„Vytvořit novou Dubaj.“ Už samy plány na rozšíření letiště nesou slušný byznys

Vít Masare

Nová ranvej na pražském letišti je v čase klimatické a energetické krize čiročirý nesmysl. Přesto neuskutečnitelný plán stále žije svým životem, už proto, že sama jeho existence mnoha lidem přihrává zakázky.

Kauza rozšíření pražského letiště může leckomu připomenout případ kanálu Dunaj-Odra-Labe: také ho nikdo nikdy neuvidí, ale celá řada politických podnikatelů se jeho projektováním celkem úspěšně živí. Foto Renardo la vulpo, WmC

Rozšiřování letiště Václava Havla v pražské Ruzyni o další ranvej se odkládá do další dekády. „Letiště Praha aktuálně pracuje s termíny po roce 2030,“ sdělila mluvčí letiště Klára Divíšková serveru Zdopravy na konci října. Sotva bychom vymysleli lepší repliku, která by vyjádřila nepotřebnost a neaktuálnost dlouhodobě kritizovaných plánů rozšiřovat jakákoli letiště.

Přesto vláda v projektu pokračuje — klíčová ministerstva financí, dopravy a životního prostředí drží aliance ODS, KDU-ČSL a TOP09. V době klimatické a energetické krize, války na Ukrajině a rostoucí inflace by se měla česká vláda zabývat skutečnými prioritami, a nikoli mrhat prostředky plánováním a obhajováním vzdušných zámků.

O co jde ve skutečnosti

Je zajímavé, že v diskuzích zainteresovaných politiků, vyjma zástupců Zelených, chybí jeden zásadní rozměr problému. Navzdory grafice vytvořené samotným Letištěm se prakticky nehovoří o souvislosti rozšiřování letiště s letitými sny developerů.

Zmíněnou grafiku publikovanou na serveru Lidovky v prosinci 2019 doprovází zavádějící titulek „Začíná boj o pozemky na Ruzyni za několik miliard korun. Bydlení kolem letiště láká.“ Již roky platí, že většina soukromé developerské bytové výstavby končí jako investiční byty. V Praze se staví nejvíc bytů za desítky let. Ale slouží dál primárně jako investiční komodita, a nikoli k bydlení.

Místo řešení krize bydlení věnoval za územní plánování a rozvoj města spoluzodpovědný náměstek pražského primátora Petr Hlaváček (dříve TOP09, dnes STAN) úsilí právě vybudování nové Ruzyňské ranveje. Hlaváček spolu s Jiřím Pospíšilem (TOP09) obhajovali rozšíření letiště řadou pseudoargumentů i po odmítnutí plánů Radou hlavního města Prahy, kterému předcházela rok a půl trvající diskuze, sbírání a prověřování podkladů.

Stalo se tak pouze hodinu před hlasováním pražského zastupitelstva, na němž TOP09, ANO a ODS předchozí odmítnutí rozšiřování letiště ze strany Rady hlavního města Prahy o jediný hlas zvrátilo. Jinými slovy: Hlaváček s Pospíšilem nedali svým koaličním partnerům, natožpak veřejnosti, na prostudování svých argumentů pro rozšíření letiště před klíčovým hlasováním ani hodinu času. Hlaváčkův soubor zhusta nepravdivých argumentů později podrobil odborné kritice Petr Klápště.

Kauza rozšíření pražského letiště může leckomu připomenout případ kanálu Dunaj-Odra-Labe: také ho nikdo nikdy neuvidí, ale celá řada politických podnikatelů se jeho projektováním celkem úspěšně živí. A živit bude, dokud bude na dotčených ministerstvech tabulka s příslušným názvem a přiděleným rozpočtem.

Proč Hlaváčkovi a Pospíšilovi stojí za to vědomě veřejně lhát a předvádět tklivé, až divadelní estrády a spolu s opozičními politiky z ODS a ANO hlasovat pro zjevný tunel? Těžko říct. Nejlépe to vědí oni sami. Ale zatloukají a mlží. O skutečných motivacích můžeme jen spekulovat na základě dílčích indicií. V Hlaváčkově případě je ale na místě upozornit, že takřka třicet let vede architektonický ateliér, který je závislý na zakázkách soukromých developerů.

