Plán na zdražení jízdného v pražské MHD je nezodpovědná politická hra

Jan Vojtíšek

Vládnoucí pražská koalice se začala dohadovat o zdražení jízdného v městské hromadné dopravě. Je to nekoncepční a nezodpovědný krok. Veřejné služby by v době všeobecného zdražování v důsledku inflace zdražovat neměly.

Obhajovat zdražení veřejné služby inflací je vyloženě nemorální. Právě proto, že všechny ostatní služby setrvale zdražují, veřejné služby by zdražovat neměly. Foto FB Dopravní podnik hlavního města Prahy

Pražská koalice oznámila ústy několika svých členů záměr zdražit časové jízdné v městské hromadné dopravě. Oznámení doprovázel dovětek, že konečná cena bude ještě předmětem debat, nicméně je jasné, že zdražení nebude jen symbolické. Zástupci Spolu pro Prahu mluví dokonce o dvojnásobku současné ceny.

Záměr zdražit časové jízdenky přišel asi měsíc poté, co primátor Bohuslav Svoboda (ODS) v rozhovoru pro Novinky řekl, že by žádné zdražení jízdného „neviděl v horizontu následujících dvou let“, a později zdůraznil, že koalice o zdražení jízdného dosud vůbec nejednala. Jeho náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) zdražení naopak podává jako prakticky hotovou záležitost s tím, že jediným sporným bodem je jeho výše.

Lítačka je levná a je to dobře

Pražská MHD je jednou z nejlevnějších v Evropě. Často skloňovaným argumentem pro zdražení roční Lítačky, jak se v Praze nazývá čipový nosič časových jízdenek, je poměrné srovnání s ostatními českými městy. Nízká cena je ale žádoucí, jde totiž ruku v ruce s vysokou využívaností MHD v Praze.

Srovnávat bychom měli podíl MHD na takzvané dělbě přepravní práce, tedy její využívání vzhledem k ostatním druhům dopravy, jež v Praze činí asi čtyřicet procent. Vzhledem k mizivé podpoře a investicím do cyklistické dopravy je tím jediným, co Prahu ještě drží před úplným přehlcením automobily. Podíl MHD ale bohužel dlouhodobě klesá, což by nás mělo znervózňovat daleko víc, než že na jízdném vybereme o něco méně.

Ambicí cenové politiky by mělo být zvyšování počtu cestujících, protože z něj plyne dlouhodobý užitek pro celé město. Snaha o zvýšení tržeb je preferencí krátkodobého užitku. Jde o hrubou záplatu na špatný stav městských financí, která zneužívá toho, že většina cestujících v zásadě nemá možnost vyšší cenu neakceptovat.

Zdražení časového jízdného pravděpodobně nebude mít vliv na nákup Lítačky těmi, kteří MHD využívají denně. Pro většinu těchto lidí bude i nadále hromadná doprava výhodnější než využívání auta.

Na koho vliv mít může, jsou ti, kdo primárně využívají auto a MHD je pro ně až volba číslo dvě. Pro toho, kdo využívá MHD dvakrát týdně, je dnes roční kupón výhodný, při jeho předpokládaném razantním zdražení by se již ale kupovat nevyplatil. Vzhledem k nulové podpoře jiných způsobů dopravy ze strany stávajícího vedení magistrátu se jeden nekoupený kupón odrazí v ulicích města desítkami cest autem navíc.

Chybějící koncepci nahrazují politické tahanice

V předchozích dvou letech nás postihl nejvyšší růst cen od vzniku samostatné České republiky. Dle průzkumu agentury Ipsos pro Generali Investments CEE, který byl zveřejněn před několika dny, počítá i v letošním roce až šedesát procent lidí s tím, že bude muset šetřit na potravinách. Navrhovat v této době zdražení veřejné služby, a to dokonce až na dvojnásobek, je mírně řečeno nezodpovědné. Obhajovat zdražení právě inflací, je pak vyloženě nemorální. Právě proto, že všechny ostatní služby setrvale zdražují, veřejné služby by zdražovat neměly.

Pokud Praha trpí nedostatkem financí v městské pokladně, měla by zvyšovat příjmy způsobem, který není proinflační, nedopadne na nízkopříjmové domácnosti a zároveň všem zlepší život ve městě — výběrem pokut za špatné parkování. Dokud se velká část pokut za parkování ani vůbec nevybere, je vylepšování bilance městského rozpočtu zdražením jízdného jen přiznáním vedení města, že selhalo.

O budoucí výši ceny jízdného bude na magistrátu jistě probíhat vzrušená debata, jejíž součástí se nejspíš stane i poplatek za parkování. Hrozí, že výsledkem bude prosté zvýšení obou částek bez pozitivního vlivu na dopravu. Vlastně se ani jiný výsledek očekávat nedá, protože vedení města žádné cíle stanovené nemá. Koalice je v dopravní politice rozhádaná a strategickými dokumenty se dávno neřídí.

Mediální oznámení „budeme zdražovat, možná na dvojnásobek, možná míň,“ je jen nezodpovědná politická hra a tahanice o hlasy voličů. Zodpovědné vedení města, které své obyvatele respektuje, by nejdříve stanovilo cíle dopravní politiky a poté určilo takové ceny, které pomohou se k daným cílům přiblížit. Skokové zdražení jízdného však k ničemu dobré nebude.