Zbaví nás seriál Most! stereotypů, nebo je spíš podněcuje?
Jan KulišRozsáhlou a pestrou diskusi o seriálu Most! a jeho popkulturním vlivu jsme se rozhodli rozšířit i na stránky Deníku Referendum. Poptali jsme se proto na něj v anketě v rámci našeho redakčního okruhu.
Jakub Krahulec, filmový kritik
On ty stereotypy vytahuje na světlo a těží z nich, jak už to tak humor dělává. Na těchto stereotypech ovšem dokáže zlehka odvyprávět toxickou maskulinitu i s jejími kořeny nebo sehrát geniální scénku o tom, jak věříme báchorkám. Samozřejmě to není ideální reprezentace marginalizovaných, kteří musí podle seriálu projevit daleko víc nadhledu, aby je mezi sebe společnost vzala.
Oproti běžným mediálním stereotypům tu ale konečně máme trochu pozitivní obraz Romů, a jestliže potřebujeme prostory pro společenskou debatu, Most! je vcelku férový prostor. Komediální seriál má ale limity. Sám nemůže moc vysvětlovat. Je pak otázka, nakolik sami u sebe ty stereotypy poznáme. Mně až u pátého dílu došlo, že selfíčka Dáši nemusí být jen nejistota ohledně toho, jak vypadá, ale taky nějaký stereotyp Pražáka.
Viktor Heumann, spoluzakladatel organizace Trans*parent
Most je první případ výraznějšího kladného zobrazení trans postavy v české televizi, což je rozhodně pozitivní věc, ale souvisejí s tím i problémy. Každý stereotyp, který seriál posílí - jako například opakované odkazy na genitálie, nebo třeba i rozhodnutí předabovat herečku mužem napodobujícím ženský hlas — bude mít velký vliv na to, jak trans lidi vnímá veřejnost. Trans problematiku a konkrétně trans ženy seriál zbytečně karikuje a zužuje na operace a sexualitu.
Mezi trans lidmi tedy zaznamenávám obojí: radost z toho, že konečně máme jako komunita nějakou reprezentaci v podobě sympatické postavy, ale taky zklamání, že se tvůrci nevyhnuli prvoplánovosti, která naši snahu najít ve společnosti porozumění může i zkomplikovat.
Alexander Olah, sociální pracovník
Především jde o dobrý komediální seriál, který je skutečně plný stereotypů a postav, které si na svých stereotypech až neskutečně zakládají, a u kterého se dobře bavím. Zároveň je varováním pro celou společnost. Výstrahou před tím, co všechno se nám může stát v takovém normálním světě stereotypů, když nebudeme všichni správně „držet úhel“. Může se totiž stát, že stereotypy začnou být bezvýznamné, a ještě vás můžou přivést do situací, ve kterých můžete třeba dostat po hubě, ve kterých vám Rom půjčí oblek, ve kterých vám už neprodají pivo ve vaší domácí hospodě, a k tomu všemu to bude velká, ale opravdu velká legrace.
Adéla Gálová, romistka
Most na to jde „odjinud“ a ke svým chybujícím, až líbezně tupým postavám přistupuje s formanovskou něhou. Mezi snůškou „sympatických blbů“ si tak každý z nás může snáze vybrat, s kým se ztotožní. Nápad včlenit do téhle mozaiky přirozeně (mimo jiné) Romy je bezpochyby sofistikovanější než lámané pokusy o „sluníčkovou“ osvětu.
Nebezpečí tu ale přesto je: jakmile dosáhne celonárodní popularita určitého stupně, seriálem prezentované střípky romské kultury se snadno stanou jakýmsi talismanem, rukojmím, domnělým majetkem majority. A ta rozhodně zatím není připravená s nimi nakládat.
