Poslanci zatím souhlasí se sloučením stavebního řízení

Novela nepřípustně zjednodušující výstavbu dopravní infrastruktury a omezující práva veřejnosti prošla v pátek v Poslanecké sněmovně do druhého čtení.

Jiří Guth

24.09.2010 18:00

352407_mediafax_mikulas_krepelka

Zdánlivé zjednodušení výstavby dopravní infrastruktury přinese komplikace a ohrozí práva občanů. Mikuláš Křepelka, Mediafax

Poslanecká sněmovna v pátek propustila do druhého čtení senátní návrh novely zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Návrh sice předložil Senát jako celek, ale zpracovala ho firma ČEZ. Jeden ze senátorů si ho osvojil, aniž mu plně porozuměl, jak ukázala organizace Zelený kruh. Tuto situaci sice neadresně, ale přeci jen v dnešní rozpravě kritizoval i poslanec ODS Marek Benda: „Já si myslím, že tohle je zoufale nesprávný postup, protože jeho výsledek je ten, že ti menší, chudší jsou na tom špatně a dobře jsou na tom zase jenom ti větší a silnější.“

Účelem novely je usnadnit výstavbu nejen silnic a dálnic, ale i nejrůznějších vodních děl jako jsou jezy a kanály a energetických staveb jako jsou elektrárny, rozvodny a vedení velmi vysokého napětí.

Zatímco platné znění zákona, beztak sporné, stavebním úřadům „jen“ umožňuje na žádost stavebníka sloučit územní a stavební řízení, novela jim to přímo ukládá. Navíc do řízení zahrnuje i posouzení vlivů na životní prostředí (EIA), čímž – v rámci české právní úpravy – do značné míry popírá jeho smysl. To přiznala v rozpravě i poslankyně VV Kateřina Klasnová, když tlumočila stanovisko ministerstva pro místní rozvoj.

Vláda návrh odmítla, protože má značné legislativní nedostatky – neorganicky zasahuje do územního plánování a komplikuje výkon státní správy. Kromě toho omezuje právo veřejnosti na účast v rozhodování, zaručené mezinárodními úmluvami a směrnicemi EU.

ČSSD, přesněji její poslanec Stanislav Křeček, navrhla zamítnutí zákona v prvním čtení, ale marně. Zamítnutí kromě většiny poslanců ČSSD podpořili i Jan Pajer z ODS, Stanislav Polčák, Jan Smutný a Leoš Heger z TOP 09 a Josef Novotný a Vít Bárta z VV.

V posledním případě zřejmě pomohly praktické zkušenosti resortu dopravy s přípravou staveb a pokusy o nejrůznější obcházení úředních procedur. Nebyl ani potřeba zvláštní zásah nového ministrova poradce Miroslava Patrika. Ten pro Deník Referendum řekl: „Návrh je velmi špatný, ušitý horkou jehlou. Rozhodování o velkých stavbách ani v případě, bude-li schválen, neurychlí. Kdo je s problematikou obeznámen, může dobře odhadnout, že naopak přinese mnohé nové komplikace. Myslím, že je to vlastně pokus vyrobit díru v zákoně. Kdybych byl poslancem, hlasoval bych pro zamítnutí.“

Deník Referendum již psal o předložení tohoto návrhu do Sněmovny a bude osud této zákonné předlohy nadále sledovat. V tomto případě se totiž sešel více než sporný obsah i forma. A hlavně došlo k  zásahu velké korporace do legislativy. Ve hře je ústavnost a práva veřejnosti, tedy podstatné součásti kvality demokratického režimu.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.