Cyklisté z centra Prahy nezmizí. Soud plánovaný zákaz zrušil
Jan KašpárekRozsudek Městského soudu v Praze zrušil chystané omezení cyklistiky v centru hlavního města. To mělo platit od konce července. Cyklisté rozhodnutí vítají. Radnice Prahy 1 zvažuje další postup.
Městský soud v Praze zrušil chystaný částečný zákaz cyklistiky v centru hlavního města. Dal tím za pravdu žalobě spolku Auto*Mat, která byla posledním způsobem, jak plánovanému omezení zamezit. To mělo podle plánu Prahy 1 platit od konce července v území kolem náměstí Republiky, Staroměstského a části Václavského náměstí ve všední dny od deseti do sedmnácti hodin. Praha 1 má nyní čtrnáct dní na podání případné kasační stížnosti.
Radnici rozhodnutí soudu překvapilo. Při dřívějším projednání žádosti Auto*Matu o předběžné opatření proti zákazu totiž soudci podpořili záměr radnice s tím, že cyklisté mohou kola přes vymezené zóny zkrátka převést. Praha 1 nyní musí značky zakazující vjezd cyklistů odstranit, nebo podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. „O tom, jak se k tomu postavíme, rozhodneme do týdne“, sdělila mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková České televizi.
Spolek Auto*Mat, jenž se snažil omezení dlouhodobě zabránit, rozsudek naopak vítá. Podle odborníka spolku na dopravu Vratislava Fillera by zákaz zkomplikoval nejen cyklistiku, ale celou dopravu v centru.
„Vidím komplikaci na tramvajových tratích, kde hromadění cyklistů vede k tomu, že tramvaje nemohou stanicovat. V případě zákazu by se v ulicích objevily další stovky průjezdů kol za den, takže by se situace mohla ještě zhoršit. Poznalo by se to i na Smetanově nábřeží. Tam by větší množství cyklistů nebyl problém, kdyby nehrozilo, že tudy budou jezdit i lidé, co na to technicky nemají,“ sdělil Deníku Referendum.
O zákazu rozhodla rada městské části Prahy 1 v čele se starostou Oldřichem Lomeckým (TOP 09) na začátku loňského léta. Hlavním důvodem byla snaha o zvýšení bezpečnosti chodců a vytlačení motorových koloběžek, jež zaplnily pražské ulice po nedávném zákazu segwayů.
Omezení kritizoval jak spolek Auto*Mat, tak pražský magistrát. Ten upozorňoval především na nekoncepčnost řešení a hrozící vytlačení cyklistů z centra na nebezpečné trasy s frekventovanými křižovatkami. Proti vyhlášce se během července konala protestní cyklojízda pořádaná Radiem Tuleň a iniciativou Fotbal proti turismu. „Myslíme si, že Praha 1 by měla dělat přesný opak — podporovat alternativní dopravu“, vzkázal tehdy radnici jeden z pořadatelů, Pierre Hibšman.