Mýty o socialistických časech
Dagmar DaňkováOrganizace Člověk v tísni vydala brožuru „Mýty o socialistických časech“. Část oněch mýtů žádnými mýty není a autorům se rovněž povedlo proti několika starým klišé vykonstruovat klišé nová. Cílem zjevně není rozproudit o tématu diskusi, nýbrž jen hlásat svou pravdu.
„Kolik mýtů o socialistických časech naše nová kniha vyvrací?“ zněla soutěžní otázka na Facebooku na stránkách projektu Příběhů bezpráví společnosti Člověk v tísni. „12,“ odvětila jsem pohotově, což bylo vyhodnoceno jako správná odpověď a kýžená publikace mi byla promptně doručena — a já jsem měla skvělou příležitost oslavit výročí Sametové revoluce návratem do normalizačních časů. A to doslova. Uvědomila jsem si totiž více než palčivě, že už samotná soutěž zřejmě kopírovala kvíz legendárního Rádia Jerevan: minimálně polovina z oněch dvanácti mýtů žádnými „mýty“ v pravém slova smyslu není (jak ostatně rozebral již historik Petr Zídek v Lidových novinách 6. 11. 2010) — a ještě méně se autorům podařilo je „vyvrátit“. Jen proti několika starým klišé vykonstruovali klišé nová.
Je nesmírně obtížné polemizovat s textem, jehož samotné metodologické východisko je zjevně chybné. Autoři několikrát upozorňují čtenáře, že je „nezajímají nečetné výjimky, nýbrž průměr“. Ale pracovat v humanitních vědách s imaginárním „průměrem“ je vždy zavádějící, vykreslit průměrný (a zároveň věrný) obraz lidské společnosti pak téměř nemožné — alespoň pro průměrného publicistu tedy jak vidno určitě.
Nebudu plýtvat energií na detailní rozbor jednotlivých „mýtů“. Myslím, že pro ilustraci úplně postačí tento úryvek z první kapitoly o socialistické škole:
„Soustavné deptání dětí vykreslováním akutně hrozících válečných hrůz se posilovalo i při návštěvách biografů, kde sledovaly realistické sovětské válečné filmy (v Praze v osmdesátých letech v tomto ohledu proslul naturalistický snímek ,Jdi a dívej se‘, při němž zejména dívky zvracely a musely být odváděny z kina).“ (strana 18)
Autory zřejmě ani nenapadlo, že pro pochopení doby by se přesně na tomto místě slušelo zmínit fakt, že jsme žili v bipolárním světě, kde doslova psychózou z nukleární katastrofy trpěli lidé na obou stranách železné opony. (Vřele doporučuji román Grahama Swifta Země vod z roku 1983 — kapitolka „O děsivých snech dneška“ je přesným popisem mých dětských nočních můr — a přitom se odehrává v anglickém regionu Fens…)
Přesah do současnosti, například úvaha o tom, nakolik tehdejší strašení atomovou válkou dodnes podvědomě ovlivňuje naši nedůvěru k využití jaderné energie, nebo o tom, zda nedávné vytváření „obrazu nepřítele“ v rámci „střetu civilizací“ či „války proti terorismu“ nemanipuluje s iracionalitou lidské psychiky vlastně trochu podobně, je zjevně mimo záběr i erudici autorů.
Až úsměvnou se mi pak jeví kritika údajného nuceného sledování filmu „Jdi a dívej se“. Právě tento snímek režiséra Elema Klimova z roku 1985 (tedy již z doby Gorbačovovy perestrojky) se totiž zcela vymyká zažitému heroickému obrazu vítězoslavně postupující Rudé armády za Velké vlastenecké války. Je naopak vynikající psychologickou sondou do zmučené duše teprve šestnáctiletého běloruského chlapce, která svou syrovostí připomíná Coppolův snímek Apocalypse Now. Několik filmových nadšenců mi potvrdilo, že je tento film zasáhl nesrovnatelně více než Schindlerův seznam či Zachraňte vojína Ryana; ocenění zaslouží i formální stránka filmu — například mistrovská práce s kamerou je přirovnávána ke Kubrickovu Osvícení.
