Autor nepravdivé zprávy o Dienstbierovi v rozhlase končí

Redaktor Českého rozhlasu Jan Hrbáček, který zveřejnil v pondělí nepravdivou zprávu o Jiřím Dienstbierovi, dal v rozhlase výpověď. Tvrdí, že s případem to nesouvisí. Český rozhlas se dnes Jiřímu Dienstbierovi omluvil.

(dar)

28.04.2010 14:40

Aktualizováno: 17:29

179193_mediafax_mikulas_krepelka

Původci absurdních obvinění, že Jiří Dienstbier spolupracoval s bezpečnostními složkami, začínají pociťovat důsledky. Foto Mikuláš Křepelka, Mediafax

Autor nepravdivé zprávy o údajně skartovaném spisu státní bezpečnosti na Jiřího Dienstbiera Jan Hrbáček v Českém rozhlase končí. Deníku Referendum to sám potvrdil. „Ano, v ČRo končím, ale to bylo již dopředu plánované a s touto kauzou to nemá nic společného,“ uvedl Hrbáček. Jeho informaci nám v zápětí potvrdila i místopředsedkyně Rady Českého rozhlasu Dana Jaklová.

Český rozhlas přišel v pondělí s informací, podle níž byl Jiří Dienstbier veden jako spolupracovník komunistické vojenské tajné služby. Podle tvrzení autora zprávy Jana Hrbáčka byl jeho spis skartován.

Spolupracovník redakce DR Patrik Eichler však spis v Archivu bezpečnostních složek včera našel. Ze spisu vyplývá, že Jiří Dienstbier o zájmu tajné služby nic nevěděl a nikdy s nimi nevešel v kontakt. Tajná služba Dienstbiera vyhodnotila jako osobu pro své potřeby zcela nevyužitelnou.

Stále zůstává otázkou, zda se ze strany Hrbáčka jednalo pouze o nekvalitně odvedenou práci, nebo o předvolební politický záměr, jenž měl Jiřího Dienstbiera zdiskreditovat.

Podle zjištění Deníku Referendum totiž Hrbáček o existenci Dienstbierova spisu zřejmě věděl. „Archivářka, která mi Dienstbierův spis dávala, jej vytáhla ze složky, na níž bylo napsané Hrbáčkovo jméno, a na základě toho se lze domnívat, že o existenci složky nejspíše věděl,“ říká Patrik Eichler.

Jan Hrbáček objednání složky nepopírá. „Ano, složku jsem si objednal, ale když jsem si pro ni přišel do badatelny, bylo mi řečeno, že ten spis nemají,“ řekl Deníku Referendum Hrbáček. Z této informace prý následně vyvodil, že byl spis skartován.

„Důvěřoval jsem prostě informacím archivářů,“ brání se Hrbáček s tím, že žádné potvrzení o skartování dokumentu od ABS nemá. Jakékoli politické pozadí aféry, o němž se spekuluje i kvůli tomu, že redaktor Hrbáček před čtyřmi lety zveřejnil tak zvanou Kubiceho zprávu, přitom rázně odmítá.

„Absolutně odmítám, že by se jednalo o účelovou akci na politickou objednávku, jak se nyní spekuluje. Jak jsem později zjistil, byl problém i v komunikaci mezi ÚSTR a Archivem,“ naráží Hrbáček na vyjádření mluvčího obou institucí Jiřího Reichela.

Podle Reichela prý na žádost ÚSTR odpověděl Archiv bezpečnostních služeb, že spis nemá. Členka rady ÚSTR Petruška Šustrová však takové tvrzení zcela odmítá. „Nic takového Archiv neodpověděl, ani nemohl, neboť jeho pracovníci věděli, že svazek delimitován byl a leží v badatelně,“ uvedla Šustrová dnes v komentáři pro Deník Referendum.

„Jen na okraj dodávám, že jsem už před měsícem z několika poměrně dobře informovaných úst slyšela, že se „chystají na Dienstbiera před volbami něco vytáhnout,“ píše rovněž Šustrová. „Je to ostuda nad ostudy a ti, kdo nesou za příslušné instituce odpovědnost, by z ní měli vyvodit důsledky,“ myslí si Šustrová.

Záležitostí skandální zprávy se také už zabývá nejužší vedení rozhlasu. „Mohu potvrdit, že jsme dnes případ reportáže řešili dopoledne v předsednictvu Rady. Obdrželi jsme k tomu podklady," potvrdila Deníku Referendum místopředsedkyně Rady Českého rozhlasu Dana Jaklová.

Český rozhlas dnes vydal tiskovou zprávu, v níž informuje o tom, že se Jiřímu Dienstbierovi omluvil.

„Po prověření původního příspěvku redaktora ČRo 1 – Radiožurnálu Jana Hrbáčka ve věci údajné spolupráce senátora Jiřího Dienstbiera s komunistickou vojenskou tajnou službou a po zjištění neprofesionálního, chybného – a pro Český rozhlas tudíž nepřípustného - přístupu redaktora Hrbáčka proto prozatímní ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan vyzval v úterý 27. dubna 2010 vedení stanice ČRo 1 – Radiožurnál k uvedení všech skutečností a celé záležitosti na pravou míru a zároveň se za toto pochybení redaktora Jiřímu Dienstbierovi omluvil," píše se v tiskové zprávě.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.