ČR na Oscara nominovala televizní film

Ivo Bystřičan

O prestižní filmovou cenu Oscar bude za Českou republiku s největší pravděpodobností bojovat Hřebejkův snímek Kawasakiho růže. Českou republiku tak zastoupí snímek, který naplňuje spíše parametry televizního filmu než kinematografické události.

O nominaci Kawasakiho růže, která zaznamenala úspěch co do návštěvnosti v kinech, pro kategorii nejlepší cizojazyčný film rozhodla Česká filmová a televizní akademie (ČFTA). Zda se Hřebejkův poslední snímek skutečně objeví v souboji o významné ocenění, bude známo 25. ledna. Tento den budou oficiálně oznámeny nominace na 83. ročník cen Americké filmové akademie. Samotné udělování cen proběhne v neděli 27. února.

Kromě Kawasakiho růže se komise ČFTA zabývala i nominací filmů 3 sezóny v pekle režiséra Tomáše Mašína a Kuky se vrací režiséra Jana Svěráka. Tyto tři filmy získaly nejvíce hlasů. Konkrétní počty hlasů však akademie nezveřejnila.

Hřebejkovi případná nominace pomůže k zahraniční distribuci. Dosavadní úspěchy k ní totiž příliš nevedly, přestože film už získal několik ocenění. Na letošním festivalu Berlinale obdržel dvě ceny, na tuzemském festivalu Finále Plzeň získal snímek hlavní cenu i cenu diváků. „Mám z toho radost, protože co vím, tak na rozhodnutí čekali někteří zahraniční distributoři," podotkl Hřebejk ohledně příslibu zahraniční distribuce. Sám očekává zájem zejména amerických distributorů.

Film Kawasakiho růže se v návaznosti na předchozí Hřebejkovy filmy opět zabývá vyloženě lokálním tématem. Je příběhem renomovaného psychiatra a morální autority, který má u příležitosti výročí založení republiky získat významné státní ocenění. Připravovaný slavnostní akt vede k objevení hříchů jeho minulosti, které se odehrály za komunismu. Hřebejkův film však nevyniká ani hereckými výkony, ani vizuální stránkou. Soustředí se toliko na dialogy postav a jejich banální zabírání v mustru pohledů a protipohledů aktérů.

Členové ČFTA tak opět přehlédli filmy, které poslední rok patřily v rámci domácí produkce mezi nejzajímavější, nejen tematickou volbou, ale i formálním zpracováním. Normalizační thriller s vynikajícími hereckými výkony a mezinárodním potenciálem Pouta Radima Špačka ani svěží a zobecňující komedie Největší z Čechů stále opomíjeného režiséra Roberta Sedláčka se mezi vážné kandidáty nedostaly.

Čeští akademici se při nominaci orientovali podobně jako loni, kdy upřednostnili filmy s vysokou návštěvností. Loni nenominovali do klání o České lvy podnětné filmy Zoufalci či Muži v říji Roberta Sedláčka. Rok předtím zase ignorovali film Kdopak by se vlka bál, který byl navzdory tomu velice dobře přijat na Berlinale.