Havířovské nádraží přežije, místo bourání se bude rekonstruovat

Radek Kubala

Město Havířov ustoupilo z původních plánů zbourat hlavní vlakové nádraží a nyní společně se SŽDC prosazuje rekonstrukci se zachováním původní architektury. Výpravní budova by v budoucnu měla sloužit i jako sportovně-kulturní centrum.

Architektonicky významné nádraží v Havířově chtěly České dráhy v minulosti zbourat a postavit místo něj moderní terminál. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), která budovu získala převodem se stovkami dalších stanic v republice, však v úterý podepsala s městem memorandum o spolupráci na kompletní rekonstrukci výpravní budovy se zachováním unikátní bruselské architektury.

Nádražní budova už nebude sloužit pouze k odbavování cestujících, ale rovněž ke sportovním a volnočasovým aktivitám, případně jako služebna městské policie. Rozsáhlé a dosud prázdné místnosti chce město přetvořit na hřiště, squashové kurty, horolezecké stěny, kavárny, kulturní prostory či klubovny.

„Zadali jsme zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci celé nádražní budovy, tedy i její levé administrativní části. Navázali jsme na původní plány Českých drah a počítáme s využitím těchto prostor pro cestující a dopravce. Velký význam má i umístění technologie pro zajištění provozu, což zohledňuje budoucí rekonstrukci staniční části nádraží. Zachována zůstane hlavní halová část v bruselském stylu, pronajmeme ji městu,“ uvedl v tiskové zprávě generální ředitel ŠZDC Pavel Surý.

Projekt dostali na starost ostravští projektanti z firmy Kohl Architekti. Jejich cílem je pouze stavební a technická úprava stávající budovy. „Vnitřní prostory upravíme tak, aby odpovídaly současné kapacitě a potřebám cestujících. Prostory nepotřebné k odbavování cestujících, zejména v pravém křídle budovy, získají zcela jinou podobu i využití. Bourat budovu ale nebudeme, ani částečně,“ řekl Deníku Referendum vedoucí architektonické firmy Daniel Labuzík.

Součástí projektu je i rozšíření kapacity stávajícího parkoviště a zastřešení přilehlých autobusových zastávek. S rekonstrukcí přednádražního prostoru za sto padesát milionů korun chce město začít už letos. „Nově by mělo vzniknout asi sto osmdesát parkovacích míst. Součástí nového přednádražního prostoru budou také kryté zastávky a příchozí koridory, do lokality chceme rovněž přivést cyklostezku,“ uvedl v tiskové zprávě náměstek havířovské primátorky pro ekonomiku a správu majetku Josef Bělica (ANO).

Proti původnímu návrhu zbourat nádraží a postavit malý terminál protestovali severomoravští architekti z organizace Důl architektury. Podle jejich vyjádření se situace značně zlepšila a plánované projekty jsou vesměs dobré. Rekonstrukci budou dle svých slov podrobně sledovat.

„Projekt na rekonstrukci hlavní haly je výborný, jelikož zachovává všechny důležité architektonické prvky. Podobně i plán na úpravu přednádražního prostoru se nám zdá vydařený. Obavu máme z projektu na rekonstrukci východního křídla, kde jsou pouze administrativní místnosti a kam by se měly přesunout pokladny. Pokud bude město navazovat na původní návrhy Českých drah tak hrozí, že sníží kapacitu čekáren a odbavovacích prostorů, což by mohlo vyvolávat problémy v dopravní špičce. Nicméně tento projekt ještě není hotový, tudíž zatím čekáme,“ řekla Deníku Referendum Lucie Chytilová z organizace Důl architektury.

Historie sporu

Nádražní budova v Havířově vznikla v letech 1964 až 1969 v takzvaném bruselském stylu podle návrhu architekta Josefa Hrejsemnou. Kromě unikátního bruselského stylu je budova architektonicky významná díky nástěnné skleněné mozaice slavného skláře Václava Kopeckého a plastikovému směrníku v brutalistním stylu sochaře Václava Uruby.

Nástěnná mozaika patří k dominantám havířovského nádraží. Foto: Patrik Eichler

Roky výpravní budova sloužila kromě svého prvotního účelu i jako místo setkávání lidí, se spoustou malých obchodů a restaurací. Přibližně před patnácti lety však České dráhy, tehdejší vlastník budovy, zvýšily ceny pronájmů a obchody zmizely. Nádraží pak rychle chátralo. V roce 2011 začalo město společně s dráhami připravovat rekonstrukci nádraží a po třech letech diskuzí vyhrála varianta zbourání a stavby malého dopravního terminálu.

Proti se však postavili severomoravští architekti sdružení v iniciativě Nechceme zbourat vlakové nádraží v Havířově. Ti společně s místními obyvateli začali pořádat protesty proti bourání. Například pořádali happeningy či divadlo s cílem oživit skomírající nádražní prostor. V roce 2015 se architekti neúspěšně pokoušeli zapsat budovu nádraží na seznam chráněných památek, čímž by bourání zabránili.

Loni na jaře vedení města uznalo argumenty odpůrců a spolu s novým vlastníkem SŽDC začali připravovat projekt rekonstrukce nádraží se zachováním bruselské architektury. Letošní memorandum je tak dalším krokem k rekonstrukci nádražní budovy a jejímu novému využití.