V Bolívii byla vyhlášena neomezená stávka řidičů

Roman Bureš

Bolivijští řidiči se rozhodli použít nejsilnější nátlakový prostředek, jaký mají odbory k dispozici. Popudem se jim stalo skokové zdražení benzínu, kterým trh zareagoval na zrušení příslušných dotačních programů Moralesovy vlády.

Bolívii sužuje od pondělka neomezená stávka pracovníků v dopravě. Rozhodly se k ní řidičské odbory na protest proti více než sedmdesátiprocentnímu zdražení pohonných hmot. Podle agenturních zpráv je doprava zvláště v západní (andské) části země zcela paralyzována. Vláda prezidenta Eva Moralese musela v úterý dokonce povolat armádní techniku, aby se lidé z přilehlých oblastí mohli dostat do metropole La Paz za prací.

Ke zvýšení ceny benzínu došlo skokově poté, co vláda v neděli po šesti letech zrušila dotace na benzín a naftu s tím, že nemá dostatek prostředků, aby držela ceny pohonných hmot podhodnocené. Viceprezident Álvaro García doložil, že jedním z důvodů je také černý obchod ohromné množství dotovaného benzínu je totiž tajně pašováno ze země a prodáváno v okolních státech.

„Dotace uhlovodíkových produktů, které se zvýšily z osmdesáti milionů dolarů v roce 2005 na tři sta osmdesát milionů letos (…), by měly místo toho, aby sloužily zahraničním zájmům, zůstat v zemi a sloužit Bolivijcům,“ řekl García doslova.

„Tyto peníze by měly zůstat zde a zdroje, které tímto krokem získáme, budou utraceny na místní zavlažovací projekty,“ doplnil Morales v projevu z prezidentského paláce.

Podle odborového svazu konfederace řidičů, který sdružuje na 175 tisíc řidičů autobusů a nákladních automobilů, bude mít ale zvýšení cen negativní dopad, který pocítí daleko větší počet lidí.

„Tohle se nedotkne pouze dopravy. Toto bude mít dopad na všechny, protože se následně zvednou i ostatní ceny,“ řekl mluvčí odborů Franklin Duran, naléhaje na vládu, aby nařízení zrušila.

Plyn bude dotován dále

Ceny benzínu byly vládními dotacemi drženy na stejné úrovni téměř deset let. Nyní se očekává zvýšení až o třiasedmdesát procent u nízkooktanového benzínu a o třiaosmdesát procent u nafty. Nárůst chce vláda kompenzovat zvýšením platů ve státním sektoru a zmrazením cen základních služeb jako jsou dodávky vody, elektřiny nebo poplatky za telefon.

Zvyšovat se prozatím nebude ani cena zemního plynu (CNG), který se v zemi používá převážně jako palivo pro automobily stejně jako domácího zkapalněného ropného plynu (LPG), který je v Bolívii hojně využíván k topení.

Vláda se již delší dobu snaží přesvědčit soukromé společnosti, které v Bolívii obstarávají hromadnou dopravu, aby svoje autobusy nechaly upravit na pohon zemním plynem. Prozatím ale na plyn jezdí pouze asi tři procenta vozidel veřejné dopravy.

Další test podpory

Nečekaná liberalizace trhu s benzínem bude dle bolivijského dopisovatele televizní stanice BBC prozatím největším testem podpory pro levicového prezidenta Evo Moralese.

Ekonom Gonzalo Chávez z bolivijské katolické univerzity prohlásil, že ceny pohonných hmot jsou základem celého dopravního odvětví v zemi a budou znamenat zdražení dalších desítek produktů.

„Končíme tento rok s šestiprocentní inflací a tento krok ji na další tři až čtyři měsíce vyžene ještě výše,“ prohlásil Chávez.

„Zvýší se ceny nejen dopravy, ale také jídla. Poté nastane další tlak na zvýšení platů,“ dodal Chávezův kolega Alberto Bonadona s tím, že opatření zasáhne nejvíce obyčejné Bolivijce.

Další informace:

BBC News Strike over massive Bolivia fuel price rises begins

BBC News Strike called over massive Bolivia fuel price rises

AFP Bolivia defends sharp fuel increase after strikes

UK Wired Strike over massive Bolivia fuel price rises begins