Severočeské obce se s redukcí lokálek pořád nesmířily

ČTK

V podzimních komunálních volbách se bude rozhodovat také o budoucnosti severočeských lokálek.

Ani po třech letech se řada obcí v Ústeckém kraji nesmířila s faktickým uzavřením řady lokálek. Především obce v údolí Jílovského potoka se stále s uzavřením takzvané Kozí dráhy z Oldřichova do Děčína pořád nesmířily a ani podzimní komunální volby to nezmění. ČTK to dnes řekl starosta Telnice Jaroslav Doubrava (KSČM). Volby by naopak mohly rozhýbat projekt integrovaného dopravního systému (IDS), který ustrnul u návaznosti jednotlivých linek.

Před třemi lety se rozhodlo tehdejší vedení kraje seškrtat provoz na několika lokálkách. V řídce osídlených oblastech okolo Chomutova to přijali starostové prakticky bez odporu, jinde ale odpor pořád trvá. I když mají obce jen omezené prostředky, spojily síly a začaly organizovat alespoň letní víkendovou dopravu, která má zamezit fyzickému zrušení tratě.

Už vloni se tímto způsobem vrátily vlaky o letních víkendech na takzvanou Švestkovou dráhu z Mostu do Lovosic a letos se to samé podařilo i mezi Oldřichovem a Děčínem na trati s přízviskem Kozí.

Výhled turistického provozu je spíš příznivý. „Jak se rozhlížím po obcích okolo, řekl bych, že ta podpora tu bude i po volbách," řekl ČTK Doubrava, jeden z hlavních bojovníků za obnovení provozu na Kozí dráze. I když počty přepravených ještě nejsou známé, obce jsou s nimi podle Doubravy spokojené.

„Využívanost postupně rostla. Jasně to ukazuje, že si lidé na nevhodné autobusy pořád nezvykli a asi jen tak nezvyknou," dodal. „Letos je zájem rozhodně vyšší než vloni. Lidé se 'naučili' jezdit," souhlasil i Karel Mikolášek, který koordinuje provoz na Švestkové dráze.

Provoz na obou tratích skončil v prosinci 2007. Neměly místo v krajské koncepci, která počítala s železnicí pro větší přepravní toky, tedy hlavně v podkrušnohorské pánvi a v údolí Labe, přičemž přípoje měly zajišťovat autobusy. Koncepce ovšem v posledních letech poněkud uvázla. Jednotlivé linky jsou očíslované a jejich jízdní řády jsou v mezích možností provázané, hlubší integrace a hlavně jednotný tarif jsou ale v nedohlednu.

„Pořád na tom pracujeme, rozhodně jsme tu myšlenku neodložili. Bude ale potřeba nalézt podporu u dopravních podniků a jejich měst, kterým to přinese nemalé náklady na obměně odbavovacího systému," řekl ČTK vedoucí dopravního odboru Ústeckého kraje Jakub Jeřábek.

Náklady by se měly pohybovat v desítkách milionů korun. Právě komunální volby by mohly s celou věcí pohnout. „Pro IDS tu v minulosti chyběla vůle. Situace vázla hlavně na nedohodě dopravců, nechtěli si dělit tržby," dodal Doubrava.