Zuzana Vlasatá, reportérka DR
První dva díly seriálu Most! mi přišly vyloženě trapné. Proč se dívat na něco tak tupě rasistického? Ale nakonec se i já při sledování směju. Jenomže jak nad tím přemýšlím, není mi ten smích moc příjemný. Je to totiž smích, který oslovuje tu malou rasistku a elitářku i ve mně. Asi nejvýstižnější věty o seriálu Most! dosud zazněly od Renaty Berkyové: „Ač je Most! sebevíc přízemní a nekorektní, a jak by možná někteří řekli, ‚lidský‘, domnívám se, že není ‚pro Luďany‘. Že není pro ty, kteří neumí nebo nechtějí číst mezi řádky.“
Opravdu se chceme radovat z toho, že nám veřejnoprávní televize naservírovala seriál, v němž se ukazuje, že za hranicí pražské kavárny jsou lidé rasističtí a nedovzdělaní hlupáci? Zdá se mi, že hlavním výsledkem vysílání Mostu! je, že lidé, kteří dosud považovali korektnost za slušnost a projev sociální inteligence, dnes s vědoucím pomrkáváním říkají Romům cikorky. A ti, co měli s Romy problém vždycky, se radují, že o tom konečně i Česká televize přestala mlčet.
Michal Ďorď, aktivista
Není pochyb, že se Most! humorem sobě vlastním snaží nabourávat stereotypní představy Čechů o Romech, Čechů o Češích, Romů o Romech a Romů o Češích. Nadšené reakce diváků nicméně nechápu jako změnu v jejich postojích. Bohužel si spíš všímám, že se seriálové hlášky stávají novou municí v diskuzích o Romech a proti Romům. V reálném světě je přitom vliv seriálu na vztahy mezi Romy a majoritou zcela zanedbatelný. Závěrečná epizoda seriálu tak nejspíš bude koncem naší krátké a nezvyklé romance.
Kateřina Smejkalová, politoložka
Česká republika má obrovský problém se situací na svých periferiích, kde je většina lidských existencí ze systémových důvodů tak beznadějných a prekérních, že zde kvůli tomu dochází k čím dál zuřivějšímu vypovídání společenského konsenzu. Pokud veřejnoprávní médium nedokáže nabídnout pro tematizaci, rozbor příčin a naznačení možných východisek nic jiného než vykreslení tamějších poměrů jako bizarního obludária jednotlivých ztroskotaných existencí, pak se jedná o totální selhání tváří v tvář bezprecedentnímu rozpadu společnosti, kterému aktuálně čelíme.
Pokud snad seriál obsahuje nějaké subtilnější sdělení, je natolik dobře skryto pod nánosy takového toho nesnesitelného českého nekorektního humoru, že ho tam drtivá většina diváků nemá šanci vystopovat. Nekorektnost, ono krycí jméno pro sexismus, rasismus a všeobecnou neúctu se tak jen dál bez přidané hodnoty normalizuje. Most! je formát, který by kupříkladu v německé veřejnoprávní televizi byl, z dobrých důvodů, zhola nemyslitelný.
Johanna Nejedlová, publicistka
Most jako jeden z nejdiskutovanějších českých seriálů? Proč? Už dlouho jsem se nedívala na nic tak nezábavného. Most možná zachycuje realitu vztahů lidí na severu, ale v té nejnudnější formě. Otřepané vtipy, celý seriál se točí na jedné hlavní transsexuální postavě. Jestli někomu přijde převratné, že se ve filmu používá slovo cikán, a že tím film tne do živého, mně se to tedy zdá málo.
Seriál Most se mi jeví asi tak zajímavý jako novácký seriál Hospoda. Jestli chce česká společnost mluvit o Romech a jejich situaci, měla by nejdřív mluvit o tom, že byla většina romské populace na tomto území zavražděna námi a nacisty během druhé světové války. Současná romská populace k nám byla v padesátých letech násilně zavlečena. O tom se bavme.
Copak není právě ta osvěta - "co vše zlé se Romům stalo, a proto to a to" - neúčinná a není na ni většinová společnost, ze svého pohledu právem, alergická?
Však se o tom bavíme. Ale k Luďanům to nedoléhá. Nanejvýš filtrem Parlamentních listů, kde je to naše "bavení" odbyto jako sluníčkářské mrmlání.
Nemyslím si, že Most! něco zásadně změní. Asi nikdo nemůže chtít víc, než co je očividné: Dodal při vší zábavnosti pár kladných postav z prostředí, odkud dosavadní televizní a filmová tvorba vydolovala nanejvýš tragikomické lúzry.