S trollem naživo

Jan Šícha

Trolla, který chce do všeho vznést zmatek a neporozumění, je možné potkat i u vody v srdci naší klidné a líbezné domoviny.

Makáme, až z nás leje. Plocha, co ji vyrovnal bagr, se musí vyhrabat: Malé kamení vyvézt do cesty, velké naházet na hradbu, která ohraničuje širší území kolem ohně. Hradba vypadá hezky a slouží jako sklad stavebního materiálu.

Jednou denně se jedeme vykoupat. Do nedalekého zatopeného lomu. Lom je hodně hluboký, voda v něm celé léto vydrží zdravá. Skočíme, plaveme, svaly se uvolňují, rozlévá se chlad. Pak děláme dál.

Hned u vody stála dvě auta. To lepší, značky Audi, si mladší muž myl za pomocí mycího prostředku. Opodál ležel jiný muž. Vypadal blahobytně, oblečen v tričku a kraťasech. Ne v plavkách, jako většina z nemnoha lidí okolo. Z Audi zněla nahlas hudba, kromě dvou mužů u aut seděla nejméně jedna žena a okolo se popelilo pár dětí.

Zeptal jsem se, jestli to myslí vážně. Mýt auto tam, kde se jiní koupou. Odpovědi probíhaly obstojnou češtinou s východním přízvukem. Obsahově je lze seřadit takto:

  1. Auto je špinavé natolik, že to myčka nevezme, je to jediný způsob, jak ho umýt.
  2. Směrem do prostoru, kde se lidé koupou, není zákaz vjezdu, dokud tam nebude, je sem přístup volný.
  3. Já jsem starý, oni mladí, o kus dál je další pláž. Když mi vadí, jak se baví mladí, mám jít tam.
  1. Příští déšť drek z auta spláchne do vody, kde se lidé koupou. S myčkou tomu nevěřím.
  2. Není třeba zákaz vjezdu k tomu, aby se člověk nechoval jako prase. Měli zaparkovat auto na příjezdové cestě nahoře, kde všichni parkují, namísto toho, aby vjížděli mezi lidi v plavkách a ještě tam prasili.
  3. Přijel jsem se s dětmi vykoupat, ne se povalovat na vzdálenější pláži. Děti rády skáčou právě z tohoto kamene, takže pobyt na tomto místě nesouvisí s mým věkem a vychází z toho, že je to pobyt u vody, nikoli na parkovišti nebo v myčce.

Mladý muž nechal mé vývody bez povšimnutí a přeběhl na jinou argumentační linii. Jako prasata označil ty návštěvnice a návštěvníky lomu, kteří tu po sobě nechávají obaly od potravin či jiné odpadky.

Nacházíme-li se v oblasti, kde se právě vyskytuje Homo sovjetikus, musíme instalovat značky, cedule a závory. Foto Wikipedia

Chopil jsem se příležitosti a začal vytvářet žebříček. Už v rámci prasat. Vyslovil jsem tezi, že větší prase je ten, kdo čisticími prostředky omývá auto, které údajně ani myčka nezvládne. Že je to stejné, jako kdyby přijel na veřejné koupaliště a totéž dělal u bazénu, protože sem se chodí lidé koupat stejně jako na veřejné koupaliště.

Mladý muž začal tvrdit, že toto není veřejné koupaliště a tezi o chybějícím zákazu vjezdu rozvinul směrem, který zdůraznil jeho úctu k pravidlům. „Jakmile tu bude zákaz vjezdu, ani nás nenapadne sem vjíždět.“

„Posloucháte se? Potřebujete mít všude cedule, abyste se nechovali jako prasata?“

Mladý muž se mne pokusil odrazit poukazem za tradici a předem dosažený společenský konsensus.

„Už jsme tady čtyři hodiny a jste první, komu vadíme.“

Právě odcházející dvojice těch, kdo se koupali, nahlas poděkovala za mé angažmá, konstatovala, že jí vadí jak přítomnost aut, tak jejich mytí, stejně jako je celou dobu ruší hlasitá hudba linoucí se z Audi.