ODS, TOP 09 a ANO chtějí rozšíření letiště

A co další aktéři? ODS byla vždy pro větší letiště — až na pár „výjimek“: Martin Kupka, současný ministr dopravy, vešel ve známost jako mluvčí iniciativy Stop Letiště Vodochody. Paralelně je ovšem hlavním garantem nové ranveje a rozšiřování Letiště Václava Havla v současné vládě — na něž ovšem v této dekádě nedojde. Na žádosti o reakci od svého zvolení neodpověděl.

Další politik ODS, bývalý primátor Prahy Bohuslav Svoboda, mi osobně říkal, že by byl blázen, kdyby podporoval novou ranvej v Ruzyni — bydlí přece v Divoké Šárce a pustil by si tak letadla přímo nad dům. Dva dny poté, v prosinci 2020, pro novou ranvej hlasoval... Stejně tak politici ODS v Praze 8, kteří se před deseti lety vyjadřovali proti ranveji a přijali o tom i usnesení, hlasovali v prosinci 2020 pro ranvej.

V případě TOP 09 je situace složitější. Zatímco Karel Schwarzenberg veřejně tvrdí, že rozšíření není potřeba — a podobného názoru je neveřejně i předsedkyně strany Markéta Pekarová Adamová, přesto TOP09 hlasuje neochvějně pod vlivem Jiřího Pospíšila a dalších rovněž pro novou ranvej. Pro ranvej se vyjadřoval ještě v roce 2021 i Miroslav Kalousek.

Na dotaz, proč navzdory názorům Schwarzenberga a dalších TOP hlasuje s ANO a ODS pro ranvej, tvrdil, že jde o stanovisko „stranických dopravních expertů“, dle kterých je nová ranvej je nevyhnutelná věc. Na dotaz, které experty myslí, když ten, co měl v profilu napsáno „expert TOP 09 Středočeského kraje pro dopravu“ Tomáš Klinecký tvrdí, že rozšiřování letiště je nesmysl, se Kalousek nakonec odkázal na dalšího středočeského politika Jana Jakoba. O něm sice nikde nestojí, že by byl dopravní expert, zato byl v dané době starostou Roztok u Prahy, jedné z obcí ve stávajících hlukových koridorech letiště, která z Letiště čerpá štědré finanční pobídky.

Vraťme se však ještě k roli Miroslava Kalouska. Letiště Praha a.s. spadá ze zákona pod Ministerstvo financí, které vedl. Přes jeho někdejšího náměstka Tomáše Jílka, zainteresovaného v bobtnání letiště, vedou nitky Prahou 6 až na Magistrát k radnímu Janu Chabrovi, mimo jiné zeti uhlobarona Pavla Tykače.

Tomu pro změnu pomáhá TOP09, vedená jejím hlavním stavařem Pavlem Richterem (a duem Pospíšil Fremr), zhodnocovat plochy doposud orné půdy a křovin na jihu Prahy. Hlasy kritické k rozšíření letiště ze strany klimatických expertů TOP 09, Bedřicha Moldana nebo Jakuba Hrušky, tak snadno zaniknou.

A pak tu máme konečně ANO a s ním sen někdejšího premiéra Andreje Babiše a jeho ministryně financí Aleny Schillerové o vytvoření Dubaje v Praze za 55 miliard, kterýžto nesmyslný plán představili na podzim 2019 na tiskové konferenci. Oznámili tehdy, že v Praze vytvoří do roku 2030 letiště s kapacitou 30 milionů cestujících — navzdory stanovisku EIA, které hovořilo maximálně o 21 milionech.

Abychom z Prahy neměli novou Dubaj, vypouštějící ještě více skleníkových plynů a k tomu zbytečnou díru v rozpočtu jen proto, že se někteří jednotlivci a jejich firmy chtějí obohacovat na úkor veřejných financí a veřejného zájmu, založili jsme kampaň 55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu? Letiště Praha nebourat, nerozšiřovat! Shromažďujeme argumenty vysvětlující, že pro miliardové investice do nové ranveje nejsou žádné rozumně obhajitelné důvody.