Takže ano, „Jdi a dívej se“ za zmínku v publikaci o osmdesátých letech rozhodně stojí. Je však ohromná škoda, že autoři nevyužili interpretační potenciál, který snímek nabízí, k něčemu jinému než k dalšímu ironickému podtrhnutí hlouposti a krutosti socialistických učitelek. A neodpustím si ještě jednu hnidopišskou poznámku — autoři tvrdí, že film musely povinně zhlédnout „děti“. „Jdi a dívej se“ je ovšem dodnes distributory označen jako nepřístupný mládeži do 15 let, takže je prakticky vyloučeno, aby byl někdy masově promítán v rámci představení pro základní školy, nanejvýš snad pro školy střední, a i o tom si dovoluji mírně pochybovat — vzhledem ke skutečně brutální scéně znásilnění odhaduji, že dříve býval přístupný až od 18… Malichernost? Snad. U autorů vzdělávací (byť ne ryze odborné) příručky bych ale přece jen očekávala pečlivější studium dobových pramenů.
Aby bylo jasno — ani náhodou neobhajuji socialistické časy. Před tzv. jistotami dám vždy přednost svobodě — a to i svobodě sepisovat své kritické postoje k některým momentálním krokům a aktivitám Člověka v tísni, jehož Klubu přátel jsem pořád ještě členkou, aniž bych se od nich kdy dočkala solidní odpovědi či reakce. Pokud za ni ovšem nepovažuji mazání svých diskusních příspěvků na stránkách Příběhů bezpráví na Facebooku.
Osobně mne velice mrzí, že Člověk v tísni touto publikací popřel i cíle některých svých vlastních úspěšných vzdělávacích programů — např. Variant. Každá kapitola té knihy totiž obsahuje tolik paušalizujících výroků, že by bohužel mohla sloužit jako odstrašující příklad toho, jak to dopadá, když někdo takto zásadně poruší pravidla negeneralizujícího způsobu komunikace. Ten, jak již léta učím své žáky a žákyně, je základním předpokladem kritického myšlení či neideologizovaného vidění světa, a především pak varovnou kontrolkou proti nebezpečným, zjednodušujícím a zavádějícím stereotypům v našich hlavách…
... ale jestli je to tak, jak píše paní Daňková, pak to byl z mé strany spíš jen předsudek.
* Tak nevím, jsem taky pamětník? Anebo na to musím být nejdřív prověřen a certifikován?
Člověk v tísni? Díky černobílým pohledům na světové dění od jejich hlavního představitele jsem přestal poslouchat ČRO 2, kde mají opět přednost hosté " s tím správným názorem" a v jejichž pořadech byl (a asi i je) pravidelným hostem.
Ale všímám si, nejen při této příležitosti, že mladé lidi u dokumentů o diktaturách (např. v Barmě) velice často zajímá, jestli ten režim je "levicový" nebo "pravicový" - a z formulace toho dotazu trochu vyznívá, že tedy ten "pravicový" by byl přece jen lepší. S panem Trottestamem jsme se to pokoušeli vysvětlovat už několikrát, on, původem Švéd, tuhle otázku vlastně nikdy moc nechápe - mladí Švédové by se zřejmě takhle neptali...
Tak mě maně napadá otázka, co z toho, co dnes vzniká "režimu navzdory" je dobré a co je špatné? A co z toho, co režim a jeho agentury plodí občanům i zdravému rozumu navzdory, je k něčemu dobré?
* Nevíte to někdo?
Гори, гори моя звезда (Sviť, sviť moje hvězdo, 1969) režie: Alexandr Naumovič Mitta (Rabinovič) a hvězdné obsazení: Oleg Tabakov, Jevgenij Leonov a Jelena Proklova
Pro pana Davida Lobpreise dodávám, že Leonov v tomto filmu hraje "kinaře".