Dcera již nějakou chvíli pobývající ve vodě dala najevo, že nesouhlasí s tím, abych namísto koupání řval na lidi, se kterými se stejně nepohne. „Pojď plavat, tati, nemá to cenu.“

Mladý muž znovu konstatoval, že prasata jsou ti, kdo tu nechávají odpadky, a odvrátil se. Svou chuť prohodit čedičový kámen předním oknem auta značky Audi se zdůvodněním, že tu není žádná značka ani cedule omezující vrhání kamení, jsem si nechal zajít. Voda byla báječná, mastná oka na ní budou až po dešti.

V rozhovoru s dcerou jsem se snažil vysvětlit, co znamená pojem Homo sovjetikus. Že cílem bolševické společnosti, kterou se podařilo etablovat do značné míry i u nás, bylo vytvořit z lidí kolektiv, nikoli společnost.

Společnost dokáže samu sebe regulovat, kolektiv čeká na to, kdo kam vztyčí cedule a značky, a pokud možno policejně vynutí pravidla, která se kdykoli mohou změnit, když si to usmyslí neviditelný, ale všudypřítomný sekretariát.

Je také možné, že ten mladý muž neuměl plavat a jeho přítomnost u vody mezi ostatními měla dát najevo, že nějak patří do zdejší společnosti. Tím, že je hlasitý a plodí drek, navíc možná v rámci svého kulturního porozumění sděluje, že něco znamená.

„Civilizace musí být srozumitelná. Když víme, že se nacházíme v oblasti, kde se vyskytuje Homo sovjetikus, musíme holt instalovat značky, cedule a závory.“

„Třeba to byl pokusný troll. Rusové používají dezinformace v počítači, když začnou posílat lidi, budou vypadat nějak takto.“

Dcera se začala zajímat o to, jestli by tento troll opravdu mohl být vysazený Rus. Ujistil jsem ji, že přízvuk byl východní, nikoli prokazatelně ruský, a že bychom se neměli vydávat nebezpečí vytváření spikleneckých teorií, protože je to stejně škodlivé jako trollí chování mladého muže.

Má dospívající dcera se nenechá snadno rozhodit a výborně střílí. Když jsem se rozpovídal o kulturním porozumění vůči čuněti u našeho koupání, bylo na ní vidět, že daleko větší porozumění by měla pro efektivní domobranu. „Je to hlavně napřesdržku,“ zavrčela, jak se v pohraničí sluší. Budu si muset pro humanistickou a levicovou argumentaci vybírat případy, které se nás dotýkají méně než drek z auta těch chlápků.

    Diskuse
    JH
    August 4, 2018 v 9.12
    Jó blbci, ti jsou všude,
    to je asi nějaká migrační vlna nebo co :)

    Zahraju si na psychologa amatéra a zkusím úplně jiný odhad situace: Mladý pán je na své nové auto hrdý, stálo ho dost peněz, možná ho splácí obtížněji, než si myslel, a tak pro jistotu šetří za myčku. Nenechá ho někde nahoře na příjezdovce, je na něj přece pyšný. První věc, co vám řekl, bylo "vysvětlení", proč si auto myje sám u vody, abyste si náhodou nemyslel, že on potřebuje šetřit.

    Dotkl jste se zkrátka jeho bolavého místa. Diskuze je pak k ničemu, jistě byl předem rozhodnutý neustoupit.
    HZ
    August 4, 2018 v 13.54
    Při pohledu na fotku jsem se lekla,
    že je to lom, kam se chodím koupat.
    Ale naštěstí není. Od závory na hlavní příjezdové cestě k vodě má klíč jen správce a na trasách, kudy by se to dalo objet, leží velmi příhodně velké balvany.
    Jeden troll v lomu řádil před třemi lety. Bavilo ho nechávat na hladině petflašky. Ale asi se odstěhoval jinam, takže je tu pohoda. Trollí pohovory zažívám jinde.
    JN
    August 5, 2018 v 1.34
    "Mohl by tento troll opravdu být vysazený Rus?"
    Ano mohl.

    Představme si, že v Rusku se prudce zhoršila ekonomická situace, jejímž důsledkem je masivní, jen s obtížemi kontrolovatelná migrační vlna z Ruska na západ.

