy na Slovensku

Slovenský železniční dopravce by měl tento rok propustit asi desetinu zaměstnanců a zrušit provoz na dvou desítkách regionálních tratí. Jízdné by mělo naopak ještě podražit.

Image

Zpráva

Správce kolejí nestojí o provoz vlaků, obce a cestující ano

Železnice není jen poezie, ale i podnikání svého druhu. Příklad Jindřichohradeckých místních drah ukazuje, že soukromník může zvládnout provoz i tam, kde je dle Českých drah ekonomicky neúnosný.

Zpráva

Místní se snaží zachránit horskou trať na Bruntálsku

Město Bruntál, obec Malá Morávka a občanská sdružení místních podél trati mezi oběma sídly v Jeseníkách usilují o to, aby ministerstvem dopravy od ledna zrušená železniční trať nebyla zlikvidována. Mají pro ni i kupce a chtějí spojení obnovit.

Image

Zpráva

Protihlukové stěny podél tratí brání zvěři včas utéct

Protihlukové stěny podél železničních tratí nejen brání lidem ve výhledu do krajiny, ale i zabloudivší zvěři v úniku z kolejí. Změna přijde podle expertů buď s vyšším limitem hluku, nebo s prvním úmrtím člověka.

Image

Fotogalerie

Co chystá Sekyra, když ministr dovolí nádraží zbourat

Nákladové nádraží Žižkov 1936–2011: původní funkcionalistické stavbě hrozí, že bude následovat nádraží Těšnov a ustoupí výstavbě „západovýchodní" pražské magistrály a novému městu pro třicet tisíc obyvatel.

Image

Analýza

Jiří Guth: Sekyra Group tlačí na zbourání žižkovského nádraží

Nákladové nádraží Žižkov na pozemcích drah a Sekyra Group je největším potenciálně rozvojovým územím v Praze. Ministr kultury Jiří Besser (TOP 09) v nejbližších dnech rozhodne, jestli se stane památkou, nebo zbourá, jak žádá investor.

Image

Zpráva

Kvůli stavbám chce ministerstvo zvýšit limity hluku

Ministerstvo zdravotnictví navrhuje zvýšit hygienické limity pro hluk a vibrace. V noci dokonce o deset decibelů oproti současnému stavu. Důvod? Zlevnění výstavby silnic a umožnění jejich stavby v některých dosud zapovězených místech.

Image

Zpráva

České dráhy nakoupí nové vlaky a míří do zisku

Vedení Českých drah seznámilo rozpočtový výbor Sněmovny s výhledem hospodaření za rok 2010 a s odhadem na příští období. Míří zvolna do zisku a za hlavní problém považují ČD stáří vozového parku - v průměru je to 26 let.

Image

Zpráva

České dráhy od prosince ruší dopravu na pěti místních tratích

Nový jízdní řád přináší pět zastavených lokálek, dražší zpáteční jízdenky a méně rychlíků. Přátelé železnic by měli být víc slyšet a vidět, aby si jich České dráhy, Správa železniční dopravní cesty a kraje všimly.

Image

Zpráva

Karlovarský kraj: železnice se omezuje, ale zatím neruší

V Karlovarském kraji hrozí zrušení dvou tratí, v současné době neprovozovaných. V samotném krajském městě pomohly občanské protesty zachovat osobní dopravu mezi dvěma nádražími.

Image

Zpráva

Vlaky EC/IC přijdou od ledna o dotace, bude jich méně

České dráhy mají v příštím roce přijít o půl miliardy korun na dotacích. Škrty ministerstva dopravy se týkají dálkových vlaků i důchodců. Vyšší poplatky za použití kolejí mají nahradit jejich pokles pro nákladní přepravu.

Image

Zpráva

Vlaky vypraví i soukromí dopravci, prý to prospěje soutěži

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) chce na koleje pustit soukromé dopravce od roku 2013. Zájem soukromých dopravců se ale bude soustřeďovat na ziskové, hojně užívané tratě. Českým drahám pak zbude provoz prodělečných tratí a každoroční ztráta.

Image

Zpráva

Nadšenci obnovili třicet let zrušenou zubrnickou železnici

Po více než 15 letech úsilí obnovuje spolek nadšenců 28. října 2010 železniční dopravu do Zubrnic v okrese Ústí nad Labem. Hlavním cílem cestujících je tamní klasický i železniční skanzen, ale i samotná jízda. Nahlédněte též do fotogalerie.

Ms

Glosa

Nevědomost, nebo spíš záměr?

Uvažované rušení železničních tratí je nehospodárné, neslušné a nerozumné. Obce a jejich svazky stojí o zachování dopravy, ale zrovna teď se mění samospráva, takže nemusí být dost času a klidu na obranu.

Image

Zpráva

Stuttgartští aktivisté zvítězili. Kácet a bourat se má až po volbách

Vláda spolkové země Bádensko-Württembersko se po mohutné občanské kampani rozhodla pozastavit veškeré demoliční práce spojené s přestavbou stuttgartského nádraží až do březnových voleb. Čistě stavební práce však mají pokračovat dál.

313259_mediafax_pavel_smrz

Zpráva

Vedení Českých drah chce snížit zaměstnancům mzdy

Návrh kolektivní smlouvy předložené železničním odborům vedením Českých drah obsahuje snížení mzdového tarifu o deset procent. České dráhy prý vycházejí z ekonomické reality. Odbory návrh odmítají.

Image

Zpráva

Na nádraží ve Stuttgartu se opět bourá, odpůrci ale bojují dál

Přestože velká část severního křídla modernistické budovy stuttgartského nádraží již byla zničena, občanské iniciativy stále organizují protesty i přímé akce. Pozornost upínají teď k dalším fázím projektu i politickému rozměru věci.

Image

Zpráva

Boj za záchranu nádraží ve Stuttgartu přerůstá v řetězec přímých akcí

Sérií protestů, blokád a aktů občanské neposlušnosti se německým aktivistům podařilo uchránit historické nádraží na další týden. Stuttgartská SPD mezitím připravila návrh tematického referenda, které by mohlo kampaň završit.

Zobrazeno 50 / 60