Název druhého filmu je převzat z písně z 19. století, která ve filmu také zní.
1.
Гори, гори, моя звезда.
Звезда любви приветная!
Ты у меня одна заветная,
Другой не будет никогда.
2.
Сойдёт ли ночь на землю ясная,
Звёзд много блещет в небесах,
Но ты одна, моя прекрасная,
Горишь в отрадных мне лучах.
3.
Звезда надежды благодатная,
Звезда любви волшебных дней,
Ты будешь вечно незакатная
В душе тоскующей моей!
4.
Твоих лучей небесной силою
Вся жизнь моя озарена.
Умру ли я – ты над могилою
Гори, сияй, моя звезда!
Jinak tady ve Znojmě šlo dost dobře koukat na ORF a přiznám se, že mne trochu mrzelo, že na některé filmy jsem se musel těšit i několik let, než jsem je mohl vidět v kině. Ale pravda je, že jsem se těšil i na Ruské. Kdo ví, jaká ideologie mi vlastně nakonec dlí ve strojovně... :-)
Jinak mě dal Jeden svět ve Znojmě celkem volnou ruku, hosty jsme vybírali společně a myslím si nikdo nestěžoval. Ale pravda je, že diskuse celkem vázla, taky proto, že nejvíc se toho snad odehrálo na středních školách. Večer chodili do kina diváci co podle mne měli zájem víc o dokumenty než o diskusi. Na tu je přece spousta prostoru jinde.
A Pokání si pamatuju taky dodnes, ale já těch ruských filmů viděl vážně hodně, když jsem díky KPSF mohl chodit do kina za 1.- Kč.
K těm dobrým filmům bych přidal - Bojovali za vlast a Osud člověka.
Na ten film si velmi dobře vzpomínám - silný a bezútěšný, hrozivý. A pamatuji se, že jsme na to skutečně šli se školou (to jsem byl ale už na SŠ), takže asi povinně - a byli jsme rádi. Nejen proto, že jsme "zameškali", ale proto, že to byl silný zážitek, který mi uvízl v paměti... Chodili jsme na blbé (české i sovětské či jiné zahraniční) filmy i dobré. Neplatí: co bylo školou organizované, to bylo ideologické, blbé, manipulativní... Vybavují se mi jiné dobré sovětské filmy, které jsem viděl prostřednictvím školy (např. Michalkovy filmy, Šukšinova Červená kalina, nezavrhoval bych ani ještě starší Jeřábi táhnou či A jitra jsou zde tichá /tichá?, už nevím/ aj.). Někdy nám přišla heroizace sovětského vojáka za přehnanou a myslím, že od 14 let jsme to byli schopni docela spolehlivě posoudit. Seriál Velká vlastenecká válka jsem sledoval v TV s tím, že mi pak rodiče vysvětlili, co bylo lživé a co ne. Autoři zmińované příručky by si - zdá se - asi těžko uměli představit (a očividně si tu práci nedali), že skupinka středoškoláků na moravském maloměstě kolem roku 1987 zakládá se vzdělanou ruštinářkou Klub přátel sovětského filmu, podávají přihlášku do Svazu československo-sovětského přátelství (z čehož mají převážně legraci) a nechávají si v kině za půldarma promítat filmy jako např. Pokání, Malá Věra a několik dalších, jejichž tituly mi už dávno vymizely z paměti. A že tímto způsobem začínají číst časopisy Nová doba, Čtení o..., Sovětský svaz, kde se dozvídají o stalinismu, o Brežněvovi "jinak", o kulturní revoluci v Číně, o rudých Khmerech aj., a přestávají se ostýchat mluvit o těchto věcech nahlas... A pak byl jen krůček k tomu, abych vytáhl z rodinné knihovny Škvoreckého Zbabělce, Kunderův Žert apod. a půjčil je svým spolužákům... A pak jiný přinesl z domu 2000 slov, které jsme opisovali a rozdávali mezi sebou... Jo, všechno je to mnohem složitější pánové a dámy v tísni!