    Odmítneme-li je přijmout, "vyřazujeme se tím z Evropy a evropské kultury humanismu a dáváme přednost jedovatému nacionalismu a národnímu sobectví".
    HZ
    August 5, 2018 v 2.40
    Jejda, pane Nusharte, na co vy v těch vedrech nemyslíte,
    když už vidíte situaci v Rusku tak kritickou, že by dávala uprchlíkům odtamtud šanci žádat na Západě o azyl!
    Samozřejmě by pro ně platilo, co píšete. Stejně jako pro uprchlíky ze Sýrie a dalších válečných zón, jakož i pro osoby, kterým hrozí pronásledování a smrt režimy v jejich zemích. Jejich odmítnutí by pak rovněž znamenalo, že se vyřazujeme z evropské kultury humanismu atd., jak říkáte. Jsem ráda, že to teoreticky uznáváte, přes onu nepříliš realistickou prognózu ruského vývoje.
    JN
    August 5, 2018 v 3.46
    Nikoliv, paní Zemanová,
    šlo by o ekonomické migranty z Ruska. Mluvil jsem o zhoršení ekonomické situace.
    HZ
    August 5, 2018 v 5.50
    Tak to je nedorozumění, pane Nusharte,
    protože ti, co nás vyřazují z Evropy a evropské kultury humanismu a dávají přednost jedovatému nacionalismu a národnímu sobectví, jak píšete, zásadně odmítají přijmout byť jen jednoho uprchlíka, u kterého je zřejmé, že je jeho žádost o azyl na místě.
    Pokud jsem tedy sledovala debaty o záměru přerozdělovat uprchlíky, aby se ulevilo přímořským zemím, pak to bylo právě takto.
    MP
    August 5, 2018 v 11.24
    Jiřímu Nushartovi
    Pro současnou situaci neznám ani odhady, ale vzhledem k tomu, že si posledních destiletích mohu v Praze bez potíží procvičovat jinak notně zrezivělou ruštinu při běžné komunikaci na ulici, řekl bych, že tu máme příchozích z bývalého Sovětského svazu dost (jaký je podíl Rusů nevím, imperiálním jazykem se tu domlouvají i Ukrajinci a ostatní beženci). Prodačky, uklízečky, servírky, dělníci. Restaurace, ve kterých se dostane slušná ruská kuchyně (neturistické). Kupodivu se nám nehroutí kultura, české svíčkové baby dál drbou mezi sebou, proč nechodí do toho či onoho kostela (prázdné jsou ve městě téměř všechny) a ruské a ukrajinské přestávají pomalu, ale jistě chodit do těch pravoslavných.

    Jiří Šícha se podle mého přesvědčení notně zmýlil v taxonomii. Popisovaný pán byl sotva homo sovjeticus -- ten by buď reagoval na výtky rovnou tvrdou agresí nebo by sklapl. Tohle byl obyčejný český zbohatlický buran, homo posttransformační, moje děti by s optimistem mládí řekli: fosil z devadesátek (současný kultivovaný zbohatlík by se podle nich nechal odvést do lomu a poslal poskoka umýt auto jinam, aby tím ho nerušil).

    P.s. Je docela zábavné, kolik intelektuálního úsilí vynaložít na obhajobu svých fobií a sobectví.
    JN
    August 5, 2018 v 11.44
    Paní Zemanová, představme si takovouto fiktivní situaci:
    V Rusku je ekonomická krize, zhoršené materiální podmínky vyvolaly migrační vlnu směřující na západ. Ruští migranti nepřecházejí přes obvyklé hraniční přechody, ale přes zelenou hranici a předtím záměrně zahazují doklady. Přechod organizují překupníci, kteří šíří mezi obyvatelstvem zprávy o snadném životě na Západě.

    Ruští uprchlíci, migranti a žadatelé o azyl jsou shromažďováni v "detenčních zařízeních" poblíž hranic na domácím území. Ocitají se tam nejen ti, kteří odešli kvůli špatným ekonomickým podmínkám nebo ti, kteří se nechali zlákat příslibem snadného života na Západě, ale i lidé zadržení při nočních raziích, odchycení na ulici (často jsou vyvlečení třeba z taxíku, zatímco stojí na semaforu). Někteří tam končívají poté, co je ruská pohraniční stráž při přechodu hranice zadrží a vrátí je zpět tam, kde už jednou na překonání hranice čekali.

    Jakmile se tam ocitnou, nevědí, na jak dlouho. Běžně zde zůstávají bez možnosti dožadovat se jakýchkoliv práv. Jsou bez kontaktu s vnějším světem a nemohou někdy ani dát vědět svým blízkým, že žijí. Nová "detenční zařízení" se objevují takřka přes noc a zadržovaní jsou nezřídka nuceni pracovat na jejich stavbě či úpravách. Někdy proto, aby si vykoupili cestu ven. Někteří lidé jsou převáženi mezi různými zařízeními, přesouváni na neznámá místa nebo prostě zmizí. Nikdo nedohlíží na to, aby nebyli mučeni či zneužíváni.

    Na druhé straně hranice "lidský materiál" (po jeho finančním či fyzickém vyždímání "obchodníky") přebírají humanitární neziskové organizace. "Přidanou hodnotou" vyždímaného "materiálu" jsou pak poruchy spánku, záchvaty paniky, deprese, úzkost, sebevražedné myšlenky a symptomy posttraumatické stresové poruchy. 

    Zisky z tohoto obchodu je fincováno udržování totalitního režimu, významnou měrou přispívají i k jeho vyzbrojování proti západnímu nepříteli, zprostředkovaně pak k udržování ekonomické krize a odlivu dalších ruských běženců na Západ.

    Protože jsme v tom fiktivním příběhu humanisté, musíme, paní Zemanová, tento obchod udržovat v běhu.


    JN
    August 5, 2018 v 12.36
    Occamova břitva (panu Profantovi)
    Pokud nějaká část teorie není pro dosažení výsledků nezbytná, do teorie nepatří.

    Pokud ta část Vaší teorie (o fobiích a sobectví lidí s odlišným názorem) k vysvětlení různosti názorů (toho Vašeho a toho jejich) není nezbytná, pak do toho vysvětlení nepatří.

    Z vícero možných vysvětlení nějakého jevu je tedy nejlepší upřednostnit to nejméně komplikované.

    Otázka, proč existují různé názory a neexistuje na všechno názor pouze jeden, je ovšem velmi komplikovaná:-)

    Přemýšlím, pane Nusharte, co by se té vaší hypotetické situace dalo vyvodit.
    Především by šlo o problém zemí, které s Ruskem sousedí anebo do kterých by se migranti nejsnáz dostávali. Tedy by to byl zřejmě taky náš problém, naše výdaje, naše bezpečnostní opatření.
    Chcete naznačit, že by pak bylo vhodné požádat státy, které by touto migrační vlnou netrpěly, aby si mezi sebe rozdělily těch pár tisíc lidí, kteří by z oprávněných důvodů žádali o azyl? Určitě se dá předpokládat, že by se takoví našli a že by pak evropská solidarita mohla naši situaci aspoň částečně ulehčit.
    JN
    August 5, 2018 v 23.56
    My s Ruskem nesousedíme.
    V tom fiktivním příběhu ruští migranti nekontrolovaně překračují zelenou hranici, my tedy v tomto příběhu nejsme "Itálií".

    Další problém se týká těch "několika tisíc Rusů", kteří by z oprávněných důvodů žádali o azyl, a těch statisíců ostatních (snad) ekonomických migrantů z Ruska, kteří by bez dokladů přešli přes zelenou hranici a bylo by prakticky nemožné je navrátit zpět. Rusko by je buď nechtělo, nebo by jim po repatriaci hrozilo nebezpečí (nebezpečí návratu do "detenčního zařízení").

    JN
    August 6, 2018 v 22.13
    Jak se tedy v tom příběhu o ruských migrantech odliší jednání,
    které je vedeno pohnutkami ryze humanistickými, od jednání vedeného sobectvím a strachem?
    JN
    August 8, 2018 v 7.09
    Může být obhajoba určitého názoru
    v prostředí, které je tomuto názoru nepřátelské, vedena strachem?
    + Další komentáře