- a prozatím nejnovější:
2) Domenico Losurdo, Stalin. Storia critica di una legenda nera.
(Carocci editore S.p.A. Roma 2008)
německy:
PapyRossa Verlag 2012 - ISBN 978-3-89438-496-8
anglicky nevím - ale stačí podívat se na internetu
Česky přece nikdo vydávat nebude ani náhodou, protože v Čechách jsou přece všichni chytrý jak rádio.
Nejsou určitě v tísni materiální. A to dost možná jejich tíseň.(danou už tím, že každý mladý člověk mívá občas pocit,že mu svět brání v rozletu) tím materiálním dostatkem ještě znásobena ve srovnání s druhými, jimž matka příroda a táta trh shůry nenadělili.
Všechno je dobře, všechno je špatně. Jak to je, o tom rozhodujeme my všichni. Pedagog je ten, kdo nezapomíná, že mladý člověk je taky člověk (abych parafrázoval Janu Ridvanovou, která na Staroměstském náměstí mává plakátem s nápisem "Palestinci jsou taky lidi" (a ještě tam má chybu, kterou si neopraví). Jako kdyby to na Staromáku někoho zjímalo. Starýho čerta zajímá. Ty tak zajímá udělat si hrobeček-tryzničku pro Majlíčka Džeksna.
Ale abych se jen unaveně neposmíval:
Jednoduše se seberte a jeďte do Třeboně a mluvte s těmi dětmi, které (přinejmenším sexuálně) už dětmi dávno nejsou. Všechno ostatní je totiž víceméně na prd. (Opravuji: je to na hovno.)
A řekl bych, že kvůli tomu do té Třeboně vůbec jezdit nemusíte. Stačí když budete mluvit s dětmi.
Jinak vám jednou nad ránem zabuší železnou tyčí na dveře a začnou vás "přemlouvat". K čemukoli.
Připadá-li vám to jako grafomanské moralizování, nemůžu s tím nic dělat. Snad se jen mohu snažit vyjadřovat stručněji a pregnantněji.
PS: A nelze náhodou to, že "ten rozklad trval jenom týden" považovať okrem iného aj za doklad triezvosti českej povahy?
Ale vážně - nemůžeme se zlobit na lidi na Staromáku, že se více zajímají o "Džeksna", než o skutečné problémy. Méně je to zatěžuje, navíc jsou tak zpitomělí stálou propagandou, že se domnívají, že ať Franta, nebo Pepík, každý si nakonec jen bude sám hrabat do kapsy a na ně bude z vysoka kálet, jednak se domnívají, že když nechají politiku na pokoji, tak politika nechá na pokoji je. Levicové strany politickou práci zredukovaly na slovní souboje ve Sněmovně. Ty ale vcelku nikoho nezajímají. Jejich levicoví předchůdci nebyli pitomci, když politicky vzdělávali obyvatelstvo. A to tenkrát pro ně nebyl takový byznys, jako dnes, tam šlo kolikrát o životní existenci. Inu, z té doby se více poučila pravice, ta dobře vi, že přežraný lev neloví.
⟹ http://www.novinky.cz/zena/styl/286087-tyckarka-katerina-badurova-manzela-na-parket-nedostanu.html
Máte pravdu - příště budu používat abecedu. Aspoň to ty digitální sítě, které nás opřádají, rychleji spočítají.
O pavoucích raději až někdy jindy. (Začínám mít trochu strach, že mi čtenáři za můj lajdácký styl začnou psát vulgární e-maily. Dám si někam cedulku "slow down"...)
Nebo jim vážně nejde o nic jiného, než o sebe? Jde jim opravdu jen o to, aby vynikli, zatímco lidé jsou pro ně pouhé bahno?